نویسندگان

1 ستاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 دانشیار،‌ دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

در سال‌های اخیر عملکرد بخش دولتی و تلقی مردم از ارزش‌هایی که توسط این بخش به واسطه خدمت‌رسانی عمومی خلق می‌شود، دغدغه بسیاری از پژوهشگران حوزه مدیریت دولتی شده است. در این میان پژوهش‌های فراوانی در خصوص تدوین سنجه‌هایی برای اندازه‌گیری عملکرد بخش دولتی در بسترهای مطالعاتی مختلف انجام شده است؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر در رویکردی کاربردی تدوین مدل اندازه‌گیری عملکرد بخش دولتی تحت ارزش‌های عمومی خلق شده توسط این بخش است. به این منظور پژوهشی کمی مبتنی بر پیمایش انجام گرفت که در آن پس از مطالعه ادبیات موجود در حوزه ارزش عمومی فهرست به نسبت جامعی از ارزش‌‌های عمومی مشتمل بر چهار دسته اخلاقی، حرفه‌ای، انسانی و دموکراتیک شناسایی شد که روایی صوری و محتوایی آن‌ها توسط پنل خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. در مرحله بعد پرسش‌نامه‌ای براساس ارزش‌های احصا شده مرحله نخست تهیه شد و در اختیار نمونه آماری متشکل از ‌‌ارباب‌رجوع‌های بانک‌های دولتی (ملی، سپه و کشاورزی) قرار گرفت. در این مرحله خروجی نرم‌افزار SPSS و نتایج تحلیل عاملی روایی سازه ارزش‌ها را مورد تأیید قرار داد. در گام نهایی برای سنجش مدل اندازه‌گیری ارزش‌ها از روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار PLS استفاده شد و ارزش‌هایی که بار عاملی کمتر از 4/0 داشتند، از مدل اندازه‌گیری حذف شدند. در نهایت 18 ارزش باقی‌مانده در چهار دسته برشمرده در مدل اندازه‌گیری عملکرد مورد تأیید قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing Public Sector Human Resource Value Creation Measurment Model

نویسندگان [English]

  • Hasan DanaeeFard 1
  • Somayeh Nemati 2
  • Ahmad Ali Khaef Elahi 3

چکیده [English]

In recent years, public sector performance and public perception of the values created by this sector through public services has become a center of focus for many researchers in public administration.
Substantial research has been conducted to develop metrics for measuring public sector performance in different contexts.
The present study followed an applied approach to develop a model for measuring public sector performance in creating public values. To this end, after a thorough review of the existing literature, a quantitative survey-based study was conducted which resulted in identifying a fairly comprehensive list of common values in four categories: moral, professional, humanistic and democratics; the face and content validity of which were approved by a Panel of Experts.
Subsequently, a questionnaire was developed based on the values inferred in the first stage, and handed to the sample population, consisting of the clients of state banks (Melli Bank, Sepah Bank & Keshavarzi Bank). Construct validity of the values was confirmed using SPSS software output and factor analysis. The final step was to evaluate the measurement model using partial least squares method and PLS software. At this stage, values with factor loading less than 0.4 were excluded from the measurement model and 18 remaining values were confirmed in the four above-mentioned categories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • HR Value Creation
  • Public Value
  • Public Sector
  • Measuring Model
[1]       Behn, Robert D. "The Big Questions of Public Management", Public Administration Review, 55(4).1995. pp.313-324.
[2]       Danaeefard, H. "Managerial Movements in Public Sector: Past, Present & Future", Tehran: SAMT. 2016. 544 pages.
[3]     Bayazi T. et al. "Study of quality management activities effect on organizational performance", Management Researches in Iran, 14(4). 1389. pp.186-204, (in Persian).
[4]     Meynhardt, Timo . "Public Value – Turning a Conceptual Framework into a Scorecard"; Paper submitted for the Conference: Creating Public Value in a Multi-Sector, Shared-Power World, Minneapolis on September 20-22. 2012. 28 pages.
[5]       Jørgensen, T. B., & Bozeman, B. "Public Values: An Inventory, Administration & Society, 39(3). 2007. pp.354–381.
[6]      Dave Ulrich and Wayne Brockbank. "The HR value proposition", Boston, MA: Harvard Business School Press. 2005. 316 pages.
[7]      Kernaghan, K. "Integrating values into public services: The values statement as centerpiece". Public Administration Review, 63(6). 2007. pp.711–719.
[8]      Van Wart, M. "Changing Public Sector Values", London: Garland Publishing. 1998. 316 pages.
[9]      Toonen, T.A.J. ‘Administrative Reform: Analytics’ in Peters, B. G and Pierre, J. "Handbook of Public Administration", London: Sage. 2003. pp.467-77.
[10]   Al-Raisi, Ahmad N., and Al-Khouri, Ali M. "Public Value and ROI in the Government Sector", Advances in Management, 3 (2). 2010. pp.1-6.
[11]   Azizi, Sh. "Conceptual Mapping of Retail Banking: A Correspondence Analysis Approach". Journal of New Research in Decision-Making, 1(3). 2016. pp.65–84, (in Persian).
[12]   Waltz, C.F., Strickland, O.L., & Lenz, E.R. "Measurement in nursing and health research" (3rd Ed.) New York: Springer Publishing Co. 2005. 316 pages.
[13]   Kline, R.B. "Principles and practice of structural equation modeling" (3rded). New York: Guilford Press. 2010. 316 pages.
[14]   Momeni, M., Faalghaumi, A. "Statistical Analysis with SPSS", Tehran: Ketabno press. 2008. 302 pages.
[15]   Davari, A., Rezazadeh, A. "Structural Equation Modeling with PLS", Tehran: Jahad  Press. 2015. 240 pages.
[16]   Amini F. et al. "Measuring organizational effectiveness with structural equation modeling", Management Researches in Iran, 16 (3). 2012. pp.1-20, (in Persian).
[17]   Azar, A., Gholamzadeh, R., Ghanavati, M., "Path – Structurral Modeling in Management: Smart PLS Application", Tehran: Negah Danesh Press. 2012. 280 pages.
[18]   Diamantopoulos, A., Riefler, P., Roth, K. P. "Advancing formative measurement models", Journals of Business Research, 61(2). 2008. pp.1203-1218.
[19]   Cronbach, L. J. "Coefficient alpha and the internal structure of tests"; .î Psychometrika, 22(3). 1951. pp. 297-334.
[20]  Moss, E., Rousseau, D., Parent, S., St-Laurent, D., & Saintonge, J. "Correlates of Attachment at School Age: Maternal Reported Stress, Mother-Child Interaction and Behavior Problems", Child Development, 69(5). 1998. pp.1390-1405.