نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران (پردیس کیش)، تهران، ایران

2 استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

با گسترش روزافزون خرید آنلاین، چالش‌های جدیدی برای مصرف‌کنندگان در انتخاب و خرید محصولات مناسب به وجود آمده است. تلنگرهای دیجیتال به عنوان راه حل‌هایی نوین، می‌توانند به مصرف‌کنندگان در اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر و عاقلانه‌تر در فرایند خرید آنلاین کمک کنند. از اینرو این پزوهش به توسعه چارچوبی برای تلنگرهای دیجیتال مؤثر در خرید آنلاین با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات می‌پردازد. روش این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک است. در این پژوهش 255 مقاله بررسی و در نهایت بعد از چند مرحله غربالگری 34 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که تلنگرهای دیجیتال در چهار طبقه اصلی "اطلاعات تصمیم"، "ساختار تصمیم"، "کمک تصمیم" و "درخواست تصمیم اجتماعی" قرار می‌گیرند. در طبقه "اطلاعات تصمیم"، تلنگرهایی مبتنی بر اطلاعات، سوگیری‌ها و تأثیرات شناختی، ارائه بصری و معماری تصمیم شناسایی شدند. در طبقه "ساختار تصمیم"، عواملی مانند پیچیدگی و ساختار تصمیم‌گیری، پیش‌فرض‌ها و پیش‌انتخاب‌ها، تقویت و انگیزش رفتاری، تعهد و ثبات، تلاش و بار شناختی، جایگزینی و تغییر، محرک‌های شناختی و رفتاری، و نظارت و بازخورد شناسایی شدند. در طبقه "کمک تصمیم"، عواملی مانند بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده، نظریه‌های روانشناسی و اقتصادی، تأثیر و روانشناسی اجتماعی، سوگیری‌های شناختی و اکتشافی، پردازش تصمیم و اطلاعات و عمل و تغییر رفتاری شناسایی شدند و در نهایت در طبقه "درخواست تصمیم اجتماعی"، عواملی مانند تقویت رفتاری، متقاعدسازی و روانشناسی اجتماعی، سوگیری‌های شناختی، تکنیک‌های انگیزشی و تمرکز و برجسته سازی تصمیم شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a Framework for Effective Digital Nudges in Online Shopping: A Systematic Literature Review

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Asadollahi 1
  • Seyed Reza Seyed Javadin 2
  • Mohsen Nazari 3

1 PhD student in Business Administration, Faculty of Management, University of Tehran (Kish Campus), Tehran, Iran

2 Professor, University of Tehran

3 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty ofManagement, University of Tehran

چکیده [English]

With the growing popularity of online shopping, new challenges have emerged for consumers in choosing and purchasing the right products. Digital nudges, as innovative solutions, can help consumers make more informed and rational decisions in the online shopping process. Therefore, this research aims to develop a framework for effective digital nudges in online shopping using a systematic literature review approach. The research method is qualitative and uses a systematic literature review approach. In this study, 255 articles were reviewed and finally, after several screening stages, 34 articles were selected and evaluated for final analysis. The research results show that digital nudges fall into four main categories: "Decision Information", "Decision Structure", "Decision Assistance" and "Social Decision Prompt". In the "Decision Information" category, nudges based on information, biases and cognitive effects, visual presentation and decision architecture were identified. In the "Decision Structure" category, factors such as complexity and structure of decision making, defaults and pre-selections, reinforcement and behavioral motivation, commitment and consistency, effort and cognitive load, substitution and change, cognitive and behavioral drivers, and monitoring and feedback were identified. In the "Decision Assistance" category, factors such as marketing and consumer behavior, psychological and economic theories, social influence and psychology, cognitive and exploratory biases, decision and information processing, and action and behavioral change were identified.Finally, in the "Social Decision Prompt" category, factors such as behavioral reinforcement, persuasion and social psychology, cognitive biases, motivational techniques, and focusing and highlighting decision were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Nudge"
  • "Digital Nudge"
  • "Choice Architecture"
  • "Online Shopping"
  • "Nudge Mechanisms"