اسماعیل جلیلی؛ اصغر مشبکی؛ سید حمید خدادادحسینی؛ عادل آذر
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 151-181
چکیده
یکی از تـحوّلات نظام اداری کشور در سالهای اخیر شناسایی ادارات، نهادها و سازمانها با خدمات مشابه و حذف فعالیتهای موازی دستگاههای مـتعدد و سـپردن آن بـه یک سازمان یا به عبارتی ادغام چند اداره و سازمان در یک مجموعه میباشد. هرچند انجام این امر بـا هدف تحرک و پویایی سازمان جدید در ارائه خدمات بهتر یا تولید مطلوبتر ...
بیشتر
یکی از تـحوّلات نظام اداری کشور در سالهای اخیر شناسایی ادارات، نهادها و سازمانها با خدمات مشابه و حذف فعالیتهای موازی دستگاههای مـتعدد و سـپردن آن بـه یک سازمان یا به عبارتی ادغام چند اداره و سازمان در یک مجموعه میباشد. هرچند انجام این امر بـا هدف تحرک و پویایی سازمان جدید در ارائه خدمات بهتر یا تولید مطلوبتر صورت مـیگیرد، اما در مدت زمانی که مـراحل ادغـام طی میشود، کارکنان و سازمانهای در حال ادغام را درهالهای از ابهام و نگرانی فرو میبرد. در این راستا مطالعه حاضر به منظور شفاف سازی ادغام با تأکید بر سازمانهای دولتی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر رویکرد، پژوهش کیفی است که از استراتژی تئوری داده بنیاد و همچنین از طرح نظام مند اشتراس کوربین استفاده شده است . به منظور گردآوری داده ها با 18 خبره علمی - حرفه ای سازمانی شامل متولیان و صاحب نظران در امر ادغام سازمانهای دولتی مصاحبه های باز صورت گرفت. طبق دستور العمل کدگذاری باز و محوری در قالب 20 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مفهوم سازی شده است. مدل اجرای استراتژی ادغام به تبیین عوامل مؤثر بر اجرای موفق استراتژی ادغام و همچنین نحوه تعامل آنها با یکدیگر می پردازد. بطوری که اجرای موفق استراتژی ادغام تابعی از بستر زمینه سازهای ادغام به عنوان شرط علّی رخ داد ابعاد عملی ادغام بوده ، توانمدی و سالم سازی به همراه عوامل درون سازمانی و ثبات نسبی بستر حاکم منجر به پیامد نهایی یعنی چابکی دستیابی به اثربخشی و کارایی دولت می شود.