نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 فارغ التحصیل دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

صنعت پوشاک ورزشی به طور فزاینده‌ای رقابتی و پویا است و برندها برای جذب و حفظ مشتریان با چالش-های متعددی مانند ظهور رقبا، تغییر ترجیحات مشتریان و نوسانات اقتصادی روبرو هستند. از اینرو چارچوب افول برند می‌تواند ابزاری ارزشمند برای برندهای پوشاک ورزشی باشد تا به آنها در درک و پیش‌بینی روندهای آینده و اتخاذ تصمیمات استراتژیک کمک کند. هدف از این تحقیق طراحی چارچوب افول برند در صنعت پوشاک ورزشی است. این پژوهش از نظر فلسفه، پرگماتیسم؛ از نظر روش، کیفی؛ و از نظر استراتژی، داده بنیاد است. برای تعیین چارچوب افول برند، مصاحبه ای با 15 نفر از متخصصین در حوزه مدیریت برند و مدیران برجسته صنایع پوشاک ورزشی، به روش گلوله برفی و رسیدن به حد اشباع نظری انجام شد. روایی و اعتبار ابزار گردآوری داده ها به روش گوبا و لینکلن مورد بررسی و تایید قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بهترین راه‌حل با توجه به چارچوب طراحی شده دارای 7 عامل و 35 مولفه مرتبط با آن است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در چارچوب افول برند، متغیرهای درون سازمانی در قالب کاهش سهم بازار، کاهش آگاهی از برند، کاهش وفاداری به برند، و ضعف در مدیریت و ابعاد مرتبط با محیط در قالب افزایش رقابت، عدم فرهنگ‌سازی برند، و شکاف تکنولوژی در صنعت پوشاک ورزشی نقش کلیدی دارند. چنانچه سازمان بخواهد از افول برند جلوگیری کند و موقعیت برند خود در بازار را تثبیت و یا بهبود ببخشد باید به این متغیرهای درون سازمانی و محیطی توجه نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Providing a framework to explain brand decline in the sportswear industry

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Roya Kalati 1
  • Asadollah Kordnaeij 2
  • Homeira Shojaee 3

1 PhD. Graduated of Sports Management, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Farabi Campus, Tehran, Iran

2 Professor, Business Management Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 3. PhD. Graduated of Sports Management, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran

چکیده [English]

The sportswear industry is increasingly competitive and dynamic, and brands face many challenges to attract and retain customers, including the emergence of competitors, changing customer preferences, and economic fluctuations. Therefore, the brand decline framework can be a valuable tool for sportswear brands to help them understand and predict future trends and make strategic decisions. The purpose of this research is to design a brand decline framework in the sportswear industry. The philosophy of this research is pragmatism, the method of the research is Quality and the strategy of the research is the Grounded theory. To determine the framework of brand decline, an interview was conducted with 15 experts in the field of brand management and prominent managers of the sportswear industry, Snowball sampling and theoretical saturation, as well as the credibility and trust of the interview protocol by Guba and Lincoln method Confirmed. The research findings indicate that the best solution according to the designed framework has 7 factors and 35 related components. The results of the research indicate that within the framework of brand decline, internal variables in the form of decreasing market share, decreasing brand awareness, decreasing brand loyalty, and weakness in management and dimensions related to the environment in the form of increased competition, lack of brand culturing, and Technology gaps play a key role in the sportswear industry. If the organization wants to prevent brand decline and stabilize or improve its brand position in the market, it should pay attention to these internal and environmental variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand decline
  • brand awareness
  • brand failure
  • Sports Apparel industry