فرشید فرخی زاده؛ عظیم زارعی؛ عباسعلی رستگار؛ سیدعباس ابراهیمی
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 90-114
چکیده
همگام با پیشرفت فناوریها در حوزه اطلاعات و ارتباطات بانکها بهمنظور راضی نگهداشتن مشتریان خود ناچار به تحول در سیستمهای خود و استفاده از این فناوریهای جدید هستند بدین منظور در زمینه ورود به عرصههای مختلف دیجیتال در حال برنامهریزی هستند و ارزیابی از آمادگی آنها جهت سنجش میزان و سطح موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است. ...
بیشتر
همگام با پیشرفت فناوریها در حوزه اطلاعات و ارتباطات بانکها بهمنظور راضی نگهداشتن مشتریان خود ناچار به تحول در سیستمهای خود و استفاده از این فناوریهای جدید هستند بدین منظور در زمینه ورود به عرصههای مختلف دیجیتال در حال برنامهریزی هستند و ارزیابی از آمادگی آنها جهت سنجش میزان و سطح موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است. مشخص کردن میزان آمادگی پذیرش، استفاده و بهکارگیری فناوریهای نوین و کاربردهای مرتبط با آنها در درون و برون سازمانها از جمله مواردی است که موردتوجه و تأکید است. این پژوهش با بررسی مبانی نظری، تجربی و همچنین مدلهای موجود مرتبط با موضوع موردمطالعه، ضمن در نظر گرفتن نقاط قوّت و ضعف هر یک از آنها؛ ابعاد و مؤلفههای آمادگی جهت پذیرش و ورود به حوزه بانکداری دیجیتال را با طبقهبندی جدیدتری از آنها در قالب مدلی پویا ارائه نموده است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی (کیفی - کمی) و جامعه آماری آن صنعت بانکداری است. در فاز کیفی با 15 خبره دانشگاهی و نظام بانکی ایران، در قالب پنج راند پنل دلفی ارتباط برقرار شد و در نتیجه آن، عوامل اصلی مدل در قالب ابعاد و مؤلفهها احصاء، استخراج و نهایی شده است. در فاز کمی پژوهش پیشفرضهای مختلف در مدل مدنظر پژوهش برای نظام بانکی کشور، با استفاده از پویاییشناسی سیستمها مورد آزمون و شبیهسازی قرار گرفت که نتایج آن حاکی از توجه و تمرکز مدیران، سیاستگذاران و بازیگران نظام بانکی کشور به متغیرهای اصلی پژوهش یعنی؛ آمادگی دیجیتال، سیاستهای تشویقی و بهبود کیفیت سیستم میباشد.
یاسر تیموری اصل؛ علی اکبر جوکار
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 45-67
چکیده
درمقاله حاضر هدف ارائه مدلی از بازارگرایی در صنعت خدمات بانکی بوده است. در این راستا مطالعات انجام شده در زمینه بازارگرایی در ایران و جهان بررسی شده و پیشایندهای، پیامدها و متغیرهای مرتبط با آن ارائه شده در مقالات مختلف استخراج گردیده است. در این مطالعه علاوه بر بازارگرایی در سطح سازمان بازارگرایی فردی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است ...
بیشتر
درمقاله حاضر هدف ارائه مدلی از بازارگرایی در صنعت خدمات بانکی بوده است. در این راستا مطالعات انجام شده در زمینه بازارگرایی در ایران و جهان بررسی شده و پیشایندهای، پیامدها و متغیرهای مرتبط با آن ارائه شده در مقالات مختلف استخراج گردیده است. در این مطالعه علاوه بر بازارگرایی در سطح سازمان بازارگرایی فردی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است و پیشایندهای آن شناسایی شده است. پژوهشگران ضمن مطالعه گسترده در زمینه پیشایندها و پیامدهای بازارگرایی و عوامل مرتبط با آن در سازمان، با استفاده از روش دلفی اقدام به شناسایی مواردی از پیشایندهای داخلی و خارجی بازارگرایی نموده اند که در مقالات و مطالعات گذشته مورد آزمون و بررسی قرار نگرفته اند. تعداد 24 نفر از پژوهشگران و صاحبنظران دانشگاهی و صنعت بانکداری کشور در انجام این تحقیق همکاری تام داشته اند. در مجموع روش دلفی پس از 4 مرحله منجر به اتفاق نظر شرکت کنندگان و ارائه مدل گردیده است. انجام این پژوهش منجر به ارائه یک مدل کیفی از بازارگرایی شامل پیشایندها و عوامل محیطی موثر بر رابطه بین بازارگرایی و عملکرد شده است.