کلیدواژه‌ها = تحلیل‌مضمون

تبیین‌و‌تحلیل مخاطرات زنجیره‌تامین صنعت داروسازی ایران با استفاده از رویکرد ترکیبی فراترکیب و تحلیل‌مضمون

دوره 28، شماره 3، مهر 1403، صفحه 1-29

سید رحیم صفوی میرمحله؛ محمد رحیم رمضانیان؛ محمود مرادی؛ مصطفی ابراهیم پور

چکیده هدف این تحقیق، تبیین‌وتحلیل مخاطرات زنجیره‌ تامین صنعت ‌داروسازی ایران می‌باشد. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی فراترکیب و تحلیل‌مضمون استفاده شده است. رویکرد این تحقیق کیفی می‌باشد. درمرحله اول، با مرور نظام‌مند مطالعات مرتبط در 23 سال اخیر با رویکرد فراترکیب، مخاطرات ‌زنجیره‌ تامین در صنعت داروسازی شناسایی شدند. بدین‌منظور، ابتدا تعداد 100 مقاله انتخاب و پس از چندمرحله پالایش، تعداد 26 مقاله نهایی باقی ماند و مبنای انجام تحقیق قرار گرفت. درمرحله بعد، مخاطرات زنجیره‌ تامین صنعت ‌داروسازی ایران با روش تحلیل‌مضمون به­دست آمد. بدین‌منظور مصاحبه نیمه‌ساختار یافته باخبرگان صنعت‌ داروسازی ‌ایران با روش نمونه‌گیری هدفمند تا اشباء نظری، با رویکرد تحلیل‌مضمون صورت گرفت. در مرحله ‌آخر باترکیب نتایج فراترکیب و تحلیل‌مضمون، 10 مخاطره به‌عنوان مخاطرات نهایی صنعت ‌داروسازی ‌ایران به­دست آمد. براساس نتایج، مخاطرات زنجیره ‌تامین صنعت ‌داروسازی ایران عبارت­اند از: مخاطرات محیطی؛ مشکلات تامین‌ ارز و پرداخت‌های مالی خارجی؛ عدم‌ تامین به‌موقع مواد اولیه؛ پیچیدگی و ناسازگاری سیستم‌های اطلاعاتی؛ کیفیت پایین مواد اولیه و محصول؛ در دسترس نبودن دارو و تحویل به‌موقع آن؛ حمل‌ونقل و بیمه‌ها؛ فناوری‌های بخش توزیع؛  نوسانات بخش تقاضا؛ افزایش قیمت مواد اولیه و دارو. از 10‌ مخاطره به­دست آمده، مخاطرات محیطی، مشکلات تامین ارز و پرداخت‌های مالی خارجی،  افزایش قیمت مواد اولیه و دارو و حمل‌و‌نقل وبیمه‌ها،  (به‌دلیل داشتن بیشترین فراوانی در هر دو روش فراترکیب و تحلیل‌مضمون) تاثیر بیشتری بر زنجیره‌ تامین دارند. بنابراین ذینفعان زنجیره ‌تامین‌ داروسازی ‌ایران، برای بهبود عملکرد زنجیره‌ تامین باید بر روی این مخاطرات تمرکز نموده و برای مدیریت آنها برنامه‌ریزی نمایند.

ارائه چارچوب مفهومی مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری‌الکترونیک با تأکید بر بکارگیری ابزارهای هوش‌تجاری (مورد مطالعه : بانک سپه و بانکهای ادغامی)

دوره 26، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 246-271

سید محمدرضا وکیل؛ کاوه تیمورنژاد؛ محمدرضا معتدل؛ محمود محمدی

چکیده مدیریت ارتباط با مشتری زمینه‌ی برقراری ارتباط بهینه، وفاداری و حفظ مشتریان را فراهم می‌سازد. این امر مستلزم طراحی استراتژی‌های مبتنی بر مشتری، اجرا و به‌کارگیری مناسب فناوری، توانمند‌سازی کارکنان و افزایش سطح دانش مشتریان است. با ‌توجه به پیشرفت‌های بانکداری الکترونیک و کاهش نقاط تماس حضوری، استفاده از ابزارهای هوش‌تجاری جهت استفاده مؤثر از حجم انبوه اطلاعات مشتریان نیز ضروری به نظر می‌رسد. هدف پژوهش ارائه چارچوب مفهومی مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری الکترونیک با به‌کارگیری ابزارهای هوش‌تجاری در بانک سپه و بانک‌های ادغامی است. به این منظور پژوهشی کیفی صورت پذیرفته و ابتدا با بررسی مطالعات، چارچوب اولیه شناسایی و برای توسعه آن در بانکداری الکترونیک از تحلیل مضمون استفاده گردیده است. جامعه پژوهش 7 نفر از خبرگان موردمطالعه بوده و از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها و از مقبولیت و قابلیت تأیید برای سنجش اعتبار نتایج استفاده‌ شده است. پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، چارچوب مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری الکترونیک در 6 بعد، 16 مؤلفه و 35 شاخص طبقه‌بندی گردیده که ابعاد اصلی آن را جلب‌توجه و اکتساب مشتری، شناسایی مشتری، مجذوب نمودن مشتری، توسعه ارتباط با مشتری، نگهداری مشتری و بازنگری ارتباط با مشتری تشکیل می‌دهد.