ارائه الگوی ارزشیابی اثرات پژوهش های مدیریتی
دوره 21، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 93-119
امیر بابااکبری ساری؛ محمد قهرمانی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ علی رضا موتمنی
چکیده پژوهش در حوزه مدیریت دارای ذینفعان متعدد بوده و به منابع مالی و انسانی بسیار زیادی نیاز دارد. الگوهای ارزشیابی اثر پژوهش میتواند به ذینفعان کمک کند تا از آثار سرمایهگذاریها و اقدامهای پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش ارائه الگو برای ارزشیابی اثر پژوهشها در حوزه مدیریت است، بر این اساس 20 الگو با جستجو موضوعی و استنادی شناسایی و به تناسب موضوع، ده الگو انتخاب و از نظر شاخصها، نوع اثر، عناصر، ابزار، زمان و سطح ارزشیابی مورد مقایسه قرار گرفتهاند و عناصر الگو بهوسیله مرور ادبیات استخراج و با مصاحبه، توزیع پرسشنامه و انجام فرایند تحلیل سلسله مراتبی و براساس معیارهای "میزان اهمیت"، "در دسترس بودن"و "قابلیت اندازهگیری" اولویتبندی و شاخصهای هر عنصر براساس میانگین وزنی نظرات انتخاب و معرفی شدند. این پژوهش از روشهای کمّی و کیفی استفاده کرده و از نظر هدف تصمیمگرا و در دسته تحقیقات کاربردی میباشد و تجزیه و تحلیل اطلاعات براساس روش تحلیل گسترش یافته چانگ انجام شده است. براساس نتایج مصاحبهها و با توسعه مدلهای پرکاربرد،"الگوی ارزشیابی آثار پژوهشهای مدیریتی» براساس نگرش سیستمی ارائه شده است. الگوی مذکور دارای 36 شاخص میباشد که براساس وزن نهایی در چهارچوب 6 عنصر خروجیهای علمی و آکادمی (0.237 )، پیامدهای سازمانی (0.219)، خروجیهای آموزشی (0.198)، پیامدهای مالی و اقتصادی (0.126)، استفاده در عمل یا فناوری (0.111) و آثار نمادین یا برندینگ (0.081) طبقهبندی شدهاند.