نویسندگان
-
چکیده
فرایند ادراک عدالت با ابهام و پیچیدگی همراه است و پژوهشهایی که تا به حال در این خصوص انجام شدهاند، مفاهیم تئوریک را با روشهای معمول اندازهگیری کردهاند و تا به حال با رویکرد کمّی به موضوع سنجش این سازه پیچیده اقدام نشده است، پس طراحی یک روش اندازهگیری که دارای دقت و اعتبار برای شناسایی نکات مکنون این فرایند باشد، لازم به نظر میرسد.
هدف مقاله طراحی یک سنجه معتبر و دقیق برای اندازهگیری ادراک عدالت کارکنان با تأکید ویژه بر روش اندازهگیری میباشد که ضمن برخورداری از پشتوانه تئوری انصاف میتواند تورش اندازهگیری را کاهش داده و توان مدیران را برای برخورد فعال با تبعات ادراک بیعدالتی افزایش دهد.
در این مقاله از متدلوژی فازی برای مدلسازی فرایند قضاوت ذهنی افراد در مورد عدالت استفاده شده است و پرسشنامهای با کارکرد کدگشایی از الگوهای ذهنی طراحی و برای هر سؤال وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و الگوی ذهنی افراد لحاظ شده است. سپس مدلسازی و اندازهگیری ادراک عدالت از طریق محاسبه فاصله درک شده بین وضعیت موجود و مطلوب و تبدیل آن به یک درجه عضویت در مجموعه فازی انجام شده است. این روش در یک نمونه شامل 50 کارمند بانک ملت آزمایش شده است. پایایی روش فازی و روایی مفهومی آن طبق نتایج آماری تأیید شده و اختلاف میانگین امتیاز ادراک عدالت در سنجش به روش معمولی و روش فازی از طریق آزمون T دو نمونه ای زوجی معنادار بوده است .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Fuzzy Approach to Justice Perception in the âFrame of the Fairness Theory
نویسندگان [English]
- - -
- - -
- - -
چکیده [English]
This paper focuses on the measurement of justice perception using fuzzy logic. The measurement of justice perception is not a simple matter, because it is a subjective, complex, vague and ambiguous construct, which is also involved with the judgmental process. Therefore, the low accuracy and reliability of the measurement are among the main concerns in using justice perception measurements. The object of this paper was to develop a new method for measuring justice perception in the frame of the Fairness Theory with three types of fairness: distributive, procedural and interactional. It was performed in a Iranian Bank (Melat Bank) with the aim of decreasing the measurement bias and increasing its reliability. The outputs of this fuzzy measurement are significantly different to those of the other conventional methods. The reliability and the construct validity of this fuzzy measurement were confirmed by statistical results. Comparison of the means of the crisp and fuzzy scores using two-paired T- test showed a significant difference between the means of crisp and fuzzy scores in the distributive, interactional and general justice, but there was no not significant difference in this regard in the procedural justice. It also could represent the latent factors of human cognitive judgment and, therefore, contribute to improve the justice perception process in organizations.
کلیدواژهها [English]
- Fuzzy Logic
- Justice perception
- Fairness theory
- Membership functions