محمد خادمی کله لو؛ سیدمحمد صاحبکار خراسانی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 70-93
چکیده
ادبیات نوظهور سرمایه انسانی نقش کارکنان دانشی را بهعنوان یک منبع کلیدی نوآوری در شرکتهای دانشبنیان و نوآور برجسته میکند و بروز قابلیتهای نوآورانه کارکنان را نیازمند برنامههای مداخله گرایانه مدیریتی میداند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان و نوآور با رویکرد ترکیبی ...
بیشتر
ادبیات نوظهور سرمایه انسانی نقش کارکنان دانشی را بهعنوان یک منبع کلیدی نوآوری در شرکتهای دانشبنیان و نوآور برجسته میکند و بروز قابلیتهای نوآورانه کارکنان را نیازمند برنامههای مداخله گرایانه مدیریتی میداند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان و نوآور با رویکرد ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شده است. بخش کیفی با بهرهگیری از روش فراترکیب صورت گرفت و در نتیجهی طی یک فرایند هفت مرحلهای در مجموع 32 سند بهعنوان نمونه بخش کیفی انتخاب و تحلیل شد. بخش کمی پژوهش نیز به روش توصیفی و بهرهگیری از شیوه پیمایش صورت گرفت. نمونهگیری به شیوه در دسترس انجام شد و 102 نفر از مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان و نوآور در پژوهش مشارکت کردند. دادههای حاصل از طی فرایند فراترکیب به شیوه کدگذاری اولیه و ثانویه و دادههای گردآوریشده بخش کمی به کمک نرمافزار SPSS و Smart PLS و در دو بخش توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بخش کیفی در قالب 8 کارکرد کلیدی و 51 وظیفه مدیران منابع انسانی شرکتهای دانشبنیان و نوآور احصاء و ارائه گردید و نتایج حاصل از پیمایش نیز ضمن تائید برازش الگو، حاکی از آن بود که جبران خدمات و انگیزش؛ آموزش، توسعه و ایجاد محیط یادگیری؛ تیم سازی و مشارکت؛ مدیریت ارزیابی عملکرد؛ مدیریت استعداد و صلاحیت؛ حفظ و ارتقاء کارکنان دانشی؛ شناسایی، جذب و استخدام و سیاست منابع انسانی به ترتیب در زمره مهمترین کارکردهای مدیران منابع انسانی شرکتهای دانشبنیان و نوآور قرار دارند.
رضا طهماسبی؛ مهدی افخمی اردکانی؛ جبار باباشاهی؛ حمیدرضا یزدانی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 121-150
چکیده
ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل ...
بیشتر
ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل دانشی میباشد. در این مطالعه جایگاه مشاغل در یک فضای دو بعدی از معیارهای «شدت کار دانشی» و «الزامات شغلی» مشخص میشود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شده است که در مرحله کیفی از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد و در مرحله کمّی از استراتژی پیمایش استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در مرحله کیفی، اسناد و دادههای متنی و در مرحله کمّی، پرسشنامه میباشد. جامعه مورد مطالعه، مشاغل صفی پژوهشگاه صنعت نفت میباشد که به روش سرشماری انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و MATLAB تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با توجه به معیار "شدت کار دانشی" و "الزامات شغلی" ابزار تهیه شده قابلیت شناسایی و سنجش مشاغل دانشی را داراست و از اعتبار قابل قبولی برخوردار میباشد. نتایج مطالعه کمّی چهار خوشه شغلی را در بین مشاغل پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی نمود که تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد.