امین زمانی؛ مصطفی خانزادی؛ محمد سعید جبل عاملی؛ مهرداد سرهادی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 139-166
چکیده
مهندسی ارزش بهعنوان ابزاری قوی برای حل مسائل بر پایه خلاقیت و کارکردگرایی، سالهاست که در پروژههای عمرانی مورد استفاده قرار میگیرد و در این سالها توانسته فواید خود را بهتمامی اعضای این صنعت اثبات کند بااینحال این ابزار نیز مانند سایر ابزارها قابلیت ارتقا و افزایش سطح بهرهوری را دارد. این تحقیق به دنبال ارائه چارچوبی تلفیقی ...
بیشتر
مهندسی ارزش بهعنوان ابزاری قوی برای حل مسائل بر پایه خلاقیت و کارکردگرایی، سالهاست که در پروژههای عمرانی مورد استفاده قرار میگیرد و در این سالها توانسته فواید خود را بهتمامی اعضای این صنعت اثبات کند بااینحال این ابزار نیز مانند سایر ابزارها قابلیت ارتقا و افزایش سطح بهرهوری را دارد. این تحقیق به دنبال ارائه چارچوبی تلفیقی از مهندسی ارزش و مدیریت ریسک است، بر این اساس پس از شناسایی مدلهای موجود در این دو حوزه، مدلهایی که با صنعت ساخت و ساز ارتباط بیشتری دارند، برگزیده و با استفاده از نظر خبرگان مدلهای برتر برای تلفیق انتخاب شدند، سپس خبرگان با استفاده از روش دلفی برای گامهای این چارچوب به اجماع رسیدند. این چارچوب پس از منطبقسازیهای لازم در سازمان بنادر و کشتیرانی بهعنوان صحتسنجی پیادهسازی گردید. با استفاده از این چارچوب روند مهندسی ارزش بهبود یافت و مدیریت ریسک با استفاده از نظر خبرگانی که بر تمام زوایای پروژه اشراف دارند، در دو سطح و براساس منطق فازی، با صرف هزینه و زمان کمتر اجرایی شد.
هایده متقی؛ امین حبیبی راد
دوره 14، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 173-202
چکیده
محیط متحول و بازار رقابتی عصر حاضر، موجب کوتاه تر شدن دوره عمر محصول شده است.
بنابراین سازمان ها اگر بخواهند در چنین محیطی به حیات خود ادامه دهند، ناچارند تا در معرفی
محصولات منطبق با خواسته مشتری از رقبای خود عقب نمانند. ازطرف دیگر طراحی و ارائه محصول
جدید به بازار در برخی از صنایع هزینه های هنگفتی را بر سازمان تحمیل می کند. صنعت
خودروسازی ...
بیشتر
محیط متحول و بازار رقابتی عصر حاضر، موجب کوتاه تر شدن دوره عمر محصول شده است.
بنابراین سازمان ها اگر بخواهند در چنین محیطی به حیات خود ادامه دهند، ناچارند تا در معرفی
محصولات منطبق با خواسته مشتری از رقبای خود عقب نمانند. ازطرف دیگر طراحی و ارائه محصول
جدید به بازار در برخی از صنایع هزینه های هنگفتی را بر سازمان تحمیل می کند. صنعت
خودروسازی از جمله این صنایع به شمار می رود. این تحقیق با تمرکز بر محصول سمند و در شرکت
ایران خودرو انجام شده است. معمولاً ارائه یک محصول جدید به بازار با دو محدودیت فوریت انجام
این کار و نیز ناکافی بودن منابع مالی همراه است. تغییر طراحی نمای خودرو در نمای خارجی 1 راهکار
مناسبی برای مسئله مذکور می باشد. بدین ترتیب در این تحقیق هدف، تعیین قطعاتی است که با توجه
به محدودیت های سرمایه گذاری درصورت تغییر طراحی خودرو، بهترین طرح نمای خارجی را برای
مشتری دربرداشته باشد. به منظور تحقق هدف مذکور از دو ابزار مهندسی ارزش و تکنیک تحلیل
سلسله مراتبی، استفاده شده است. در این تحقیق چهار جامعه آماری مشتریان، خبرگان، طراحان
خودرو و برنامه ریزان استراتژیک شرکت مدنظر قرارگرفته است و برای جمع آوری داده ها از دو
جامعه مشتریان و طراحان، از نمونه گیری استفاده شده است. درنهایت با انجام این تحقیق و با توجه
به محدودیت بودجه ای پیش روی شرکت، قطعاتی که در نتیجه طراحی مجدد آن ها بهترین و زیباترین
طرح نمای خودروی سمند طراحی خواهد شد، مشخص شدند که به ترتیب اولویت شامل چهار قطعةسپر ها (جلو و عقب)، چراغ ها (جلو و عقب)، آینه بغل و زههای دور بدنه می باشد.