مدل سازی متغیرهای اخلاقی تاثیرگذار بر برندسازی شرکتی با استفاده از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزیی و روش تجزیه تحلیل تم (مطالعه موردی: صنعت شیرینی و شکلات)

مهدی گیلی؛ لطف الله فروزنده دهکردی؛ میرزا حسن حسینی؛ محمد محمودی میمند

دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 1-17

چکیده
  هدف از این مقاله، توسعه و تکوین مدل برندسازی شرکتی اخلاق محور در صنعت شیرینی و شکلات در کشور ایران و پیش بینی و تشریح سازه برندسازی شرکتی اخلاق محور در یک مطالعه اکتشافی می باشد. در  این پژوهش پس از شناسایی سازه های اخلاقی برندسازی شرکتی در یک مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و تجزیه تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با روش ...  بیشتر

تحلیل فرایند خدمت‌دهی سیستم صدور بیمه‌نامه عمر و تأمین آتیه با رویکرد شبیه‌سازی پیشامد گسسته و سناریونویسی (موردمطالعه: شرکت بیمه پاسارگاد)

رضا شاکرین؛ عباس طلوعی اشلقی؛ رضا رادفر

دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 19-47

چکیده
  مشتریان مهم‌ترین منابع شرکت‌های خدماتی محسوب می‌شوند و بنابراین تردیدی نیست که شرط دستیابی به سودآوری شرکت‌های بیمه، در گرو تجزیه‌وتحلیل مسائل مربوط به رضایت مشتریان و افزایش میزان بهره‌وری خدمت‌دهندگان است. یکی از مهم‌ترین عواملی که شرکت‌های بیمه در ارتباط با رضایت مشتریان در زمینۀ ارائۀ خدمات بیمه‌ای با آن مواجه هستند، ...  بیشتر

محیط کار روانی اجتماعی؛ مکانیزمی نوین در کاهش استرس شغلی (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی قم و معاونت‌های آن)

فاطمه طاهری

دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 49-71

چکیده
  محیط کار روانی اجتماعی به عنوان راهکاری در جهت مقابله با استرس و اختلالات روانی و چالشهای اجتماعی، یکی از مباحث نوین در حوزه مطالعات رشته مدیریت است. هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفه­های متغیر مذکور در سازمانهای دولتی منتخب است. روش پژوهش آمیخته است. جامعه­ی آماری در مرحله اول خبرگان دانشگاهی و اجرایی و در مرحله دوم مدیران و ...  بیشتر

کاربرد مدل سیستم های مانا (VSM) در سیستم بانکی : طراحی سیستم بانکی با رویکرد عارضه یابی

علی اکبر ارغند؛ محمود البرزی؛ علی رجب زاده قطری

دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 73-96

چکیده
  چکیده تغییرات گسترده سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در دنیای امروزی منجر به از دست دادن موقعیت  کسب و کار در موسسات مالی و بانکها گردیده تا جائی که خطر ورشکستگی این سازمانها ، جامعه اقتصادی کشور را همانند دومینوئی تهدید می نماید. این مقاله سعی دارد تا با استفاده از مدل سازی مانا به عنوان ابزاری قدرتمند جهت طراحی و عارضه یابی در سیستم ...  بیشتر

ارائه چارچوب هوشمندی بازار اجتماعی مبتنی بر وب 0/2 با استفاده از تکنیک متن کاوی در وب سایت های رسانه های اجتماعی (مورد مطالعه: تحلیل رقابتی در بین برندهای سامسونگ و امرسان)

عظیم زارعی؛ داود فیض؛ غزاله طاهری

دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 98-125

چکیده
  با توسعه فناوری­های مبتنی بر وب 0/2 و ابزارهای مفید رسانه­های اجتماعی در سازمان­ها، نحوه عملکرد سیستم­های اطلاعاتی سازمان به جهت کسب هوشمندی رقابتی بهبود یافته است. یکی از بهترین منابع اطلاعاتی، محتوای تولیدشده کاربران در مورد شرکت، محصول و رقبا است که در رسانه­های اجتماعی به اشتراک گذاشته می­شود و شرکت­ها می­توانند ...  بیشتر

تبیین کارکردهای روش مدل‌سازی جمعی و گروهی در پویایی شناسی سیستم‌ها

علی حاجی غلام سریزدی؛ علی رجب زاده قطری؛ علینقی مشایخی؛ علیرضا حسن زاده

دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 127-154

چکیده
  رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها بر مشارکت افراد در مدل‌سازی و همچنین ارزیابی مدل و مدل‌سازی تاکید دارد. در سال‌های اخیر روش‌های مدل‌سازی مشارکتی چه بصورت فردی و چه گروهی و همچنین روش مدل‌سازی جمعی که مبتنی بر مشارکت انبوه مردم از طریق وب 2 و شبکه‌های اجتماعی است توسعه داده شده است. با این حال تاکنون مطالعه سیستماتیک زیادی برای ارزیابی ...  بیشتر

سیر تطور دانش مدیریت منابع انسانی در ایران

محمد شهاب شیبانی فر؛ عباسعلی رستگار؛ سید مهدی الوانی؛ حسین دامغانیان؛ حسن دانایی فرد

دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 156-175

چکیده
  پرداختن به مدیریت و مدیریت منابع انسانی به‌صورت علمی در ایران عمری کمتر از یک قرن دارد. این تحقیق، سیر تطور «دانش مدیریت منابع انسانی» در ایران را به کمک استراتژی پژوهش کیفی نظریه داده بنیاد موردمطالعه قرار داده است. داده‌های تحقیق از مصاحبه‌هایی که با جمعی از اساتید پیشکسوت دانش مدیریت در ایران انجام شده است، به دست آمده که ...  بیشتر

الگوی تاب‌آورسازی تولید در ایران؛ مطالعه ای آمیخته مبتنی بر نظریه رویشی و مدلسازی معادلات ساختاری

مهدی نظری؛ حسن مهرمنش؛ جلال حقیقت منفرد

دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 177-198

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تاب‌آوری تولید در ایران (مورد مطالعه گروه خودروسازی سایپا) می‌باشد. این تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی بوده و در قسمت کیفی از نظریه رویشی مطابق با روش نظام‌مند اشتراوس و کوربین استفاده شد. مصاحبه‌های نیمه‌ ساختاریافته با خبرگان تولید انجام و بر‌اساس تکنیک گلوله‌برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. از 930 عبارت ...  بیشتر