حسین رحیمی کلور؛ گلثوم اکبری آرباطان
دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 154-174
چکیده
بازارگاههای داده میتوانند نقش کلیدی را در تحقق اقتصاد داده با امکان تجاریسازی دادهها بین سازمانها ایفا کنند. اگرچه تحقیق بازارگاههای داده یک حوزه به سرعت در حال تکامل است، اما عدم درک در مورد مدلهای کسب وکار بازارگاههای داده وجود دارد. طرح پژوهشی حاضر بنا بر ضرورت با هدف نیاز به توسعه بازارهای مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال ...
بیشتر
بازارگاههای داده میتوانند نقش کلیدی را در تحقق اقتصاد داده با امکان تجاریسازی دادهها بین سازمانها ایفا کنند. اگرچه تحقیق بازارگاههای داده یک حوزه به سرعت در حال تکامل است، اما عدم درک در مورد مدلهای کسب وکار بازارگاههای داده وجود دارد. طرح پژوهشی حاضر بنا بر ضرورت با هدف نیاز به توسعه بازارهای مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال و دادههای اطلاعاتی برای واحدهای صنعتی انجام میشود. این پژوهش از نظر رویکرد کیفی و از نظر هدف کاربردی-توصیفی است، استراتژی پژوهش، دادهبنیاد و با استفاده از رویکرد ساختگرا (چارمز) به شکل-گیری نظریه پرداخته است. جامعهی آماری شامل خبرگان در حوزه مدیران استارتاپها و فناوری اطلاعات هستند که از بین آنها 12 نفر به روش نمونهگیری نظری انتخاب و از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند در تحقیق مشارکت داده شدند. حاصل این امر، استخراج و طراحی مقولههای مدل بهینه کسبوکار مبتنی بر ایجاد بازارگاههای داده بوده است که شامل مولفههای زیر میباشد: اقتضائات (مشوقهای مالی، عامل تولید جدید و خوشهبندی محتوای دیجیتال)، شرایط زمینهای (ساختار بازار و تطبیق داده بین عرضه و تقاضا)، عوامل مداخلهگر (عدم تقارن اطلاعاتی، خطرات اخلاقی و عدماطمینان از تراکنش)، راهبردها (طراحی بازار، مهندسی دادهها و علم و دانش دادهها)، پیامدها (بهبود مازاد اجتماعی، شبکه خودتنظیمی از مبادلات متقابل و بازارهای چندجانبه هوشمند). نهایتا ًبعد از اتمام تحلیلهای صورت گرفته بر روی دادههای کیفی، کدگذاریها در قالب یک مدل ارائه گردیده است. نتایج پژوهش میتواند مدیران کسبوکارها را در کسب درآمد از داراییهای داده یاری نماید.
حسین رحیمی کلور؛ عادله دهقانی قهنویه
دوره 25، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 115-134
چکیده
هدف این مقاله، تبیین اثر کیفیت ارتباطات و ادراک از برند اخلاقی در شرایط کرونایی در رابطه با نشانه های حسی و نیت هم آفرینی ارزش با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر گرایش به ارزش نوع دوستانه است. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی است. جامعه، مصرف کنندگان الکترونیکی است که با استفاده از فرمول کوکران، 175 نفری انتخاب ...
بیشتر
هدف این مقاله، تبیین اثر کیفیت ارتباطات و ادراک از برند اخلاقی در شرایط کرونایی در رابطه با نشانه های حسی و نیت هم آفرینی ارزش با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر گرایش به ارزش نوع دوستانه است. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی است. جامعه، مصرف کنندگان الکترونیکی است که با استفاده از فرمول کوکران، 175 نفری انتخاب شد. از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روایی محتوا و روایی سازه سنجش و بررسی شده و پایایی از طریق محاسبه ضرایب بارهای عاملی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری عامل تاییدی و از نرمافزار Spss25 و Smart Pls2.0 استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که حس دیداری، حس شنیداری و حس لمسی بر ادراک مصرف کننده از برند اخلاقی تاثیر دارند و ادراک مصرف کننده از برند اخلاقی بر اعتماد، رضایت و تعهد تاثیری مثبت و معنادار دارد. اعتماد، رضایت و تعهد بر نیت هم آفرینی ارزش تاثیری مثبت و معنادار دارد. گرایش به ارزش نوع دوستانه قادر است اثرگذاری حس دیداری بر ادراک مصرف کننده از برند اخلاقی و اثرگذاری حس شنیداری بر ادارک مصرف کننده از برند اخلاقی را تعدیل کند.