فرشید خمویی؛ مرتضی سلطانی؛ محمد رحیم اسفیدانی
دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 198-225
چکیده
از آن جایی که بازاریابی رابطهمند یک ضرورت بنیادی برای دستیابی به مزیت رقابتی به شمار میرود؛ امروزه شرکتهای با عملکرد برتر در صنایع خدماتی، بهواسطه ایجاد روابط نزدیک و بلندمدت با مشتریان و جلب وفاداری آنها جهت نیل به این مهم تلاش میکنند. بر همین اساس این پژوهش به نقش بازاریابی رابطهمند در نیل به میل به مزیت رقابتی در صنعت ...
بیشتر
از آن جایی که بازاریابی رابطهمند یک ضرورت بنیادی برای دستیابی به مزیت رقابتی به شمار میرود؛ امروزه شرکتهای با عملکرد برتر در صنایع خدماتی، بهواسطه ایجاد روابط نزدیک و بلندمدت با مشتریان و جلب وفاداری آنها جهت نیل به این مهم تلاش میکنند. بر همین اساس این پژوهش به نقش بازاریابی رابطهمند در نیل به میل به مزیت رقابتی در صنعت بیمه میپردازد. پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش بیمهگذاران شرکت بیمه ایران در شهر تهران می-باشند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده و تعداد نمونه مورد نظر 410 نفر بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات و مدل تحقیق از نرمافزارهای SPSS و LISREL با به-کارگیری آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تاثیرگذار بودن تاکتیکهای بازاریابی رابطهمند بر متغیرهای کیفیت خدمات و کیفیت ارتباطات میباشد. کیفیت خدمات اثر مثبتی بر کیفیت ارتباطات داشته و کیفیت ارتباطات اثر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد. بنابراین تاکتیکهای بازاریابی رابطهمند بر مزیت رقابتی شرکت از طریق کیفیت خدمات و کیفیت ارتباطات اثر مثبت و معناداری دارد. روابط دوجانبه و متقابل بین بیمهگذاران و شرکتهای بیمه در نتیجه اجرای بازاریابی رابطهمند برقرار شده که نقش مهمی در موفقیت این شرکتها ایفا میکند.
علی دیواندری؛ محمد رحیم اسفیدانی؛ محمد اسماعیل فدایی نژاد؛ حسین جلیلیان
دوره 24، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 81-105
چکیده
تحقیقات توسعه محصولات مالی جدید در بازارهای سرمایه کشورهای اسلامی و ایران غالباً بر طراحی فنی و شرعی محصولات متمرکز بوده و از رویکرد بازاریابی به توسعه محصول جدید غفلت ورزیده اند. هدف این تحقیق، کشف مقوله های مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه مدل توسعه محصولات مالی جدید در بازار سرمایه ایران با رویکرد بازاریابی است. در ...
بیشتر
تحقیقات توسعه محصولات مالی جدید در بازارهای سرمایه کشورهای اسلامی و ایران غالباً بر طراحی فنی و شرعی محصولات متمرکز بوده و از رویکرد بازاریابی به توسعه محصول جدید غفلت ورزیده اند. هدف این تحقیق، کشف مقوله های مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه مدل توسعه محصولات مالی جدید در بازار سرمایه ایران با رویکرد بازاریابی است. در این پژوهش کیفی، برای طراحی مدل تحقیق از استراتژی نظریه داده بنیاد استفاده شد. برای شناسایی خبرگان دانشگاهی- اجرایی موضوع در بازار سرمایه از نمونه گیری نظری و گلوله برفی استفاده شد و پس از انجام 14 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. داده ها در نرمافزار word پیادهسازی و با استفاده از نرمافزار maxqda تحلیل شد. داده های تحقیق (712 نکته توصیفی) در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تحلیل شد. یافته ها نشان میدهد که مدل نهایی از 6 مقوله اصلی، 20 زیرمقوله و 129 مفهوم اصلی تشکیل شده است. بیشترین فراوانی مفاهیم به ترتیب مربوط به شرایط مداخله گر (69 کد)، شرایط علّی (15 کد)، راهبردها ( 13 کد)، شرایط زمینه ای (12 کد)، پدیده محوری و پیامدها (هر کدام 10 کد) بود. "مراحل" توسعه محصول مالی جدید به عنوان پدیدۀ محوری تشخیص داده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مدیران و سیاستگذاران بازار سرمایه برای توسعه موفقیت آمیز محصولات و ابزارهای مالی جدید باید به همه مقولههای شرایط علّی، زمینهای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها توجه کنند و با رویکرد بازارگرا و چندگانه، مراحل شناسایی شده برای توسعه محصول مالی جدید را طی نمایند.