نویسنده = پرویز احمدی

ارائه مقیاسی برای خوشه بندی مشتریان در ترجیح محصولات داخلی؛ مورد مطالعه صنعت خودرو

دوره 23، شماره 4، دی 1398، صفحه 173-196

محمود حسن زاده؛ سید حمید خدادادحسینی؛ اصغر مشبکی اصفهانی؛ پرویز احمدی

چکیده در سال "حمایت از کالای ایرانی" موضوع تمایل به ترجیح محصولات داخلی توجه بیشتری را طلب می­ کند. در این پژوهش برای تشخیص گروه­های مختلف مصرف ­کنندگان ازنظر تمایل به ترجیح محصولات داخلی، مقیاس جدیدی ارائه شده است تا نه یک دسته، بلکه دسته ­های مختلف مصرف­ کنندگان را ازنظر میزان ترجیح محصولات داخلی تشخیص دهد. در این پژوهش آمیخته، ابتدا مقیاس جدیدی توسط خبرگانِ دانشگاهی و با انتخاب و اصلاح گویه­ های طراحی‌شده برای شناسایی سه دسته مصرف ­کنندگان قوم ­مدار، جهان­ وطن ­گرا و بیگانه ­مدار ایجادشد؛ سپس مقیاس بدست آمده در صنعت خودرو ایران آزمون و 558 پرسشنامه قابل‌تحلیل بر اساس تحلیل خوش ه­ای، ابتدا به دو دسته، یعنی متمایل به خودرو خارجی و متمایل به خودرو داخلی طبقه­بندی شدند. نقاط ضعف این تقسیم­بندی، در تقسیم مشاهدات به 5 دسته به حداقل رسید. بر این اساس خوشه­ای که ویژگی­های مصرف­کنندگان قوم­مدار را داشته باشد، شکل نگرفت. خوشه­ای با عنوان طرفداران محصولات داخلی اما ناراضی از محصولات یک صنعت شناسایی شد که در تحقیقات پیشین و در تقسیم مشتریان به دو دسته، منشأ تناقض تئوری و واقعیت بازار بود. براساس یافته­های پژوهش و در راستای "حمایت از کالای ایرانی" پیگیری همیشگی تغییرات خوشه­ها در صنایع مختلف و تدوین برنامه­های متناسب با هر خوشه پیشنهاد شده است.