سوران مولائی؛ رویا شاکری؛ نور محمد یعقوبی
دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، ، صفحه 130-150
چکیده
انعطافپذیری، سرعت تغییر و نوآوری از جمله ویژگیهای شرکتهای موفق در زمان مؤثر است. شرکتهای فعلی به منظور بقا حتی برای یک دهه باید پیوسته تغییر کنند، اما تغییر به تنهایی کافی نیست. تغییر باید مبتنی بر گردآوری دادههای مناسب از محیط خارجی و داخلی و تبدیل آنها به دانش باشد. مهارتهای مدیریت دانش فردی از جمله مهارتها و توانمندیهای ...
بیشتر
انعطافپذیری، سرعت تغییر و نوآوری از جمله ویژگیهای شرکتهای موفق در زمان مؤثر است. شرکتهای فعلی به منظور بقا حتی برای یک دهه باید پیوسته تغییر کنند، اما تغییر به تنهایی کافی نیست. تغییر باید مبتنی بر گردآوری دادههای مناسب از محیط خارجی و داخلی و تبدیل آنها به دانش باشد. مهارتهای مدیریت دانش فردی از جمله مهارتها و توانمندیهای ضروری مدیران در شرکتهای دانشبنیان است؛ بنابراین هدف این مقاله بررسی تأثیر مدیریت دانش شخصی بر فرهنگ و عملکرد نوآورانه در شرکتهای دانشبنیان فعال در شهر سنندج در سال 1396 است. پژوهش حاضر از نگر روششناسی از نوع پیمایشی- کاربردی و مبتنی بر روشهای توصیفی- زمینهیابی است. دادههای مورد نیاز از طریق ترکیب و تجمیع چندین پرسشنامه استاندارد با در نظر گرفتن اصلاحات صوری گردآوری شده است. اعتبار محتوای عوامل احصا شده با نظر خبرگان و سپس اعتبار سازه آزمون با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج بیانگر تأیید تمامی فرضیههای پژوهش و تأثیر مثبت و معنیدار مدیریت دانش شخصی بر فرهنگ نوآورانه و عملکرد نوآورانه در مدل پژوهش است. در پایان نیز پیشنهادهایی در ارتباط با متغیرهای پژوهش ارائه شده است.
سیامک نوری؛ محمد اسماعیل زاده؛ علیرضا علی احمدی؛ حمیدرضا نور علیزاده
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 205-225
چکیده
نوآوری به عنوان عامل کلیدی در رقابتپذیری کشورها و بنگاهها شناخته میشود و بنگاههای نوآور پیشزمینه یک اقتصاد پویا و رقابتی محسوب میشوند، اما بنگاهها در مسیر دستیابی به نوآوری با چالشها و موانعی مواجه هستند که دستهبندیهای مختلفی از این موانع ارائه شده است. هدف این مقاله بررسی موانع نوآوری و میزان اهمیت هر یک از این موانع ...
بیشتر
نوآوری به عنوان عامل کلیدی در رقابتپذیری کشورها و بنگاهها شناخته میشود و بنگاههای نوآور پیشزمینه یک اقتصاد پویا و رقابتی محسوب میشوند، اما بنگاهها در مسیر دستیابی به نوآوری با چالشها و موانعی مواجه هستند که دستهبندیهای مختلفی از این موانع ارائه شده است. هدف این مقاله بررسی موانع نوآوری و میزان اهمیت هر یک از این موانع و سپس بررسی نحوه تأثیر آنها بر انواع مختلف نوآوری در شرکتهای حوزه انرژیهای تجدیدپذیر است. در این راستا موانع نوآوری در قالب دو دسته موانع داخلی و خارجی شناسایی و تشریع شدهاند. نوآوری به چهار دسته نوآوریهای محصولی، فرایندی، سازمانی و بازاریابی تقسیم شده است. جامعه مورد بررسی پژوهش حاضر شرکتهای فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر در ایران است که در این بین 154 شرکت فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. به منظور دستیابی به این اهداف، ابتدا مدل پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی و فن تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش شش عامل را موانع داخلی و شش عامل را موانع خارجی مورد تأیید قرار میدهد. از بین این عوامل عدم شناخت مناسب بازار مهمترین مانع داخلی و کمبود منابع بیرونی برای تأمین مالی فعالیتهای نوآورانه به ترتیب بیشترین تأثیر را در ایجاد هر یک از موانع داخلی و خارجی دارند، همچنین نتایج فرضیه تحقیق نشاندهنده تأثیر این دو دسته از موانع بر تمامی انواع نوآوری در شرکتهای حوزه انرژی تجدیدپذیر است.