فرشته خلیلی پالندی؛ اسداله کردنائیج؛ سید حمید خدادادحسینی؛ میثم شیرخدایی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 117-135
چکیده
خرید در مفهوم کلی امری دوپهلو و مبهم است، هم کار، فراغت و تفریح است و هم فعالیتی است که بین زندگی خصوصی و خلوت فرد با ابعاد اجتماعی و در تنش بین عقلانیت و هوس و شکل اجتماعی لذتبخش با فعالیت ضروری و ملزم در نوسان و تلاطم است. پژوهش حاضر با بررسی نظاممند ادبیات پژوهش در پی مقایسه تطبیقی مطالعات انگیزههای خرید، شناسایی خلاهای پژوهشی ...
بیشتر
خرید در مفهوم کلی امری دوپهلو و مبهم است، هم کار، فراغت و تفریح است و هم فعالیتی است که بین زندگی خصوصی و خلوت فرد با ابعاد اجتماعی و در تنش بین عقلانیت و هوس و شکل اجتماعی لذتبخش با فعالیت ضروری و ملزم در نوسان و تلاطم است. پژوهش حاضر با بررسی نظاممند ادبیات پژوهش در پی مقایسه تطبیقی مطالعات انگیزههای خرید، شناسایی خلاهای پژوهشی و ارائه پیشنهادهایی در این حوزه است. به همین منظور در پی پاسخگویی به این سوال است که مقالات علمی موجود داخلی و خارجی در حوزه انگیزههای خرید از لحاظ مسئلهشناسی، نظریهشناسی و روششناسی چه قوت و ضعفهایی دارند. روش اجرای این پژوهش مرور نظاممند مقالات لاتین و فارسی در حوزه مطالعاتی مرتبط با انگیزههای خرید بوده است و مقالات یافت شده در بازه زمانی ۱۳۸۹- ۱۳۹۸ برای مقالات فارسی و ۲۰۰۱- ۲۰۲۰ برای مقالات لاتین در نظر گرفته شد. با بررسی کلیدواژهها در پایگاههای اطلاعاتی این حوزه و براساس ملاکهای از پیش تعیین شده، مقالات مناسب انتخاب شدند و محتوای مقالات براساس پاسخگویی به پرسشهای پژوهش حاضر به دقت مطالعه و تحلیل شدند. طی بررسی ابعاد مقالات مورد مطالعه میتوان بیان نمود که کم توجهی در مسئلهشناسی، فقدان روششناسیهای متنوع، غالب بودن رویکرد اثباتگرایی و کم توجهی به پارادایمهای تفسیری و رئالیسم انتقادی، فقدان مبانی نظری روشن و کم توجهی به نظریههای پایهای و مرتبط با مفاهیم انگیزههای خرید لذتگرایی و مطلوبیتگرایی بسیار مشهود میباشد. در انتهای پژوهش براساس نتایج حاصل از مرور نظاممند ادبیات، مدلی از انگیزههای خرید ارائه شده است.