غلامرضا عسگری؛ عباس مقبل باعرض؛ سید حمید خدادادحسینی
دوره 14، شماره 3 ، آذر 1389، ، صفحه 145-171
چکیده
شواهد نشان میدهد ذینفعان در بررسی میزان خوشنامی سازمانها به گزارشهای ارائه شده به وسیله متخصصان و تحلیلگران متوسل میشوند. تحلیلگران نیز با استفاده از معیارهای مورد نظر خود بر ادراک ما از سازمانها تأثیر میگذارند. معروفترین مدلهایی که برای سنجش آوازه در کشورهای غربی مطرح است، مدل فورچون و مدل بهره فامبرون هستند. ...
بیشتر
شواهد نشان میدهد ذینفعان در بررسی میزان خوشنامی سازمانها به گزارشهای ارائه شده به وسیله متخصصان و تحلیلگران متوسل میشوند. تحلیلگران نیز با استفاده از معیارهای مورد نظر خود بر ادراک ما از سازمانها تأثیر میگذارند. معروفترین مدلهایی که برای سنجش آوازه در کشورهای غربی مطرح است، مدل فورچون و مدل بهره فامبرون هستند. از طرفی تنها مدل موجود در کشور که به فهرست صد شرکت برتر ایران (IMI100) مشهور است، هر ساله به وسیله سازمان مدیریت صنعتی تهیه و ارائه میشود که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.
مطالعه این مقاله نشان خواهد داد از میان رویکردهای موجود برای سنجش خوشنامی، یعنی انتظارات اجتماعی، شخصیت شرکت و اعتماد به سازمان، هم اکنون بیشترین اقبال به سنجش خوشنامی بر اساس انتظارات اجتماعی معطوف شده است. از اینرو ضمن معرفی مهمترین مدلهای این رویکرد، با توجه به نقاط قوت و ضعف تنها مدل رتبهبندی شرکتها در کشور، پیشنهاداتی برای بهبود این مدل در زمینه جمعآوری و تفسیر اطلاعات ارائه میشود.