محمدباقر منهاج؛ ناهید هاشمیان بجنورد؛ عباس سیفی؛ محمدحسین فاضل زرندی؛ عباس افرازه
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1388، ، صفحه 219-248
چکیده
جهانیشدن اقتصاد، افزایش رقابت، پویایی و تلاطم محیطی باعث شده است که تولیدات دانشی بخش عمدهای از تولیدات سازمانهای امروز را تشکیل دهد. برنامهریزی برای این نوع تولیدات، به دلیل ناملموس بودن آن دشوار است. طبقهبندی تولید منجر به شناخت بهتر هر طبقه و سهولت برنامهریزی و تصمیمگیری میشود.
در این مقاله، مدلی برای طبقهبندی ...
بیشتر
جهانیشدن اقتصاد، افزایش رقابت، پویایی و تلاطم محیطی باعث شده است که تولیدات دانشی بخش عمدهای از تولیدات سازمانهای امروز را تشکیل دهد. برنامهریزی برای این نوع تولیدات، به دلیل ناملموس بودن آن دشوار است. طبقهبندی تولید منجر به شناخت بهتر هر طبقه و سهولت برنامهریزی و تصمیمگیری میشود.
در این مقاله، مدلی برای طبقهبندی تولیدات دانشی ارائه میشود. به این منظور، فرایند تولید دانش در مشاغل دانشی را بررسی کرده و بر اساس دو معیار اساسی نوع دادهها و نحوه پردازش آنها، طبقهبندی انجام شده است. جایگاه نوع تولید در یک فضای دو بعدی مشخص میشود. میزان آماده و مشخص بودن دادهها برای پردازش، یک بعد و مشخص بودن فرایندهای پردازش دادهها، بعد دیگر این مدل را مشخص میکند. برای بررسی ویژگی های هر طبقه و آزمون سنخیت آنها، از عواملی که در ادبیات موضوع به عنوان عوامل تولید دانش معرفی شدهاند، در مطالعات موردی این تحقیق استفاده شده است. در این مقاله، بر اساس این مدل، برای تعدادی از مشاغل، نوع تولید را تعیین کرده و ویژگیها و شباهتهای آنها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.