حسن دانایی فرد؛ سمیه نعمتی؛ احمدعلی خائف الهی
دوره 21، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 157-178
چکیده
در سالهای اخیر عملکرد بخش دولتی و تلقی مردم از ارزشهایی که توسط این بخش به واسطه خدمترسانی عمومی خلق میشود، دغدغه بسیاری از پژوهشگران حوزه مدیریت دولتی شده است. در این میان پژوهشهای فراوانی در خصوص تدوین سنجههایی برای اندازهگیری عملکرد بخش دولتی در بسترهای مطالعاتی مختلف انجام شده است؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر در رویکردی ...
بیشتر
در سالهای اخیر عملکرد بخش دولتی و تلقی مردم از ارزشهایی که توسط این بخش به واسطه خدمترسانی عمومی خلق میشود، دغدغه بسیاری از پژوهشگران حوزه مدیریت دولتی شده است. در این میان پژوهشهای فراوانی در خصوص تدوین سنجههایی برای اندازهگیری عملکرد بخش دولتی در بسترهای مطالعاتی مختلف انجام شده است؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر در رویکردی کاربردی تدوین مدل اندازهگیری عملکرد بخش دولتی تحت ارزشهای عمومی خلق شده توسط این بخش است. به این منظور پژوهشی کمی مبتنی بر پیمایش انجام گرفت که در آن پس از مطالعه ادبیات موجود در حوزه ارزش عمومی فهرست به نسبت جامعی از ارزشهای عمومی مشتمل بر چهار دسته اخلاقی، حرفهای، انسانی و دموکراتیک شناسایی شد که روایی صوری و محتوایی آنها توسط پنل خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. در مرحله بعد پرسشنامهای براساس ارزشهای احصا شده مرحله نخست تهیه شد و در اختیار نمونه آماری متشکل از اربابرجوعهای بانکهای دولتی (ملی، سپه و کشاورزی) قرار گرفت. در این مرحله خروجی نرمافزار SPSS و نتایج تحلیل عاملی روایی سازه ارزشها را مورد تأیید قرار داد. در گام نهایی برای سنجش مدل اندازهگیری ارزشها از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار PLS استفاده شد و ارزشهایی که بار عاملی کمتر از 4/0 داشتند، از مدل اندازهگیری حذف شدند. در نهایت 18 ارزش باقیمانده در چهار دسته برشمرده در مدل اندازهگیری عملکرد مورد تأیید قرار گرفتند.