کلیدواژه‌ها = عملکرد کسب و کار

هدف گرایی، امکان گرایی و عملکرد کسب و کارهای کارآفرینانه

دوره 26، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 88-110

وجیه باقرصاد؛ علی داوری؛ ترانه فرخ منش

چکیده هدف ­گرایی (علیت) و امکان­ گرایی (اثرسازی) دو منطق تصمیم گیری است که کارآفرینان در انجام فعالیت ­هایشان بکار می ­گیرند. در طول دو دهه گذشته، توجهات فزاینده ای به دو منطق رفتاری که کارآفرینان در راه اندازی و توسعه شرکت­های جدید بکار می ­گیرند شده است. پژوهش­ های موجود حاکی از آن است عملکرد کسب و کار با هدف گرایی و امکان گرایی رابطه دارد. هدف این مقاله بررسی هدف ­گرایی و امکان ­گرایی (با چهار بعدآزمایش ­گری، زیان قابل تحمل، انعطاف پذیری و پیش تعهدات) بر عملکرد کسب و کار با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی است و داده­ها به روش، توصیفی-همبستگی گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، کسب ­و­کار های فعال در صنعت فناوری اطلاعات است. نمونه آماری از طریق فرمول کوکران، شامل 175 کارآفرین فعال در این حوزه است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده­اند. داده­ های گردآوری شده، با نرم‌افزارهایSPSS26 و SmartPLS3 تجزیه و تحلیل شده است. یافته­ های تحقیق نشان می دهد که انعطاف پذیری، هدف گرایی، آزمایش گری با عملکرد کارآفرینانه رابطه ای مثبت و معنی دار دارد؛ و زیان قابل تحمل و پیش تعهدات با عملکرد رابطه ای منفی و معنی دار دارد.

مدلی برای تعیین میزان تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیتهای بازاریابی در صنایع شیمیایی

دوره 10، شماره 1، فروردین 1385، صفحه 131-131

حسین رضایی دولت آبادی؛ احمد علی خائف الهی

چکیده بازارگرایی و تأثیر آن بر عملکرد کسب و کار از جمله مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری است. این مقاله، ابتدا به بررسی دیدگاهها، مدلهای مختلف بازارگرایی و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیتهای بازاریابی می‌پردازد؛ سپس روابط علّی میان فرهنگ بازارگرایی، هوشمندی بازار، قابلیتهای بازاریابی و عملکرد کسب و کار را بررسی می‌کند و با استفاده از مدلسازی معادله‌های ساختاری و بر اساس داده‌های حاصل از محیط صنعت، مدلی مفهومی و تصمیم‌ساز را برای تبیین پیوندهای علّی مؤثر بر عملکرد کسب و کار پیشنهاد و مورد آزمون قرار می‌دهد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد کسب و کار در فضای رقابتی کنونی تحت تأثیر یکپارچگی بازارگرایی و قابلیتهای بازاریابی قرار دارد.