پیمان پروری؛ مهدی ابراهیمی؛ محمدرضا کریمی
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 195-217
چکیده
در تجارت بنگاه با بنگاه که شامل بازارهای تخصصی و نیازهای پیچیده مشتریان است بسیاری از تولیدکنندگان محصولات و ارائهدهندگان خدمات اقدام به پیشنهاد راهکارهای منحصربهفردی میکنند که مسئولیت اغلب اقدامات و بخشهای فرایند را در برمیگیرد. ماهیت خدمات و محصولات نرمافزاری و همچنین تفاوت و تنوع نیازهای مشتریان، ارائهدهندگان را ...
بیشتر
در تجارت بنگاه با بنگاه که شامل بازارهای تخصصی و نیازهای پیچیده مشتریان است بسیاری از تولیدکنندگان محصولات و ارائهدهندگان خدمات اقدام به پیشنهاد راهکارهای منحصربهفردی میکنند که مسئولیت اغلب اقدامات و بخشهای فرایند را در برمیگیرد. ماهیت خدمات و محصولات نرمافزاری و همچنین تفاوت و تنوع نیازهای مشتریان، ارائهدهندگان را ایجاب میکند تا بهدنبال ارائه راهکارهای مشتری باشند. از اینرو، هدف این تحقیق تدوین مدلی به منظور شکلدهی و استقرار راهکار مشتری در صنعت نرمافزار ایران است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با 18 خبره صنعت نرمافزار گردآوری شد. سپس این دادهها به شیوه تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. پس از اینکه مقولههای اولیه از دادهها استخراج گردید، مجدداً به خبرگان ارجاع داده شدند تا به تأیید آنها برسند. پس از تایید خبرگان و غربالگری، 27 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی بدست آمد که مقولههای اصلی عبارتند از «میزان بلوغ سازمان مشتری؛ دانش ارائهدهنده از اکوسیستم کسبوکار مشتری؛ دانش صحیح مشتری از خواسته؛ بهرهگیری ارائهدهنده و مشتری از تیمهای چندوظیفهای؛ دستیابی به زبان مشترک و فهم متقابل؛ رویکرد ارائهدهنده به شراکت با مشتری؛ سازوکار مستندسازی، انتقال خواستهها و بازخوردها؛ پیشبینی و کنترل عدم اطمینانها؛ پشتیبانی و هدایت تغییرات در سازمان مشتری؛ بازتعریف و شفافسازی فرایندهای مشتری؛ و حفاظت متقابل ارائهدهنده و مشتری از داراییهای دانشی». سپس مدل پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری بهدست آمد.