نویسنده = علی رضا موتمنی

ارائه الگوی ارزشیابی اثرات پژوهش های مدیریتی

دوره 21، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 93-119

امیر بابااکبری ساری؛ محمد قهرمانی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ علی رضا موتمنی

چکیده پژوهش در حوزه‏ مدیریت دارای ذینفعان متعدد بوده و به منابع مالی و انسانی بسیار زیادی نیاز دارد. الگوهای ارزشیابی اثر پژوهش می‏تواند به ذینفعان کمک کند تا از آثار سرمایه‏گذاری‏ها و اقدام‌های پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش ارائه الگو برای ارزشیابی اثر پژوهش‏ها در حوزه مدیریت است، بر این اساس 20 الگو با جستجو موضوعی و استنادی شناسایی و به تناسب موضوع، ده الگو انتخاب و از نظر شاخص‏ها، نوع اثر، عناصر، ابزار، زمان و سطح ارزشیابی مورد مقایسه قرار گرفته‏اند و عناصر الگو به‌وسیله مرور ادبیات استخراج و با مصاحبه، توزیع پرسشنامه و انجام فرایند تحلیل سلسله مراتبی و بر‌اساس معیارهای "میزان اهمیت"، "در دسترس بودن"و "قابلیت اندازه‏گیری" اولویت‏بندی و شاخص‏های هر عنصر بر‌اساس میانگین وزنی نظرات انتخاب و معرفی شدند. این پژوهش از روش‏های کمّی و کیفی استفاده کرده و از نظر هدف تصمیم‏گرا و در دسته تحقیقات کاربردی می‏باشد و تجزیه و تحلیل اطلاعات بر‌اساس روش تحلیل گسترش یافته چانگ انجام شده است. بر‌اساس نتایج مصاحبه‏ها و با توسعه مدل‏های پرکاربرد،‏"الگوی ارزشیابی آثار پژوهش‏های مدیریتی» بر‌اساس نگرش سیستمی ارائه شده است. الگوی مذکور دارای 36 شاخص می‏باشد که بر‌اساس وزن نهایی در چهارچوب 6 عنصر خروجی‏های علمی و آکادمی (0.237 )، پیامدهای سازمانی (0.219)، خروجی‏های آموزشی (0.198)، پیامدهای مالی و اقتصادی (0.126)، استفاده در عمل یا فناوری (0.111) و آثار نمادین یا برندینگ (0.081) طبقه‌بندی شده‏اند.