محمدعلی یوسفی قلعه رودخانی؛ رضا تهرانی؛ سیدمجتبی میرلوحی
دوره 25، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 1-21
چکیده
بانک ها به عنوان یکی از نهادهای مالی تأثیرگذار در اقتصاد، عملکرد مالی و پایداری مالی آنها مورد توجه بسیاری از دولتها است. همچنین اینکه در شرایط بحران مالی رابطه عملکرد مالی و پایداری مالی بانکها چگونه عمل میکند بسیار حائز اهمیت است. لذا بنا به ضرورت این تحقیق با هدف بررسی تأثیر معیارهای عملکرد مالی بر پایداری مالی بانکها ...
بیشتر
بانک ها به عنوان یکی از نهادهای مالی تأثیرگذار در اقتصاد، عملکرد مالی و پایداری مالی آنها مورد توجه بسیاری از دولتها است. همچنین اینکه در شرایط بحران مالی رابطه عملکرد مالی و پایداری مالی بانکها چگونه عمل میکند بسیار حائز اهمیت است. لذا بنا به ضرورت این تحقیق با هدف بررسی تأثیر معیارهای عملکرد مالی بر پایداری مالی بانکها در شرایط بحران مالی در میان بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به انجام رسید. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 11 بانک (کلیه بانکها) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک دوره شش ساله از 1392 تا 1397 بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات و فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون ترکیبی توسط نرمافزار EViews10 انجام گرفت. تجزیه و تحلیل فرضیهها با استفاده از روش حداقل مربعات تعمیمیافته (EGLS) در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد که بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام تأثیر مثبت و معناداری بر پایداری مالی بانکها دارند. همچنین در شرایط بحران مالی بازده حقوق صاحبان سهام منجر به افزایش پایداری مالی بانکها میگردد.
سعید طهماسبی خورنه؛ فرزاد ایوانی؛ محمد جواد اردشیری
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 119-141
چکیده
شهرت شرکتی به صورت «ارزیابی کلی ذینفعان از شرکت در طول زمان» تعریف میشود. شهرت شرکتی میتواند با افزایش موقعیت اجتماعی شرکت منجر به تأثیرگذاری بر ترجیحات مشتریان شده و بدین ترتیب عملکرد مالی را تحت تأثیر قرار دهد؛ از سوی دیگر نیز عملکرد مالی بالای واحدهای تجاری میتواند منجر به ایجاد تصویر مثبت و ایدهال در ذهن ذینفعان ...
بیشتر
شهرت شرکتی به صورت «ارزیابی کلی ذینفعان از شرکت در طول زمان» تعریف میشود. شهرت شرکتی میتواند با افزایش موقعیت اجتماعی شرکت منجر به تأثیرگذاری بر ترجیحات مشتریان شده و بدین ترتیب عملکرد مالی را تحت تأثیر قرار دهد؛ از سوی دیگر نیز عملکرد مالی بالای واحدهای تجاری میتواند منجر به ایجاد تصویر مثبت و ایدهال در ذهن ذینفعان شده و در نتیجه شهرت شرکتی را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس تبیین ارتباط متقابل بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی میتواند قابل توجه باشد. از اینرو در این پژوهش ارتباط متقابل بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی بررسی شده است. برای این منظور 64 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی دوره 1390 الی 1394 (320 سال شرکت) انتخاب شده و با استفاده از روش سیستم معادلات همزمان (3SLS) ارتباط متقابل بین آنها بررسی شد. یافتهها نشان میدهد که بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی رابطه متقابل و مثبتی وجود دارد. این یافتهها میتواند برای سرمایهگذاران، مدیران واحدهای تجاری و سایر استفادهکنندگان از جهت تبیین چگونگی ارتباط بین شهرت شرکتی و میزان عملکرد مالی مفید باشد.