نویسندگان

1 دانشیار، دانشکده ی مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده ی مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران ، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشکده ی مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، ایران

چکیده

احساس پشیمانی پس از خرید یک محصول ، به معنای ارجح دانستن گزینه های انتخاب نشده است. شرایط حال حاضر دنیای کسب وکار  از جمله  توسعه فناوری اطلاعات و دسترسی مشتریان به محصولات و برندهای متنوع موجب افزایش تعداد جایگزین ها شده و احتمال بروز پشیمانی پس از خرید را افزایش داده است. شدت پشیمانی پس از خرید بر واکنش های خریدار موثر است. شناسایی عوامل موثر بر شدت پشیمانی پس از خرید موجب افزایش دانش بازاریابان در کنترل رفتار پس از خرید مشتریان می شود. در این پژوهش با رویکرد روایت پژوهی ،  مصاحبه با ده مشارکت‌کننده انجام شد. با استفاده از تحلیل مضمون، عوامل موثر بر شدت پشیمانی در دو دسته مصرف کننده و گزینه منتخب تقسیم می شود. ویژگی‌های مصرف‌کننده شامل پذیرش مسئولیت، بیشینه‌گرایی نتایج تصمیم، توانایی توجیه تصمیم ،مقایسه  اجتماعی و درگیری مستمر فرد با گزینه منتخب است. ویژگی‌های گزینه منتخب شامل اعتبار برند و سطح قیمت محصول منتخب، تنوع و افق زمانی جایگزین‌های آتی، سهولت مقایسه ظاهری و فنی گزینه ها است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Narrative Analysis of Factors Effect on Post- Purchase Regret Intensity of Young Women

نویسندگان [English]

  • shahriar azizi 1
  • zahra afifirad 2
  • Bahman Hajipor 1
  • zahra fazlali 3

چکیده [English]

Regret is a key element of future customer behaviors & Post-Purchase Regret is one of the negative emotions after the purchase. The development of technology and the ease of access to information about not selected purchase options have raised the possibility of regret. Generally, there are various factors in the post-purchase regret that increase or decrease the intensity of this negative feeling. .In this research , based on Narrative research methodology, interviews  was conducted with 10 young women. thematic analysis revealed factors intensify post –purchase regret in 9 categories: ease of Physical and technical comparison options, acceptance of responsibility, brand credibility and product price level, decision maximization versus satisfaction, decision justification, social comparison, diversity and time horizons of future options, and ultimately enduring involvement with the chosen option.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Post-Purchase Regret Intensity
  • Narrative Research
  • Young Women
  1. 1. Somasundaram, Jeeva, & Diecidue, Enrico , Regret theory and risk attitudes. Journal of Risk and Uncertainty, 55(2-3),2017,p 147-175. 2. Zeelenberg , Marcel , Pieters , Rik , A Theory of Regret Regulation 1.0 , Journal of Consumer Psychology , 17(1) , 2007 , pp 3 , 6. 3. Tsiros , Michael & Mittal , Vikas , Regret: A Model of Its Antecedents and Consequences in Consumer Decision Making , Journal of Consumer Research, Vol. 26, No. 4 ,2000 ,p 403. 4. Pieters, Rik &, Zeelenberg, Marcel &, A Theory of Regret Regulation 1.1 ,Journal of Consumer Psycology, vol 17, number 1, 2007, p 32,33. 5. J. Roese , Neal , Summerville , Amy, What We Regret Most … and Why , Personality and Social Psychology Bulletin , 2005, pp 3 ,4 . 6. A. Browne, Beverly & O. Kaldenberg , Dennis , Conceptualizing self-monitoring: links to materialism and product involvement , Journal of Consumer Marketing , Vol. 14 Issue: 1,2017,p 37,38. 7. Islamic Republic Of Iran , Assistance of Planning And Strategic Control , Center of Iran Statisties , Preliminary Guide of Age International Standard Classification , 1982, p 16 . 8. Center of Iran Statisties , Selection of Population and Housing Census of Year 2011,Tehran:Office of Presidency, Public Relations and International Cooperation , First Edition, 2012 ,p 28. 9. Bakhshizadeh A, naeej A, khodadad hosini S H, ahmadi P. Shopping Mall Success in Terms of Factors Affecting on Customers' Shopping Welfare. ORMR. 2017; 7 (1) :25-43 10. Mohit, Jamwal & Akhilesh Chandra Pandey, Understanding the impact of Demographics on Post-purchase Cognitive dissonance , Research Journal of Management Sciences, Vol. 5(4), 2016,p 6. 11. S.H. Teo ,Thompson, Ding Yeong , Yon , Assessing the consumer decision process in the digital marketplace, Omega 31,The International Journal Of Management Science, 2003, p351. 12. Yi, Sunghwan & Baumgartner , Hans ,Coping With Negative Emotions in Purchase-Related Situations,Journal of Consumer Psychology, Vol 14, No 3, 2004, p 308. 13. W. van Dijk,Wilco, van der Pligt, Joop & Zeelenberg, Marcel, Effort Invested in Vain: The Impact of Effort on the Intensity of Disappointment and Regret , Motivation and Emotion, Vol. 23, No. 3,1999 ,p 206 . 14. Simonson , Itamar , The Influence of Anticipating Regret and Responsibility on Purchase Decisions , Journal of Consumer Research, Vol. 19, No. 1 ,2017 ,p 105. 15. Schwartz , Barry , Ward, Andrew , ,Monterosso , John , Lyubomirsky , Sonja , White , Katherine & R. Lehman , Darrin, Maximizing Versus Satisficing: Happiness Is a Matter of Choice , Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 83, No. 5, 2002 ,p 1193 . 16. Connolly , Terry & Zeelenberg , Marcel , Regret in Decision Making , Blackwell Publishing Inc , Volum 11, Issue 6 , 2002 , p213. 17. P. Larrick , Richard , Motivational Factors in Decision Theories: The Role of Self-Protection, Psychological Bulletin , Vol. 113, No. 3 , 1993 , p 447 . 18. Zeelenberg, Marcel; Pieters, Rik , Consequences of regret aversion in real life, The case of the Dutch postcode lottery, Organizational Behavior and Human Decision Processes 93 ,2004 ,p 162. 19. K. Çelik, O. Eru, R. Cop - The Effects of Consumers’ FoMo Tendencies On Impulse Buying and The Effects of Impulse Buying on Post- Purchase Regret: An Investigation on Retail Stores, BRAIN – Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience ,Volume 10, Issue 3, 2019, p 10. 20. A. Overcash , Janine , Narrative research: a review of methodology and relevance to clinical practice , Elsevier Ireland Ltd, Critical Reviews in Oncology/Hematology 48 ,2003 , p 180 . 21. Grayson , Ketit , Narrative Theory and Consumer Research: Theoretical and Methodological Perspectives, Journal Of Consumer Research ,Volume 24,1997 , p 67. 22. Azizi, Shahriar. Research Methods in Management with Emphasis on Practical and Statistical Examples, Tehran: Samt Publication , First Edition , 2016 , pp 160,163,164. 23. Webstor , Leonard & Mertova , Patricie , Using narrative inquiry as a research method: An introduction to using critical event narrative analysis in research on learning and teaching , 2007 ,p 93 24. W. Creswell, John , Vicki , L. Plano Clark , Designing and Conducting Mixed Methods Research , 2011 , p 174 . 25. Hoyer , Wayne.D, MacInnis , Deborah J. and Pieters,Rik , Consumer behavior. Sixth Edition: South-Western Cengage Learning, 2017, p 47.