نویسندگان

1 دکتری مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استادیار، مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

بهره‌‏گیری از نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در ایران آغاز شده است و سازمان‌های مختلف مدعی استقرار و پیاده‌سازی این نظام هستند. با این وجود میزان پیشرفت آن رضایت‌بخش نیست. از این‌رو به منظور ارزیابی میزان پیشرفت در آن و با بهره‌گیری از مدل بلوغ سازمان، مطالعات گوناگونی در طراحی الگوی سنجش بلوغ بودجه‌ریزی ارائه شده است.
در ‏این پژوهش با ‏مرور مدل‌های مرجع بلوغ و همچنین دو مدل بلوغ بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد ارائه شده در ادبیات بودجه‌ریزی تلاش شده است مدل توسعه یافته بلوغ بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد با بیان نقاط ضعف مدل‌های اخیر ارائه شود. پس از مصاحبه با خبرگان بودجه‌ریزی در دستگاه‌های تصمیم‌گیر چون سازمان برنامه و بودجه کل کشور و دیوان محاسبات کل کشور و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت نخبگی در دانشگاه‌ها چون تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، الزهرا و... توجه به نتایج در مدل‌های بلوغ به عنوان خلاء نظری پیشینه بلوغ به ویژه بلوغ بودجه‌ریزی شناسایی گردید.
بر این اساس مدل توسعه یافته بلوغ بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در دو بخش قابلیت‌ها و نتایج تعریف و برای ارزیابی و سنجش هر یک از این دو بخش درختواره‌ای از شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها احصا و تعریف گردید. بهره‌گیری از مدل این تحقیق این امکان را فراهم می‌کند تا میزان پیشرف دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در امر استقرار و پیاده‌سازی نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد توسط شاخص‌های عملکردی مورد ارزیابی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presenting a developed Performance Based Budgeting Maturity Model: With focusing on capabilities and results in a mature system

نویسندگان [English]

  • mohamadreza Amini 1
  • Adel Azar 2
  • Karim Bayat 3
  • Ameneh Khadivar 4

چکیده [English]

Using Performance Based Budgeting (PBB) system in Iran has begun. However different organizations claim to establishment and implement this system but their progress is not satisfactory. Therefore, in order to evaluate its progress, using the organization's maturity models, various studies have been presented in designing the PBB maturity model.
In this study, by reviewing the maturity reference models as well as two PBB maturity models that presented in the budgeting literature, the weaknesses of the current maturity models is presented and the new PBB maturity model is presented. After interviewing budget experts in decision-making organizations such as the country's planning and budgeting organization and the Audit Court, as well as using the elite capacity in universities such as Tarbiat Modares, Tehran, Shahid Beheshti, Al-Zahra, etc. the lack of consideration on the results section in maturity models has been identified as shortcomings in current maturity models, especially budget maturity models.
 Accordingly, the developed PBBM model is defined in terms of capabilities and results, and for the measurement of each of these two parts, a tree of indices and sub-indicators are defined. Utilizing the research model enables organizations to evaluate their progress in establishing and implementing a performance-based budgeting system by performance indicators

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance-based budgeting
  • maturity
  • Capabilities
  • results
  • performance indicators
  1. [1] Melkers, J. and K. Willoughby, The state of the state: Performance-based budgeting requirement in 47b out of 50. Public Administration Review, 1998. 61(1): p. 54-64. [2] Herzog,R.J., Performance budgeting: Descriptive, allegorical, mythical, and idealistic. International Journal of Organization Theory and Behavior, 2006. 9(1): p. 72-91. [3] Andersson, E.A., et al., (1996), EMG activities of the quadratus lumborum and erector spinae muscles during flexion-relaxation and other motor tasks. Clin Biomech (Bristol, Avon),. 11(7): p. 392-400. [4] Shah, A. and C. Shen, A primer on performance budgeting. Budgeting and budgetary institutions, ed. I.A.A. (Ed). 2007: The World Bank. [5] Lu, H., Performance budgeting resuscitated: Why is it still inviable? Journal of Public Budgeting, 1998. 10(2). [6] Curristine, T., Performance Information in the Budget Process: Results of the OECD 2005 Questionnaire. OECD Journal on Budgeting, 2005. 5(2): p. 87-132. [7] Kong, D., Performance-Based Budgeting:The U. S. Experience. Public Organization Review 2005: p. 91-107.. [8]Azar, Adel (2009), "Performance Based Budgeting and Performance Audit. In Proceedings and Speeches at the Audit Conference on Performance, Accountability and Productivity Improvement" (First Edition), Tehran: Publication of the Center for Human Resources Development and Training of the National Audit Office. [9] Azar, Adel, Bayat, Karim, Khadivar, Amenah, Amirkhani, Tayyebeh (1392), "Performance-Based Budgeting Performance Model Report", Third Edition, Performance-Based Budgeting Conference Secretariat. [10] Robinson, M. (2002). Best Practice in Performance Budgeting. School of Economics and Finance, Queensland University of Technology. [11] Diamond, J., Establishing a Performance Management Framework for Government. management & accounting review, 2005. 12: p. 111-132. [12] MCGILL, R., performance budgeting in least developed countries:concepts, instruments and governance in achieving results performance budgeting in the least developed countries. 2006, United Nations Capital Development Fund,. p. 258-311. [13] Azar, Adel, Dolatkhahi Kasra, Goudarzi, G. (1394), "provide a conceptual model of performance-based budgeting", the prospect of public administration, Issue 24, Winter, S‌S 15-33. [14] NeuBrain (2012) "PERFORMANCE-BASED BUDGETING METHODOLOGY AND TOOLS", White paper, www.neubrain.com. [15] OECD, 2002. OECD Best Practices for Budget Transparency [online]. Paris: OECD. [16] OBI, 2010. Open Budget Initiative [online]. Available format. [17] Lienert, I., & Fainboim, I. (2010). Reforming Budget System Laws. Technical Notes and Manuals. Fiscal Affairs Department, International Monetary Fund. [18] Lienert, I. (2013). The legal framework for public finances and budget systems. In Richard Allen, Richard Hemming and Barry H. Potter (Eds.), 2013, the international handbook of public financial management, New York: Palgrave Macmillan, pp. 63-83. [19] Rakner, L., Mukubvu, L., Ngwira, N., & Smiddy, K. (2004). The budget as theatrethe formal and informal institutional makings of the budget process in Malawi. Bergen: Christen Michelsen Institute [20] Gronendijk, Nico. 1999. Budgetary Discipline in Brussels, Numerical Target or Procedural?. Paper Presented at the ECSA Sixth Biennial International Conference, Juni 2-5, 1999; Pittburgh, Pennsylvania. [21] Wren, Daniel A., Arthur G. Bedeian. 2009. The Evolution of Management Thought. Sixth Edition. Jhon Wiley & Son, Inc: USA [22] Horák Roman., Klára Šimáčková. 2014. Ethics and the Financial and Budgetary Discipline in the Ministry of Defence. Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol. 10, No. 2. Pages: 182-190. [23] Irons, John S. 2004. Fiscal Responsibility and Budget Discipline. Center for American Progress: https://www.americanprogress.org [24] Umar, Haryono. 2011. Manajemen Keuangan dan Akuntansi Pemerintah. Pelanggi Nusantara: Cibubur. [25] Valipour K. M., Azar, A., Amini, M. R., (2017) "Developing Performance Based Budgeting Model: Organizational Excellence Approach", Journal of Management Researches in Iran, 21 (2), p.p. 179-198. [26] Azar, A., Amini,M., Ahmadi, P. (2014). Robust Fuzzy Performance-based Budgeting Model: An Approach to Managing the Budget Allocation Risk, Journal of Management Researches in Iran, 17( 4), 65-95. [27] Khadivar, A. Abbasi, F., (2016), "KM Maturity assessment in 300 top Iranian company", Journal of Modern researches in decision making, Vol. 1, Issue 3, p.p 1-177.