تأثیر مدیریت دانش شخصی بر فرهنگ و عملکرد نوآورانه در شرکتهای دانشبنیان
دوره 22، شماره 4، بهمن 1397، صفحه 130-150
سوران مولائی؛ رویا شاکری؛ نور محمد یعقوبی
چکیده انعطافپذیری، سرعت تغییر و نوآوری از جمله ویژگیهای شرکتهای موفق در زمان مؤثر است. شرکتهای فعلی به منظور بقا حتی برای یک دهه باید پیوسته تغییر کنند، اما تغییر به تنهایی کافی نیست. تغییر باید مبتنی بر گردآوری دادههای مناسب از محیط خارجی و داخلی و تبدیل آنها به دانش باشد. مهارتهای مدیریت دانش فردی از جمله مهارتها و توانمندیهای ضروری مدیران در شرکتهای دانشبنیان است؛ بنابراین هدف این مقاله بررسی تأثیر مدیریت دانش شخصی بر فرهنگ و عملکرد نوآورانه در شرکتهای دانشبنیان فعال در شهر سنندج در سال 1396 است. پژوهش حاضر از نگر روششناسی از نوع پیمایشی- کاربردی و مبتنی بر روشهای توصیفی- زمینهیابی است. دادههای مورد نیاز از طریق ترکیب و تجمیع چندین پرسشنامه استاندارد با در نظر گرفتن اصلاحات صوری گردآوری شده است. اعتبار محتوای عوامل احصا شده با نظر خبرگان و سپس اعتبار سازه آزمون با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج بیانگر تأیید تمامی فرضیههای پژوهش و تأثیر مثبت و معنیدار مدیریت دانش شخصی بر فرهنگ نوآورانه و عملکرد نوآورانه در مدل پژوهش است. در پایان نیز پیشنهادهایی در ارتباط با متغیرهای پژوهش ارائه شده است.