کلیدواژه‌ها = الگوی مفهومی تحول دیجیتال

طراحی و تببین الگوی مفهومی تحول دیجیتال سازمان های پروژه محور صنایع نفت و گاز ایران

دوره 26، شماره 4، دی 1401، صفحه 1-27

عصام الدین فیروزبخت؛ علی رضاییان

چکیده درعصر انقلاب صنعتی چهارم، فناوری­های دیجیتال باعث تحول بنیادین در کسب­وکارها شده­است و هیچ کسب و کاری از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به نقش حیاتی سازمان­های پروژه­محور صنایع نفت و گاز ایران در اقتصاد کشور، هدف این پژوهش طراحی و تببین مدل تحول­دیجیتال برای این سازمان­ها بوده است.  پژوهش حاضر، یک پژوهش کاربردی با رویکرد اکتشافی آمیخته است. در بخش کیفی، گردآوری داده­ها از طریق مصاحبه عمیق، تحلیل داده­ها با استفاده از نظریه پردازی داده بنیاد و غربال­گری مولفه­ها با استفاده از فن دلفی فازی صورت گرفت. در بخش کمی، جهت طراحی مدل از فن مدل­سازی ساختاری تفسیری و جهت اعتبارسنجی مدل پیشنهادی ازمدل­یابی معادلات ساختاری_پی ال اس استفاده گردید. مدل تحول­دیجیتال سازمان­های پروژه­محور صنایع نفت و گاز ایران، یک فرآیند سیستمی دارای 9 وجه و 53 عامل تاثیرگذار/تاثیرپذیر است. دراین فرآیند، عوامل پیشران موجب تصمیمات راهبردی سازمان جهت بکارگیری نوآورانه فناوری دیجیتال و همزمان با آن ایجاد تغییرات ساختاری و رفتاری در سازمان می شود. تحول دیجیتال در این سازمان ها، باعث ایجاد تغییرات بنیادین در نقاط اهرمی فرآیندهای عملیاتی، خدمات و محصولات پروژه، تجربه ذینفعان پروژه، روابط سازمانی، مدیریت داده ها و دانش پروژه ها و مدیریت منابع و دارایی های فیزیکی شده و می تواند موجب بهبود عملکرد پروژه ها، بهبود ارتباطات تیم پروژه، افزایش قابلیت اطمینان، افزایش رضایت کارفرمایان، افزایش ایمنی کار و حفاظت از محیط زیست شود، باوجود افزایش پیچیدگی سازمان، تحول دیجیتال از طریق کاهش هزینه باعث بهبود بهره وری، تمایز راهبردی و ایجاد مزیت رقابتی در سازمان خواهد شد.