الله یار بیگی فیروزی؛ محمد باشکوه اجیرلو؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 162-195
چکیده
سیستم توزیع محصولات کشاورزی مسئولیت مهم تحویل مواد غذایی به خانوارها و کاهش گرسنگی در جهان را دارد. در این راستا تحقیق حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری با هدف مرور سیستماتیک کتابسنجی و تحلیل محتوای مطالعات سیستم توزیع محصولات کشاورزی انجام گرفت. برای این منظور پس از جستجوی سیستماتیک در پایگاههای علمی اسکوپوس و وبآفساینس، 331 مقاله ...
بیشتر
سیستم توزیع محصولات کشاورزی مسئولیت مهم تحویل مواد غذایی به خانوارها و کاهش گرسنگی در جهان را دارد. در این راستا تحقیق حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری با هدف مرور سیستماتیک کتابسنجی و تحلیل محتوای مطالعات سیستم توزیع محصولات کشاورزی انجام گرفت. برای این منظور پس از جستجوی سیستماتیک در پایگاههای علمی اسکوپوس و وبآفساینس، 331 مقاله مرتبط از سال 1974 تا 2023 بر اساس پروتکل پریزما انتخاب و وارد بسته نرم-افزاری بیبلیومتریک و نرمافزار VOSviewer گردید. سبد دادههای به دست آمده بر اساس تکنیکهای کتابسنجی تحلیل استناد، جفت کتابسنجی، همزمانی واژگان کلیدی، تحلیل موضوعی مفهومی و تحلیل محتوا بررسی شد. یافتهها نشان داد که چهار خوشه «همزیستی اعضای سیستم توزیع»، «شبکهسازی سیستم توزیع با شرکای بیرونی»، «رضایت مشتریان از سیستم توزیع» و «عملکرد سیستم توزیع» از مطالعات شناسایی شد. نتایج این مطالعه بکارگیری سیستم توزیع چند شبکهای و استفاده از قابلیتهای تدارکاتچیهای شخص ثالث برای توزیع بهتر محصولات کشاورزی را پیشنهاد میکند.
قاسم زارعی؛ توکل شرفی؛ الله یار بیگی فیروزی
دوره 25، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 184-217
چکیده
در دنیای سازمانی، زنان از فرصتهای بیشتری برای حضور و رقابت با مردان برخوردار شدهاند. با وجود افزایش مشارکت زنان در سازمانها، پیشرفت و ورود زنان به مقامهای عالی با موانعی روبروست که تحت عنوان سقف شیشهای شناخته میشود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع پیشروی ارتقای زنان با استفاده از روش کیفی کیو در شرکت ملی ...
بیشتر
در دنیای سازمانی، زنان از فرصتهای بیشتری برای حضور و رقابت با مردان برخوردار شدهاند. با وجود افزایش مشارکت زنان در سازمانها، پیشرفت و ورود زنان به مقامهای عالی با موانعی روبروست که تحت عنوان سقف شیشهای شناخته میشود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع پیشروی ارتقای زنان با استفاده از روش کیفی کیو در شرکت ملی نفت ایران انجام گرفت. بدین ترتیب که گزارههای کیو از طریق 19 مطالعه انتخاب شده بر اساس پروتکل پژوهش و منابع رسانهای مانند نشریات، روزنامهها، برنامههای تلویزیونی و گفتگو با افراد خبره و نخبگان اکتشاف گردید. در ادامه پرسشنامهای متشکل از 39 کارت و یک پاسخنامه (نمودار کیو) در اختیار 43 نفر از خبرگان قرار گرفت که نظر خود را برمبنای یک طیف کاملاً موافقم (4+) تا کاملاً مخالفم (4-) مشخص نمایند. دادههای جمعاوری شده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که هفت پنداشت و گروه ذهنی در خصوص موانع پیش روی زنان در دستیابی به سمتهای مدیریتی وجود دارد. در این الگوهای ذهنی، گزارههای «مهارت کمتر زنان در بازیهای سیاسی»، «توانایی کم زنان در تحمل فشارهای روانی مشاغل مدیریتی»، «اولویت خانواده نسبت به کار برای زنان»، «وابستگی زنان از نظر جغرافیایی و محل زندگی به مردان» و «نیازمند بودن زنان به برنامه کاری منعطف» با امتیاز عاملی بیشتر از مهمترین موانع ارتقای شغلی زنان بودند.
باقر عسگرنژاد نوری؛ میلاد سلطانی؛ الله یار بیگی فیروزی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 184-214
چکیده
امروزه پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، ارتباطات و دسترسی به انواع راه های ارتباطی، سازمان ها را به ارائه خدمات نوین و کارا مجبور ساخته است. که در این میان بانکها به عنوان یکی از سازمان هایی هستند که بیشترین سهم را در اقتصاد کشور دارند از این رو مدیران سازمان های موفق باید تلاش کنند عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک را شناسایی ...
بیشتر
امروزه پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، ارتباطات و دسترسی به انواع راه های ارتباطی، سازمان ها را به ارائه خدمات نوین و کارا مجبور ساخته است. که در این میان بانکها به عنوان یکی از سازمان هایی هستند که بیشترین سهم را در اقتصاد کشور دارند از این رو مدیران سازمان های موفق باید تلاش کنند عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک را شناسایی نمایند. در این پژوهش با رویکردی متفاوت، یعنی رویکرد فراتحلیل به بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مطالعات داخلی و خارجی انجام شده تا انتهای سال 2017 است که به بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک پرداخته اند. مجموع مطالعات و پژوهشهای جمعآوری شده مشتمل بر 145 مطالعه بود. با توجه به استانداردهای رویکرد فراتحلیل تعداد 17 مطالعه حذف گردید و در مجموع 128 پژوهش انتخاب شد. نتایج نشان داد که عوامل فناوری بر سودمندی درک شده، تمایل به استفاده از فناوری و استفاده از فناوری تاثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین عوامل سازمانی و عوامل اجتماعی بر سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، نگرش نسبت به فناوری، تمایل به استفاده از فناوری و استفاده از فناوری تاثیر مثبت و معنادار دارد و عوامل فردی بر سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، نگرش نسبت به فناوری و استفاده از فناوری تاثیر مثبت و معنادار دارد. تاثیر متغیرهای عوامل فناوری بر سهولت استفاده درک شده، نگرش نسبت به فناوری، همچنین عوامل فردی بر تمایل به استفاده از فناوری تایید نشد.