کلیدواژه‌ها = تمایز

توسعۀ مرحله راهبردپردازی در فرایند آینده نگاری راهبردی، مبتنی بر آراء متخصّصان دانشگاهی و خبرگان صنایع فعال در بورس اوراق بهادار تهران

دوره 23، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 99-122

مسلم شیروانی ناغانی؛ روح الله بیات؛ صفر فضلی؛ علی اصغر پور عزت؛ طاهر روشندل

چکیده تغییرات سریع و گستردۀ محیطی، نظام­های سنّتی راهبردپردازی را با چالش مواجه ساخته و آینده ­نگاری راهبردی به دلیل انعطاف پذیری در برابر بدیل­های متغیّر آینده، با استقبال روز افزونی از طرف سازمان­ها روبرو شده است. این پژوهش در پی توسعه مرحله راهبردپردازی در فرایند آینده ­نگاری راهبردی برای سازمان­ها است و از لحاظ هدف، تحقیقی توسعه ­ای به شمار می­آید. روش کلی تحقیق از نوع کیفی می­باشد. ابتدا مبتنی بر تحلیل و تفسیر ادبیات و پیشینه پژوهش، 19 مورد الزامات و گام­های توسعه گزینه­ های راهبردیِ مستخرج از فرایند آینده­ نگاری راهبردی ارایه شدند. سپس به کمک تکنیک دلفی، فهرست موارد ارایه شده مورد اعتبار سنجی قرار گرفت. بر پایه رأی همگرای خبرگان در مرحله دوم دلفی، مقبولیت علمی و کاربردی همه موارد و برازش کلی آنها مورد تایید واقع شد. در پایان بر اساس الزامات و گام­های ارایه شده، به مدیران پیشنهاد شد که 26 گونه گزینه راهبردی یکپارچه ارایه شده در این تحقیق را در فرایند خلق راهبرد برای سازمان­های خود ملحوظ نمایند. نوآوری این تحقیق، ارایه شیوه­ای برای خلق گزینه­ های راهبردی در فرایند آینده‌نگاری راهبردی است، که علاوه بر حفظ ماهیت مبتنی بر "مزیت رقابتی" راهبرد، با رویکردی یکپارچه در بُعد زمان و مکان، تمام فرصت­ها، تهدیدها، ضعف­ها و قوت­ها را با دو رویکرد "پیش ­فعالانه و فرافعالانه" لحاظ می­نماید و گزینه ­های راهبردی را بصورت یکپارچه در سه افق کوتاه، میان و بلند مدت در کنار یکدیگر ترسیم می­کند.