مصطفی زندی نسب؛ مسعود کیماسی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 145-171
چکیده
بازاریابی خیرخواهانه روشی جذاب برای کسب مزیت رقابتی برای شرکتها میباشد؛ که در آن حس نوع دوستی و خیرخواهی مشتریان را برمیانگیزد. شرکتها و سازمانها با استفاده از این روش هم به سمت دست یافتن به اهداف تجاری خود و هم در صدد پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی شرکتی میباشند. با این حال، تحقیقات در زمینه بازاریابی خیرخواهانه پراکنده ...
بیشتر
بازاریابی خیرخواهانه روشی جذاب برای کسب مزیت رقابتی برای شرکتها میباشد؛ که در آن حس نوع دوستی و خیرخواهی مشتریان را برمیانگیزد. شرکتها و سازمانها با استفاده از این روش هم به سمت دست یافتن به اهداف تجاری خود و هم در صدد پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی شرکتی میباشند. با این حال، تحقیقات در زمینه بازاریابی خیرخواهانه پراکنده بوده است و نیاز به یک پژوهش جامع در زمینه روند تحقیقات گذشته و روند پیشرو این موضوع وجود دارد. این مطالعه یک تحلیل کتابسنجی با استفاده از نرمافزارهای Vosviewer و Gephi میباشد که برای بررسی این حوزه با استفاده از 454 مقاله گزینش شده که در مجلات Q1 و Q2 در بین سالهای 1987 تا 2022 انجام شده است؛ به بررسی حوزه مطالعاتی بازاریابی خیرخواهانه پرداخته است. برای این مطالعه ابتدا تعداد مقالات، استنادها، زوجهای کتابشناختی، تحلیل همواژگانی و تحلیل اعتبار مورد بررسی قرار گرفت. سپس برای تحلیل شبکه از تحلیل همنویسندگی، تحلیل هماستنادی و تحلیل هماستنادی پویا بهره گرفته شد. در انتها با توجه به تجزیه و تحلیلهای انجام شده چهار حوزه موضوعی اصلی شناسایی شد که شامل برنامهریزی و چگونگی اقدام بازاریابی خیرخواهانه برای بازدهی مناسب، نگرش و دیدگاهها به بازاریابی خیرخواهانه، نقش برند بازارایابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه میباشد؛ که دو حوزه نگرش و دیدگاهها به بازاریابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه با توجه به روند مقالات آنها میتوان انتظار داشت در سالهای آتی توجه بیشتری را به خود جلب نمایند.