محمدسعید تسلیمی؛ خلیل نوروزی؛ وحید تارویردی زاده؛ محمدعلی صادقی کیا
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 25-45
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایمی و نظاممند توسعه دیپلماسی علمی کشور مبتنیبر قابلیتهای دانشگاه امام صادق(ع) و نیز اولویتبندی راهبردهای ناظر بر آن است. این پژوهش مبتنیبر استراتژی پژوهشی دادهبنیاد و براساس رویکرد نظاممند استراوس و کوربین بهدنبال استخراج مدل پارادایمی توسعه دیپلماسی علمی بوده و با استفاده از روش IPA ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایمی و نظاممند توسعه دیپلماسی علمی کشور مبتنیبر قابلیتهای دانشگاه امام صادق(ع) و نیز اولویتبندی راهبردهای ناظر بر آن است. این پژوهش مبتنیبر استراتژی پژوهشی دادهبنیاد و براساس رویکرد نظاممند استراوس و کوربین بهدنبال استخراج مدل پارادایمی توسعه دیپلماسی علمی بوده و با استفاده از روش IPA اقدام به اولویتبندی راهبردهای آن کرده است. برای این منظور نخست 18 تن از استادان، خبرگان و متخصصان حوزه دیپلماسی علمی در دانشگاه امام صادق(ع) شناسایی و مورد مصاحبه قرار گرفتند و در مرحله بعد با فرآوری دادهها و مفاهیم، مقولههای سطحهای 1 و 2 مدل پارادایمی استخراج شد. در گام پسین پژوهش راهبردهای به دست آمده با استفاده از نظرات 15 تن از افراد اولویتبندی شد. براساس مراحل طیشده مشخص شد که حرکت به سمت توسعه دیپلماسیعلمی در دانشگاه امام صادق(ع) با توجه به قابلیتهای پویای آن شرایط و عوامل ویژهای دارد و خواهان ظرافتهای خاصی را در طراحیها است. ارتقا قابلیتهای دانشگاه، تقویت جایگاه بینالمللی ج.ا ایران، مقابله با کژکارکردهای دیپلماسی علمی در دانشگاههای علوم انسانی و تحقق مأموریت ج.ا.ایران نسبت به مستضعفین جهان اسلام از جمله پیامدها و نتایج پیادهسازی چارچوب توسعه دیپلماسیعلمی در دانشگاههای علوم انسانی است، همچنین راهبرد «بینالمللیسازی دانشگاه» بیشترین اولویت را میان راهبردهای ارائه شده دارد.