فاطمه رحیمی؛ طیبه امیرخانی؛ بهمن حاجی پور؛ علی اکبر عرب مازار
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 109-133
چکیده
هدف پژوهش حاضر «آسیبشناسی فرایندی نظام مالیاتی ایران» است. این پژوهش به روش ترکیبی انجام شده است، بدینترتیب که ابتدا در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، آسیبهای مرتبط با فرایندهای اصلی سازمان امور مالیاتی، شناسایی و از روش تحلیل تم طبقهبندی شدهاند. سپس از طریق تحلیل محتوای متون مرتبط با آسیبهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر «آسیبشناسی فرایندی نظام مالیاتی ایران» است. این پژوهش به روش ترکیبی انجام شده است، بدینترتیب که ابتدا در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، آسیبهای مرتبط با فرایندهای اصلی سازمان امور مالیاتی، شناسایی و از روش تحلیل تم طبقهبندی شدهاند. سپس از طریق تحلیل محتوای متون مرتبط با آسیبهای نظام مالیاتی، سایر آسیبهای مرتبط با کلیت نظام مالیاتی، با این استدلال که میتواند منجر به برخی از آسیبهای فرایندی یا مانع از اصلاح آنها باشد، شناسایی و در قالب عوامل سازمانی (مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، فناوریاطلاعات و زیرساختها، سیستماطلاعاتی و فرایندها، قوانین و مقررات و ساختار) و عوامل محیطی (اقتصادی، فرهنگی، سیاسی) دستهبندی شدند. در بخش کمی، آسیب-های مرتبط با کلیت نظام مالیاتی به شکل پرسشنامه تهیه و در اختیار خبرگان امور مالیاتی قرار گرفتند تا مواردی که تاثیرگذاری آنها بر فرایندها معنادار است، مشخص شوند. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی و کمی، صاحبان فرایندها و افراد آشنا با فرایندها در سازمان امور مالیاتی تهران و البرز بودهاند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشانگر وجود آسیبهای متعددی در فرایندهای سازمان امور مالیاتی است که بسیاری از این آسیبها از عوامل سازمانی و محیطی نشأت میگیرد و برای رسیدن به فرایندهای مطلوب مالیاتی لازم است تغییرات زیربنایی و بلندمدت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سازمانی انجام پذیرد.