پیمایش آینده: درک عوامل کلیدی موفقیت و چالش‌های کارآفرینی وب 3

امیرعلی معزی؛ احسان چیت ساز؛ مجید احمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1402

چکیده
  موج سوم وب (وب 3) از همگرایی فناوری‌های دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، کلان‌داده و بلاک‌چین پدید آمده که همگی می‌توانند شیوه‌های سنتی ایجاد و گسترش کسب‌و‌کار را متحول کنند. این مرحله‌ی دگرگون کننده که به عنوان کارآفرینی وب 3 شناخته می‌شود، صنایع سنتی را مختل کرده و بازارهای جدیدی را ایجاد می‌کند که با تقویت رشد اقتصادی، ...  بیشتر

شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها در پروژه‌های ساخت‌وساز: رویکردی ادعاـ‌محور

مژگان سادات مسعودی؛ امیرعلی فوکردی؛ هادی تلخابی؛ سید کامران قریشی؛ غلامرضا غدیری اشکذری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1402

چکیده
  پروژه‌های ساخت‌وساز نقش مهمی در رشد تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند. باوجوداین، پروژه‌های ساخت‌وساز همواره با دامنه متنوعی از ریسک‌ها روبه‌رو هستند. اگر این ریسک‌ها در ابتدای پروژه به‌خوبی شناسایی و ارزیابی نشوند و استراتژی‌های مناسبی برای پاسخ به آن‌ها انتخاب نشود، به علل بالقوه ادعاهایی تبدیل می‌شوند ...  بیشتر

بررسی رابطه بین مؤلفه‏ های مؤثر بر اعتماد و رضایت مشتریان در اکوسیستم‏ های بانکداری همراه

ابراهیم زارع پور نصیرآبادی؛ ندا قمری پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1402

چکیده
  کسب رضایت و اعتماد مشتریان با گسترش استفاده از فناوری‏های جدید در نظام‏های بانکی یکی از مهمترین چالش‏های بانکداری در اکوسیستم‏های بانکداری همراه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مولفه‏های مؤثر بر رضایت و اعتماد مشتریان از خدمات بانکداری تلفن همراه در اکوسیستم‏های بانکداری همراه است. این پژوهش از نوع کاربردی ...  بیشتر

ارائه الگوی بهینه کسب‌وکار مبتنی بر ایجاد بازارگاه‌های داده در واحدهای صنعتی

حسین رحیمی کلور؛ گلثوم اکبری آرباطان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1402

چکیده
  بازارگاه‌های داده می‌توانند نقش کلیدی را در تحقق اقتصاد داده با امکان تجاری‌سازی داده‌ها بین سازمان‌ها ایفا کنند. اگرچه تحقیق بازارگاه‌های داده یک حوزه به سرعت در حال تکامل است، اما عدم درک در مورد مدل‌های کسب وکار بازارگاه‌های داده وجود دارد. طرح پژوهشی حاضر بنا بر ضرورت با هدف نیاز به توسعه بازارهای مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال ...  بیشتر

بررسی و شناسایی پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی

قاسم زارعی؛ رحیم محمدخانی؛ هاجر فتحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1402

چکیده
  دنیای دیجیتال فرصت‌های متعددی را برای بازاریابان فراهم می‌کند تا به مشتری دسترسی پیدا کنند. بااین‌حال، در دنیای پرسرعت، یافتن راه‌های جدید و نوآورانه برای بازاریابی محصولات و خدمات بسیار مهم است. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و توسعه آن در حوزه بازاریابی بین‌المللی، متخصصان در حال حاضر ابزارهایی برای بازتعریف کامل درک فعلی از ...  بیشتر

واکاوی و نگاشت عوامل موثر در برندسازی کسب و کار خانوادگی

مریم زعیمی؛ اسماعیل ملک اخلاق؛ سلمان عیوضی نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1402

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و سطح‌بندی شاخص‌های موثر بر برندسازی کسب‌وکارهای خانوادگی بوده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر روش، به‌صورت آمیخته می‌باشد. جامعه پژوهش در بخش اول (کیفی) صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه مرتبط با حوزه پژوهش و مدیران کسب‌وکارهای خانوادگی بودند و در بخش دوم (کمی) مدیران و کارمندهای باسابقه به‌عنوان ...  بیشتر

مدل رهبری اشتراکی در تیم‌های کاری دانش‌بنیان

سید حسام کاشانی؛ علی شائمی برزکی؛ علی نصر اصفهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1403

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی رهبری اشتراکی در تیم‌های کاری دانش‌بنیان ایران صورت پذیرفت. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آمیخته کیفی(نظریه داده‌بنیاد) و کمی(پیمایشی) است. میدان پژوهش، شامل متخصصان و خبرگانی هستند که با روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند با 15 نفر از آنها مصاحبه نیمه ‌ساختار‌مند انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها ...  بیشتر

تدوین چارچوب سنجش پیچیدگی در پروژه‌های صنعتی ایران با استفاده از روش دلفی

امید تاسا؛ محمود گلابچی؛ مهدی روانشادنیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403

چکیده
  تحقیقات نشان داده‌اند که پیچیدگی ممکن است عامل مهمی در شکست یک پروژه در رسیدن به اهداف هزینه، زمان و کیفیت باشد. با آنکه در مطالعات بسیاری شاخص‌های مهم پیچیدگی پروژه‌ها شناسایی شده، اما تأثیر وزنی آنها به‌ندرت بررسی شده است. در این مقاله، ادبیات پیچیدگی پروژه برای توسعه یک چارچوب ساده و پویا بررسی شده و40 شاخص پیچیدگی در 9 فاکتور ...  بیشتر

دستاوردهای مورد انتظار رهبری تحول آفرین جهانی: مورد مطالعه وزارت نیرو ایران

پروانه یزدانی؛ علی شیرازی؛ فریبرز رحیم نیا؛ سعید مرتضوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای مورد انتظار از رهبری تحول‌آفرین جهانی در حوزه فعالیت‌های فراملی وزارت نیرو ایران است. این تحقیق از روش کیفی با رویکرد اکتشافی برای جمع‌آوری اطلاعات از 15 مدیر که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده کرد. روش تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نیز روش تحلیل مضمون بود. یافته‌ها ...  بیشتر

بررسی تاثیر خودکارآمدی مالی و فناوری بر قصد استفاده از فین‌تک با متغیر میانجی سودمندی درک شده و انتظارات مورد تایید کاربران

سید کاظم چاوشی؛ مجتبی فرخ؛ مهشاد تیموریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403

چکیده
  با بهره‌گیری از نظریه‌های شناختی و علوم رفتاری در حوزه کسب‌وکارهای نوین مالی، هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان در ابعاد رضایتمندی، سودمندی درک شده و انتظارات تاییدشده آن‌ها با استفاده از ترکیب نظریه‌های خودکارآمدی مالی و فناوری برای بهره‌مندی از خدمات کسب‌وکارهای فین‌تک است. در این پژوهش پس از ترسیم مدل مفهومی‌، ...  بیشتر

تجزیه و تحلیل ریسک با استفاده از ارزیابی ترکیبی فازی (FSE) مبتنی بر (FMEA) در صنعت آموزش عالی

زهرا شرف پور؛ محمود دهقان نیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403

چکیده
  امروزه دانشگاه‌ها در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و بین‌الملل با چالش‌های بزرگی مواجه هستند. شناخت این چالش‌ها کمک می‌کند تا بتوان ظرفیت های توسعه را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویت‌بندی ریسک‌های موجود در صنعت آموزش عالی ایران پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا با برسی عمیق ادبیات پژوهش لیستی از ریسک‌ها ...  بیشتر

تبیین‌و‌تحلیل مخاطرات زنجیره‌تامین صنعت داروسازی ایران با استفاده از رویکرد ترکیبی فراترکیب و تحلیل‌مضمون

سید رحیم صفوی میرمحله؛ محمد رحیم رمضانیان؛ محمود مرادی؛ مصطفی ابراهیم پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403

چکیده
  مقدمه: هدف این تحقیق، تبیین‌وتحلیل مخاطرات زنجیره‌تامین صنعت داروسازی ایران می‌باشد. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی فراترکیب و تحلیل‌مضمون استفاده شده است. روش شناسی: رویکرد این تحقیق کیفی می‌باشد. در مرحله اول، با مرور نظام‌مند مطالعات مرتبط در 23 سال اخیر با رویکرد فراترکیب، مخاطرات زنجیره‌تامین درصنعت داروسازی شناسایی شدند. ...  بیشتر

توسعه مدل پاسخ‌های رفتاری مصرف‌کننده در دوران همه‌گیری کووید 19

عادله گراوند؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ محمد علی عبدالوند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403

چکیده
  همه‌گیری کووید 19، تغییرات چشمگیری در جنبه‌های مختلف زندگی افراد در سراسر جهان ایجاد کرد. این تغییرات رفتار مصرف‌کننده را نیز تحت تأثیر قرارداد. افراد برای اینکه کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گیرند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست را موردتوجه قرار دادند. هدف پژوهش ...  بیشتر

توسعه چارچوبی برای تلنگرهای دیجیتال موثر در خرید آنلاین: یک مرور سیستماتیک ادبیات

محمدرضا اسداللهی؛ سید رضا سید جوادین؛ محسن نظری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403

چکیده
  با گسترش روزافزون خرید آنلاین، چالش‌های جدیدی برای مصرف‌کنندگان در انتخاب و خرید محصولات مناسب به وجود آمده است. تلنگرهای دیجیتال به عنوان راه حل‌هایی نوین، می‌توانند به مصرف‌کنندگان در اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر و عاقلانه‌تر در فرایند خرید آنلاین کمک کنند. از اینرو این پزوهش به توسعه چارچوبی برای تلنگرهای دیجیتال مؤثر در خرید ...  بیشتر

ارزیابی خودروسازان چینی جهت انتخاب شریک تجاری با روش انتگرال چوکوئت و آنتروپی شانون

نازنین ملکی؛ محمدرضا غلامیان؛ حسین رشیدی؛ مسعود خنداخند

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 1-25

چکیده
  در فضای رقابتی بازار فعلی خودرو در ایران و جهان، شرکای تجاری نقشی کلیدی در موفقیت یا شکست هر سازمان دارند. درواقع بقا، رشد و توسعه کسب‌وکارهایی همچون صنعت خودرو منوط به انتخاب یک شریک تجاری استراتژیک خواهد بود. لذا برگزیدن یک شریک تجاری مناسب امری ضروری بوده و مستلزم به کارگیری یک روش دقیق تصمیم‌گیری است. در این پژوهش، یک روش ترکیبی ...  بیشتر

ارائه مدل بومی ابعاد زمینه‌ای ‌‌‌‌سازمان: شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد زمینه‌ای ‌‌‌‌اجرای مدیریت فرایندهای سازمانی

سید محمد محمودی؛ محسن مومنه؛ عادل آذر

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 27-57

چکیده
  سازمان‌ها توجه زیادی به مدیریت فرایندهای سازمانی نشان داده‌‌‌اند‌ اما مشکلات و شکست‌های بسیاری در اجرا گزارش شده است، محققان عدم توجه به شرایط زمینه‌ای ‌‌‌‌را دلیل این مشکلات دانسته‌‌‌اند‌. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ آن است که با ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویت­بندی ابعاد زمینه‌ای ‌‌‌‌که در اجرای مدیریت فرایندهای سازمانی باید مدنظر قرار ...  بیشتر

شناسایی و مفهوم پردازی پیشران‌های تصمیم گیری استراتژیک تحول دیجیتال در سازمان‌های خرده فروشی پوشاک ایران

شکوه سادات علیزاده مقدم؛ اسداله کردناییج؛ سید حمید خداداد حسینی؛ ایوب محمدیان

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 59-88

چکیده
  تحول دیجیتال در حال تغییر سریع و گسترده سازمان‌های خرده‌فروشی پوشاک است. سرعت بالای ورود دانش جدید به سازمان وعدم قطعیت ویژه دنیای مد و پوشاک، مجال برنامه‌ریزی‌های استراتژیک را به سازمان نمی‌دهد و مدیران ارشد ناگزیر از تصمیم‌گیری استراتژیک در این حوزه هستند. شناسایی و مفهوم‌پردازی پیشران‌های تصمیم‌گیری استراتژیک در تحول دیجیتال ...  بیشتر

مدل پویای سنجش آمادگی جهت ورود به حوزه بانکداری دیجیتال

فرشید فرخی زاده؛ عظیم زارعی؛ عباسعلی رستگار؛ سیدعباس ابراهیمی

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 90-114

چکیده
  همگام با پیشرفت فناوری‌ها در حوزه اطلاعات و ارتباطات بانک‌ها به‌منظور راضی نگه‌داشتن مشتریان خود ناچار به تحول در سیستم‌های خود و استفاده از این فناوری‌های جدید هستند بدین منظور در زمینه ورود به عرصه‌های مختلف دیجیتال در حال برنامه‌ریزی هستند و ارزیابی از آمادگی آن‌ها جهت سنجش میزان و سطح موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است. ...  بیشتر

ارتقا تجارب چند سطحی مشتری در نقاط تعامل پیش از خرید: یک طرح آزمایشی سناریو محور

فاطمه عسکری؛ مریم نکوئی زاده؛ علیرضا امینی

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 116-136

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر ارتقا تجارب احساسی، شناختی و رفتاری مشتریان در حیاتی‌ترین نقاط تماس پیش از خرید است. در این راستا از یک طرح آمیخته اکتشافی در قالب دو مطالعه متوالی استفاده شده است. در مطالعه نخست، عوامل موثر بر تجارب پیش از خرید مشتریان از طریق رویکرد 7 مرحله‌ای سندلوسکی برای فراترکیب کیفی مطالعات، استخراج ...  بیشتر

رویکرد پژوهش علم طراحی برای پیش‌بینی ریسک نقدینگی با استفاده از شبکه یادگیری کانولوشنی و تحلیل تمایل

حامد میرشک؛ امیر البدوی؛ مهرداد کارگری؛ محمدعلی رستگار سرخه؛ محمد طالبی

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 138-168

چکیده
  روش پژوهش علم طراحی یا DSR یک رویکرد برای ارائه راه حل کاربردی بر پایه اصول علمی به منظور تولید نتایج و فرآورده های مستدل و استنتاج شده و در عین حال قابل ارزیابی علمی نتایج در قالب مصنوعات اولیه و استفاده عملی در چهار مرحله اصلی است که نهایتا منتج به کارایی و اثربخشی کاربردی آن ها در دنیای بیرون می گردد. DSR با طراحی و ایجاد یک الگوی نظری ...  بیشتر

طراحی الگوی نقش‌های مدیریتی در موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان

علی ملائی فرد؛ مسعود پورکیانی؛ ملیکه بهشتی فر؛ فرزانه Farzaneh

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 170-189

چکیده
  با افزایش تاثیر مدیران در دستیابی سازمان‌ها به موفقیت و نیاز به بهبود عملکرد آنها، الزام به طراحی نظام‌های توسعه مدیران بیش از گذشته بایستی مورد توجه قرار گیرد که یکی از موثرترین روش‌ها و راهکارهای آن، شناسایی و تحلیل نقش آنها است. هدف این پژوهش، طراحی الگوی نقش‌های مدیران در موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان است که از نظر هدف، ...  بیشتر

برنامه عملیاتی جهت بهبود نشاط منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی (رویکردآمیخته)

علی طیبی رهنی؛ یوسف محمدی مقدم؛ یحیی محمدی مقدم؛ عبدالله ساعدی

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 191-220

چکیده
  نشاط منابع انسانی موضوعی کاملا احساسی است و در حقیقت حالت مثبتی است که در پاسخ به تعامل دائمی فرد با عناصر معنادار شغل و محیط‌کاری حاصل می‌شود. به طور معمول کارکنان با نشاط، نگرشی مطلوب و رضایت‌آمیز به خود و دیگران داشته، از روابط اجتماعی متعادلی برخوردار بوده و فرایند زندگی خود و دیگران را مثبت ارزیابی می‌نمایند. پژوهش حاضر با هدف ...  بیشتر

شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی کارایی بانک ها با استفاده از روش تحلیل عاملی و دلفی فازی

سجاد جلالی؛ علی اصغر انواری رستمی؛ جلال سیف الدینی

دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 1-28

چکیده
  بانک‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی بازار پول، نهادهای مالی هستند که با جمع‌آوری پس‌اندازها و نقدینگی‌های سرگردان و روانه آن به بخش‌های مهم اقتصادی، روند تولید و رشد اقتصادی را تسریع می‌نمایند. در این مؤسسات نیز هرگونه تلاشی در جهت ارزیابی کارایی و به طبع آن بهبود بهره‌وری، از جمله اولین اقدامات مهم مدیریتی محسوب می‌گردد که بازدهی ...  بیشتر

شناسایی مولفه‌های خلق ارزش منابع انسانی در سازمان‌های دولتی منتخب در حوزه فرهنگ

مجتبی عربی؛ میرعلی سیدنقوی؛ رضا واعظی؛ علیرضا کوشکی جهرمی

دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 30-55

چکیده
  خلق ارزش و ارزش‌آفرینی یکی از قدیمی‌ترین مفاهیم حوزه مدیریت و اقتصاد است. علی‌رغم سادگی مفهوم ارزش، عمق و معنای دقیق این واژه آنطور که شایسته است مورد بررسی پژوهشگران قرار نگرفته است. این درحالی است که اهمیت خلق ارزش منابع انسانی رشد کرده و در سال‌های اخیر به فلسفه وجودی مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است. شناسایی مولفه‌های آن در ...  بیشتر

مدل فرایندی نهاد میانجی نوآوری در خلق ارزش‌های مشترک بین نهادی

کامبیز قدس؛ ابوالقاسم سرآبادانی؛ سید سپهر قاضی نوری

دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 57-77

چکیده
  توسعه در زیست‌بوم‌های تخصصی، نیازمند خلق ارزش و کسب و کارهای نوآورانه است. مطالعات نشان می‌دهد که خلق و تبادل ارزش بین نهادها می‌تواند منجر به توسعه زیست‌بوم‌ها شود. این پژوهش با هدف ارائه مدل فرایندی نهاد میانجی در خلق ارزش‌ در همکاری‌های بین نهادی انجام شد. مطالعه حاضر با روش کیفی و رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شد. بمنظور جمع‌آوری ...  بیشتر