علی حیدری؛ علیرضا والی پور؛ بهناز بختیاری
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 97-119
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارائه تصویری کلان از روند پژوهشهای بازاریابی و کمک به فراهم آوردن بینشی ساختارمند از جایگاه و رویکرد پژوهشهای بازاریابی در کشور است. طی این پژوهش 966 اثر انتشار یافته طی سالهای 1380-1394 در نشریات علمی- پژوهشی فارسی حوزه مدیریت که متن کامل آنها به صورت برخط در دسترس بودهاند براساس روش نظاممند مرور و ارزیابی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش ارائه تصویری کلان از روند پژوهشهای بازاریابی و کمک به فراهم آوردن بینشی ساختارمند از جایگاه و رویکرد پژوهشهای بازاریابی در کشور است. طی این پژوهش 966 اثر انتشار یافته طی سالهای 1380-1394 در نشریات علمی- پژوهشی فارسی حوزه مدیریت که متن کامل آنها به صورت برخط در دسترس بودهاند براساس روش نظاممند مرور و ارزیابی شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد حدود %75 از محققان فعال در این حوزه (عمدتاً حاصل همکاری دانشجویان کارشناسیارشد با اعضای هیأت علمی) فقط یک اثر پژوهشی انتشار یافته دارند؛ بنابراین میتوان گفت جریان اصلی پژوهش کشور در این حوزه به بلوغ حرفهای مورد نظر نرسیده است! بررسی پژوهشهای انتشار یافته نشان میدهد رفتار مصرفکننده برند و استراتژی بازاریابی به ترتیب سه موضوع اول مورد توجه بوده و روند رو به رشدی را تجربه کردهاند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که بیشتر پژوهشهای انتشار یافته مبتنی بر روشهای کمی (عمدتاً مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل آماری استنباطی) بوده که این موضوع ارتباطی مستقیم با نوع دادههای گردآوری شده داشته و تفاوت محسوسی با روند رو به رشد تحقیقات کیفی بازاریابی در نشریات بینالمللی دارد.