نویسندگان
-
چکیده
برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و انتشار دانش تأثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارد. رویکردهای انسان-گرا و سیستم- گرا در استراتژی مدیریت دانش دارای تفاوتهای بنیادی با یکدیگر بوده و نیاز به زیر ساختها، روشها و ابزارهایی از مدیریت دانش دارند که با هم متفاوت و گاهی اوقات متضادند. در این پژوهش ابتدا مرور مبانی نظری از تحقیقات موجود در ارتباط با استراتژیسازی مدیریت دانش انجام شد و عوامل تأثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش سازمانی از چارچوبها و مدلهای مفهومی و متدولوژیها و روشهای اجرایی موجود استخراج شدند. سپس یک متدولوژی جامع برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش ارائه شد. در این متدولوژی عواملی که بر استراتژی انتخاب شده نهایی اثر میگذارند عبارتند از:استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ساختار سازمانی، عوامل فرهنگی و فرایندهای خلق و انتشار دانش در ناحیه دانش بر سازمان. در این متدولوژی بر تأثیر متقابل استراتژیهای فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی بر استراتژی مدیریت دانش تأکید میشود، ضمن اینکه در همه مراحل متدولوژی توجه به استراتژی پویای مدیریت دانش وجود داشته و استراتژی نهایی برای سازمان به صورتی طیفی از انسان گرایی تا سیستم گرایی و با هدف توازن سطح دانش آشکار و ضمنی سازمان در نظر گرفته میشود. متدولوژی ارائه شده در قالب فرضیههای تحقیق با نظر سنجی از خبرگان آزمون و تأیید و در سه سازمان نمونه به عنوان مطالعه موردی پیادهسازی شده است. در پایان در ارتباط با استراتژیهای متفاوت به دست آمده برای سه سازمان نمونه تحلیل و مقایسه صورت گرفته است .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Methodology for knowledge Management âStrategy Development; Multi-case Study in Three âOrganizations
نویسندگان [English]
- - -
- - -
- - -
چکیده [English]
In order to evaluate and select the appropriate knowledge management strategy, a lot of organizational factors must be considered. On the other hand, in the approach of dynamic knowledge management strategy; the processes of creation and transferring of knowledge have direct effects on the selected strategies. The human-oriented and system-oriented approaches of knowledge management strategy are essentially different and need different infrastructures, methods and tools. In this research, the related literature about developing knowledge management strategy has been reviewed. The effective factors on knowledge management strategy have been extracted from different conceptual frameworks, models and methods. Then a comprehensive methodology for developing knowledge management strategy has been presented.
The factors of this methodology, which have direct effects on the final chosen strategy, include: general business strategy, organizational structure, cultural factors and knowledge creation process in knowledge intensive area of the organization. Also in this methodology, the interrelated effect of information technology strategy and human resource strategy on the knowledge management strategy is considered and the final strategy is shown ranging from human oriented approach to system oriented approach. The elements of this methodology have been validated in the form of the research hypothesis by asking the viewpoints of experts and all of them have been accepted. Three companies have used this methodology for developing
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management
- knowledge management strategy
- Knowledge management strategy making
- Methodology of knowledge management strategy