نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 اﺳﺘﺎد، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﺻﻨﺎﻳﻊ، داﻧﺸﮕﺎه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
در دنیای کسب و کار رقابتی امروزه توانایی شناسایی مشتریهای سودآور و به دست آوردن وفاداری بلندمدت آنها از اهمیت ویژهایی برخوردار است. محاسبه ارزش طول عمر مشتریان یک سازمان یکی از مباحث کلیدی در مطالعات مدیریت ارتباط با مشتری بوده و تخصیص بودجههای بازاریابی با استفاده از این شاخص صورت میگیرد. یکی از چالشهای مهم در این حوزه تخمین ارزش طول عمر مشتریان سازمان به گونهایی است که این تخمین از دقت بالایی برخوردار باشد و امکان تغییر رفتار مشتریان در طول زمان را نیز در محاسبات مربوطه لحاظ نماید. مدلهای زنجیره مارکف این امکان را فراهم میسازند، اما کاستیهایی نیز در مدلهای استفاده شده دیده میشود.
مدلهای زنجیره مارکف پیشنهادی در ادبیات موضوع، ماتریس احتمال انتقال وضعیت را با استفاده از کل دادههای بازه زمانی مورد بررسی تخمین میزنند که با این روش احتمال تغییر رفتار مشتری نادیده گرفته میشود که ممکن است در برشهای زمانی کوچکتر رخ دهد. مقاله سعی در نشان دادن این خلا تحقیقاتی با استفاده از دادههای شرکت ایساکو است. نتایج نشان میدهد که استفاده از یک ماتریس احتمال گذار زنجیره مارکف که از مجموع دادههای بازه زمانی مورد بررسی حاصل میشود، به خوبی بیانگر شرایط دنیای واقعی نبوده و منجر به خطا در انجام محاسبات می شود. به علاوه تجمیع تمام دادهها در تخمین این ماتریس امکان بررسی تغییرات رخ داده در طول بازه زمانی مورد بررسی و امکان تحقیق در شناسایی دلایل بالقوه رخ دادن این تغییرات رفتاری مشتریان را از محقق خواهد گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Calculating Customer Lifetime Value Considering Dynamic Behavior of Them Using Markov Chain Approach (Case study: Isaco)
نویسنده [English]
- Maryam Shekary 1
چکیده [English]
Calculating Customer Lifetime Value (CLV) is a key measure in Customer Relationship Management (CRM) studies. Using this measurement, marketing budget can allocate perfectly. An important issue in this area is to increase the accuracy of calculations and considering the possibility of changing customers’ behavior. In this paper, we tried to show possibility of changing the behavior of customers. For this purpose, we used Isaco (Iran Khodro Spare parts and After Sales Service Corporation) four years transaction dataset. The customer lifetime value is calculated using Markove chain approach. Results show that considering all time period data to estimate only one transition matrix with fixed arrays don’t reflect the real world situation properly. In addition, aggregating all data to estimate the transition matrix will prevent detecting and studying possible changes of customers’ behavior and its potential reasons.
کلیدواژهها [English]
- Customer Lifetime Value
- CLV
- Isaco
- Markove Chain
- transision matrix