سید رحیم صفوی میرمحله؛ محمد رحیم رمضانیان؛ محمود مرادی؛ مصطفی ابراهیم پور
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403
چکیده
مقدمه: هدف این تحقیق، تبیینوتحلیل مخاطرات زنجیرهتامین صنعت داروسازی ایران میباشد. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی فراترکیب و تحلیلمضمون استفاده شده است. روش شناسی: رویکرد این تحقیق کیفی میباشد. در مرحله اول، با مرور نظاممند مطالعات مرتبط در 23 سال اخیر با رویکرد فراترکیب، مخاطرات زنجیرهتامین درصنعت داروسازی شناسایی شدند. ...
بیشتر
مقدمه: هدف این تحقیق، تبیینوتحلیل مخاطرات زنجیرهتامین صنعت داروسازی ایران میباشد. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی فراترکیب و تحلیلمضمون استفاده شده است. روش شناسی: رویکرد این تحقیق کیفی میباشد. در مرحله اول، با مرور نظاممند مطالعات مرتبط در 23 سال اخیر با رویکرد فراترکیب، مخاطرات زنجیرهتامین درصنعت داروسازی شناسایی شدند. بدینمنظور، ابتدا تعداد 100 مقاله انتخاب و پس از چندمرحله فیلترینگ، تعداد26 مقاله نهایی باقی ماند و مبنای انجام تحقیق قرار گرفت. در مرحله بعد، مخاطرات زنجیرهتامین صنعت داروسازی ایران با روش تحلیل مضمون بدست آمد. بدینمنظور مصاحبه نیمهساختار یافته باخبرگان صنعت داروسازی ایران با روش نمونهگیری هدفمند تا اشباء نظری، با رویکرد تحلیلمضمون صورت گرفت. در مرحلهآخر با ترکیب نتایج فراترکیب و تحلیل مضمون، ده مخاطره بهعنوان مخاطرات نهایی صنعت داروسازی ایران بدست آمد. نتایجوتحلیل: بر اساس نتایج، مخاطرات زنجیرهتامین صنعت داروسازی ایران عبارتند از: مخاطرات محیطی؛ مشکلات تامینارز و پرداختهای مالی خارجی؛ عدمتامین بهموقع مواداولیه؛ پیچیدگی و ناسازگاری سیستمهای اطلاعاتی؛ کیفیت پایین مواداولیه و محصول؛ دسترس نبودن دارو و تحویل بهموقع آن؛ حملونقل و بیمهها؛ فناوریهای بخش توزیع؛ نوسانات بخش تقاضا؛ افزایش قیمت مواداولیه و دارو. نتیجهگیری: از ده مخاطره بدست آمده، مخاطرات محیطی، مشکلات تامین ارز و پرداختهای مالی خارجی، افزایش قیمت مواد اولیه و دارو و حملونقل و بیمه ها، (به دلیل داشتن بیشترین فراوانی در هر دو روش فراترکیب و تحلیل مضمون) تاثیر بیشتری بر زنجیرهتامین دارند. بنابراین ذینفعان زنجیرهتامین داروسازی ایران، برای بهبود عملکرد زنجیرهتامین باید بر روی این عوامل خطرآفرین تمرکز نموده و برای مدیریت آنها برنامهریزی نمایند.
سید محمدرضا وکیل؛ کاوه تیمورنژاد؛ محمدرضا معتدل؛ محمود محمدی
دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 246-271
چکیده
مدیریت ارتباط با مشتری زمینهی برقراری ارتباط بهینه، وفاداری و حفظ مشتریان را فراهم میسازد. این امر مستلزم طراحی استراتژیهای مبتنی بر مشتری، اجرا و بهکارگیری مناسب فناوری، توانمندسازی کارکنان و افزایش سطح دانش مشتریان است. با توجه به پیشرفتهای بانکداری الکترونیک و کاهش نقاط تماس حضوری، استفاده از ابزارهای هوشتجاری ...
بیشتر
مدیریت ارتباط با مشتری زمینهی برقراری ارتباط بهینه، وفاداری و حفظ مشتریان را فراهم میسازد. این امر مستلزم طراحی استراتژیهای مبتنی بر مشتری، اجرا و بهکارگیری مناسب فناوری، توانمندسازی کارکنان و افزایش سطح دانش مشتریان است. با توجه به پیشرفتهای بانکداری الکترونیک و کاهش نقاط تماس حضوری، استفاده از ابزارهای هوشتجاری جهت استفاده مؤثر از حجم انبوه اطلاعات مشتریان نیز ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش ارائه چارچوب مفهومی مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری الکترونیک با بهکارگیری ابزارهای هوشتجاری در بانک سپه و بانکهای ادغامی است. به این منظور پژوهشی کیفی صورت پذیرفته و ابتدا با بررسی مطالعات، چارچوب اولیه شناسایی و برای توسعه آن در بانکداری الکترونیک از تحلیل مضمون استفاده گردیده است. جامعه پژوهش 7 نفر از خبرگان موردمطالعه بوده و از مصاحبههای نیمه ساختاریافته بهمنظور جمعآوری دادهها و از مقبولیت و قابلیت تأیید برای سنجش اعتبار نتایج استفاده شده است. پس از تجزیهوتحلیل دادهها، چارچوب مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری الکترونیک در 6 بعد، 16 مؤلفه و 35 شاخص طبقهبندی گردیده که ابعاد اصلی آن را جلبتوجه و اکتساب مشتری، شناسایی مشتری، مجذوب نمودن مشتری، توسعه ارتباط با مشتری، نگهداری مشتری و بازنگری ارتباط با مشتری تشکیل میدهد.