نویسندگان
-
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، دریافت بررسی رابطه هماهنگی گونههای پذیرش استراتژیهای تغییر سازمانی(گونههای ساختار، تکنولوژی، فرهنگ، نیروی انسانی، اهداف) بر افزایش عملکرد است.
روش: جامعه پژوهشی حاضر شامل شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال در ایران است و کل شرکتهای مذکور در طول سالهای 79-1384 به عنوان نمونههای تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند.
در اجرای این تحقیق از روش ترکیبی با رویکرد کیفی و کمی استفاده شد.روش کیفی استفاده شده در این تحقیق، مطالعه موردی بود و به منظور اجرای آن از مشاهده، مصاحبه و بررسی متون برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روش کمی مورد استفاده در این تحقیق، میدانی و همبستگی بود. به منظور جمعآوری اطلاعات در این روش از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.
یافتهها: با استفاده از روش کیفی و روش کمی مشخص شد که به موازات افزایش عملکرد شرکتهای هواپیمایی، گونههای استراتژیهای تغییر سازمانی تغییر پیدا میکنند. در ضمن با افزایش میزان هماهنگی گونههای استراتژیهای تغییر سازمانی، میزان عملکرد (کارایی و اثربخشی) آنها نیز بالا میرود.
نتیجهگیری: سازمانهای درون یک صنعت میتوانند به گروههای عملکردی مختلف تقسیم شوند ( به عنوان نمونه عملکرد بالا، عملکرد متوسط، عملکرد پایین).
افزایش عملکرد از طریق هماهنگ سازی گونههای استراتژیهای تغییر به دو طریق انجام پذیر است: الف-افزایش عملکرد بین گروهی: به موازات افزایش هماهنگی بین گونههای استراتژیهای تغییر، سازمانها میتوانند صرف نظر از این که در چه گروهی هستند (عملکرد بالا ،عملکرد متوسط،عملکرد پایین)، به صورت فزاینده عملکرد خود را افزایش دهند؛ ب- افزایش عملکرد درون گروهی: به موازات افزایش هماهنگی بین گونههای استراتژیهای تغییر یک سازمان درون یک گروه خاص ( بهعنوان نمونه ،گروه سازمانهای با عملکرد پایین) میتوان انتظار افزایش عملکرد آن سازمان خاص را درون گروه خود داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A model for Improving the Performance Through âAlignment of Organizational Change Strategies
نویسندگان [English]
- - -
- - -
- - -
- - -
چکیده [English]
Objective: The purpose of the present research is to study the relationship between the alignment of different typologies of strategies for organizational change strategies (structure, technology, culture, human resources and goals) with improving the performance .
Methodology: The sampling of the present study was done on foreign airlines, which are operating in Iran and the total population way under examination as the subjects of the research. This study was done through both qualitative and quantitative methods. The qualitative method included the grounded theory and the data collection for this research was made by observation, interview and Literature review. The applied quantitative method was a correlational field study. The instrumentation was made through three researcher-made questionnaires.
Results: Applying of the qualitative and quantitative methods approved that the more the performance of the airlines improves, the more the typologies of strategic reference points and strategic change variables will increase. Meanwhile, the more the alignment among the typologies of organizational change strategies increases, the more will be their performance (efficiency and effectiveness).
Conclusion: The results gained in both qualitative and quantitative methods are in harmony with each other and it can be declared that making alignment between the typologies of organizational change strategies (structure, technology, culture, human resources and goals) can improve the performance.
کلیدواژهها [English]
- Organizational change strategies
- Change Typology
- Alignment
- strategic reference points
- Performance