محمدرضا حمیدی زاده؛ حسن فارسیجانی؛ آناهیتا سالاری؛ بهروز دری نوکورانی
دوره 18، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 127-148
چکیده
در بازارهای پویا و رقابتی امروز صنایع و خدمات نیازمند روشهایی هستند که بتوانند به کمک آن بر چالشهای محیطی فایق آمده و محصولات و خدمات بدون اتلاف به مشتریان ارائه دهند. چنین ابزاری با شیوه تولید ناب حاصل میشود. از این رو با مطالعه ادبیات و پیشینه مدلهای تولید ناب در زنجیره تأمین 14 عامل اصلی شناسایی در قالب پرسشنامهای در اختیار ...
بیشتر
در بازارهای پویا و رقابتی امروز صنایع و خدمات نیازمند روشهایی هستند که بتوانند به کمک آن بر چالشهای محیطی فایق آمده و محصولات و خدمات بدون اتلاف به مشتریان ارائه دهند. چنین ابزاری با شیوه تولید ناب حاصل میشود. از این رو با مطالعه ادبیات و پیشینه مدلهای تولید ناب در زنجیره تأمین 14 عامل اصلی شناسایی در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان و مدیران زنجیره تأمین صنعت خودرو قرار گرفت تا ارتباط و توالی این عوامل با روش ISM [1] مشخص شده و سپس با روش تحلیل مسیر تأیید شود. در این راستا، این عوامل در پنج سطح قرار گرفتند. سطح اول شامل اتلافات و رضایت مشتری، سطح دوم شامل کنترل منابع و بهبود مستمر، سطح سوم شامل ساختار جریان مواد، توسعه تأمینکننده و انتخاب تأمینکننده، سطح چهارم شامل آموزش و توانمندساز، ارتباط با مشتری، ارتباط با تأمینکننده و ساختار جریان اطلاعات، سطح پنجم شامل رفتار مدیریت، روشهای مدیریت و مهارت کارکنان میباشد. این ترتیب عوامل به مدیران کمک کرده تا در صورت پیادهسازی این عوامل برای بهبود روشهای تولید و نزدیک شدن به تولیدی ناب از کدام عوامل شروع کنند.