مهدی نژاد بارنجی؛ رامین بشیر خداپرستی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 95-116
چکیده
جهت رسیدن به درکی بهتر نسبت به جنبش زیستمحیطی یک ملت خاص، آزمون چگونگی نگاه مصرفکنندگان آن کشور نسبت به مسائل زیستمحیطی و در نتیجه نحوه رفتار آنها موضوع مهمی است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش بدبینی تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز با تعدیلگری خود تفسیری مستقل و وابسته میباشد. پژوهش حاضر از نظر ...
بیشتر
جهت رسیدن به درکی بهتر نسبت به جنبش زیستمحیطی یک ملت خاص، آزمون چگونگی نگاه مصرفکنندگان آن کشور نسبت به مسائل زیستمحیطی و در نتیجه نحوه رفتار آنها موضوع مهمی است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش بدبینی تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز با تعدیلگری خود تفسیری مستقل و وابسته میباشد. پژوهش حاضر از نظر طبقهبندی مبنی بر طریقه انجام پژوهش، از گونه همبستگی، از نظر دستهبندی تحقیقات بر مبنای هدف نیز یک تحقیق کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کاربران شهر تبریز که در اینستاگرام از تبلیغات محصولات سبز بازدید میکنند، میباشد. بر اساس فرمول کوکران، به روش نمونهگیری دردسترس حجم نمونه تعداد ۳۸۴ نفر بدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بر مبنای طیف لیکرت میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و نرمافزارSMART-PLS نسخه 3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که بدبینی نسبت به تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز تأثیر دارد. افزون بر این بدبینی نسبت به تبلیغات سبز بر سودمندی اطلاعات تأثیر دارد. سرانجام خودتفسیری مستقل و وابسته رابطۀ بین سودمندی اطلاعات و قصد خرید سبز را تعدیل میکند.