مهدی گیلی؛ لطف الله فروزنده دهکردی؛ میرزا حسن حسینی؛ محمد محمودی میمند
دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 1-17
چکیده
هدف از این مقاله، توسعه و تکوین مدل برندسازی شرکتی اخلاق محور در صنعت شیرینی و شکلات در کشور ایران و پیش بینی و تشریح سازه برندسازی شرکتی اخلاق محور در یک مطالعه اکتشافی می باشد. در این پژوهش پس از شناسایی سازه های اخلاقی برندسازی شرکتی در یک مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و تجزیه تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با روش ...
بیشتر
هدف از این مقاله، توسعه و تکوین مدل برندسازی شرکتی اخلاق محور در صنعت شیرینی و شکلات در کشور ایران و پیش بینی و تشریح سازه برندسازی شرکتی اخلاق محور در یک مطالعه اکتشافی می باشد. در این پژوهش پس از شناسایی سازه های اخلاقی برندسازی شرکتی در یک مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و تجزیه تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با روش تجزیه تحلیل تم، در یک مطالعه کمّی و با جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از 202 نفر از بازاریابان صنعت شیرینی شکلات از مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی برای تخمین و برآورد روابط در مدل برندسازی شرکتی اخلاق محور استفاده شده است. همچنین برای اندازه گیری سازه درونزای برندسازی شرکتی از ارزش ویژه برند کارکنان محور به عنوان متغیر اندازه گیری استفاده گردیده است. استخراج مدل ساختاری برندسازی شرکتی با 4 سازه پیش بینی کننده برندسازی شرکتی شامل فلسفه اخلاقی شرکتی، ارتباطات اخلاقی شرکتی، فرهنگ اخلاقی شرکتی و تصویر اخلاقی شرکتی و استخراج مدل اندازه گیری برندسازی شرکتی با 14 متغیر استخراج شده جهت اندازه گیری سازه ها در مدل ساختاری از نتایج این تحقیق می باشد.
رضا شاکرین؛ عباس طلوعی اشلقی؛ رضا رادفر
دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 19-47
چکیده
مشتریان مهمترین منابع شرکتهای خدماتی محسوب میشوند و بنابراین تردیدی نیست که شرط دستیابی به سودآوری شرکتهای بیمه، در گرو تجزیهوتحلیل مسائل مربوط به رضایت مشتریان و افزایش میزان بهرهوری خدمتدهندگان است. یکی از مهمترین عواملی که شرکتهای بیمه در ارتباط با رضایت مشتریان در زمینۀ ارائۀ خدمات بیمهای با آن مواجه هستند، ...
بیشتر
مشتریان مهمترین منابع شرکتهای خدماتی محسوب میشوند و بنابراین تردیدی نیست که شرط دستیابی به سودآوری شرکتهای بیمه، در گرو تجزیهوتحلیل مسائل مربوط به رضایت مشتریان و افزایش میزان بهرهوری خدمتدهندگان است. یکی از مهمترین عواملی که شرکتهای بیمه در ارتباط با رضایت مشتریان در زمینۀ ارائۀ خدمات بیمهای با آن مواجه هستند، کاهش مدت زمان فرایند صدور بیمهنامه به مشتریان میباشد. این موضوع بهندرت مورد توجه شرکتهای بیمه قرار گرفته است، از اینرو در این پژوهش سعی شده است با استفاده از شبیهسازی از سیستم موجود و مشاهدۀ نتایج مدل شبیهسازی شده، راهحلی ارائه گردد تا مدت زمان فرایند صدور بیمهنامه بهبود یابد.
پس از تدوین مدل در محیط نرمافزاری، نتایج حاصل از اجرای مدل شبیهسازی پیشامد گسسته تحلیل شد و جهت اعتبارسنجی مدل، مورد آزمون قرار گرفت و پس از آنکه مدل شبیهسازی شده معتبر تشخیص داده شد، نسبت به تدوین سناریوهای بهبود سیستم اقدام شد. نتایج نشان داد، با تغییر در هریک از پارامترهای تعداد کاربران مشغول به صدور بیمهنامه، زمان مراجعۀ مشتریان به پزشک متخصص و مدت زمان جوابدهی آزمایشهای تخصصی و زمان مراجعۀ نماینده بیمه به واحد صدور بیمهنامه، مدت زمان انجام فرایند صدور بیمهنامه کاهشیافته و در نهایت منجر به بهبود فرایند خدمتدهی و افزایش میزان بهرهوری خواهد شد که حکایت از اثربخش بودن تکنیک شبیهسازی پیشامد گسسته و گسترش روشهای مطالعۀ عملیاتی در حوزه خدمات دارد.
فاطمه طاهری
دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 49-71
چکیده
محیط کار روانی اجتماعی به عنوان راهکاری در جهت مقابله با استرس و اختلالات روانی و چالشهای اجتماعی، یکی از مباحث نوین در حوزه مطالعات رشته مدیریت است. هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای متغیر مذکور در سازمانهای دولتی منتخب است. روش پژوهش آمیخته است. جامعهی آماری در مرحله اول خبرگان دانشگاهی و اجرایی و در مرحله دوم مدیران و ...
بیشتر
محیط کار روانی اجتماعی به عنوان راهکاری در جهت مقابله با استرس و اختلالات روانی و چالشهای اجتماعی، یکی از مباحث نوین در حوزه مطالعات رشته مدیریت است. هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای متغیر مذکور در سازمانهای دولتی منتخب است. روش پژوهش آمیخته است. جامعهی آماری در مرحله اول خبرگان دانشگاهی و اجرایی و در مرحله دوم مدیران و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان قم و دو سازمان زیرمجموعه آن است. تعداد نمونهی آماری در بخش کیفی با تکنیک دلفی 12 نفر و در بخش کمی از طریق جدول کرجسی و مورگان،144 نفر به دست آمد که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق قضاوت خبرگان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد. با انجام آزمون کندال و تحلیل عاملی از طریق دو نرم افزارSPSS و LISREL، تعداد 20 مولفه در قالب 8 بعد محیط کار روانی اجتماعی استخراج و مورد آزمون قرار گرفت. این ابعاد بر حسب رتبه کسب کرده عبارتند از: رهبری، انتظارات نقش، تعهد نسبت به سازمان، تقاضاهای شغلی، کنترل درکار، فرهنگ و جو سازمانی، تعادل بین زندگی کاری و شخصی، تعاملات اجتماعی.
علی اکبر ارغند؛ محمود البرزی؛ علی رجب زاده قطری
دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 73-96
چکیده
چکیده
تغییرات گسترده سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در دنیای امروزی منجر به از دست دادن موقعیت کسب و کار در موسسات مالی و بانکها گردیده تا جائی که خطر ورشکستگی این سازمانها ، جامعه اقتصادی کشور را همانند دومینوئی تهدید می نماید. این مقاله سعی دارد تا با استفاده از مدل سازی مانا به عنوان ابزاری قدرتمند جهت طراحی و عارضه یابی در سیستم ...
بیشتر
چکیده
تغییرات گسترده سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در دنیای امروزی منجر به از دست دادن موقعیت کسب و کار در موسسات مالی و بانکها گردیده تا جائی که خطر ورشکستگی این سازمانها ، جامعه اقتصادی کشور را همانند دومینوئی تهدید می نماید. این مقاله سعی دارد تا با استفاده از مدل سازی مانا به عنوان ابزاری قدرتمند جهت طراحی و عارضه یابی در سیستم بانکی، نقاط ضعف و قوت این سیستم را از نقطه نظر مانایی و ماندگاری شناسائی ومورد ارزیابی قرار دهد. مدل سازی مانا با الهام از علوم سایبرنتیک و قانون تنوع اشبی در پی ارائه مدل سیستمی برای مقابله با پیچیدگی در سازمانها می باشد. در این مقاله محققان با استفاده از اقدام پژوهی سیستمی وبا استفاده از مدل سازی مانا به عنوان ابزاری جهت عارضه یابی (و طراحی) در تلاش برای باز طراحی نقاط آسیب پذیر مبتنی بر مدل مانا در سیستم بانکی بوده اند.
عظیم زارعی؛ داود فیض؛ غزاله طاهری
دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 98-125
چکیده
با توسعه فناوریهای مبتنی بر وب 0/2 و ابزارهای مفید رسانههای اجتماعی در سازمانها، نحوه عملکرد سیستمهای اطلاعاتی سازمان به جهت کسب هوشمندی رقابتی بهبود یافته است. یکی از بهترین منابع اطلاعاتی، محتوای تولیدشده کاربران در مورد شرکت، محصول و رقبا است که در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود و شرکتها میتوانند ...
بیشتر
با توسعه فناوریهای مبتنی بر وب 0/2 و ابزارهای مفید رسانههای اجتماعی در سازمانها، نحوه عملکرد سیستمهای اطلاعاتی سازمان به جهت کسب هوشمندی رقابتی بهبود یافته است. یکی از بهترین منابع اطلاعاتی، محتوای تولیدشده کاربران در مورد شرکت، محصول و رقبا است که در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود و شرکتها میتوانند با استفاده از تکنیکهای تحلیلی در کلان دادهها از الگوی دانش پنهان در این اطلاعات بهرهمند شوند. از این رو مهمترین اهداف این پژوهش، ارائه چارچوب هوشمندی بازار اجتماعی مبتنی بر وب 0/2 با استفاده از تکنیک متنکاوی در وبسایتهای رسانههای اجتماعی و همچنین مقایسه وضعیت هوشمندی بازار 0/2 در بین دو برند امرسان و سامسونگ از طریق تحلیلرقابتی میباشد. روش این پژوهش از نوع کیفی و نحوه گردآوری دادهها، بهرهگیری از مرور ادبیات، مصاحبه با خبرگان و همچنین استفاده از تکنیک متنکاوی در میان 3860 داده متنی مشتریان در رسانههای اجتماعی میباشد. با مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، 4 بُعد اصلی هوشمندی بازار اجتماعی 0/2 مشخص گردید. سپس از تکنیک خوشهبندی برای استخراج مهمترین شاخصها و زیرشاخصهای مؤثر در هر یک از ابعاد، استفاده گردید که همه آنها به تأیید خبرگان رسیدند. به منظور بررسی مقایسهای وضعیت هوشمندی بازار اجتماعی 0/2 در بین برندها نیز از تحلیل احساسی کلمات استفاده شد که نتایج آن نشان میدهد، برند سامسونگ نسبت به امرسان در اکثر شاخصها نظرات مثبت مشتریان را به خود جلب کرده است. درنهایت به دلیل وجود ارتباطات پنهان در شاخصهای اصلی، از روش ساختاری- تفسیری برای تعیین روابط بین آنها استفاده گردید.
علی حاجی غلام سریزدی؛ علی رجب زاده قطری؛ علینقی مشایخی؛ علیرضا حسن زاده
دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 127-154
چکیده
رویکرد پویاییشناسی سیستمها بر مشارکت افراد در مدلسازی و همچنین ارزیابی مدل و مدلسازی تاکید دارد. در سالهای اخیر روشهای مدلسازی مشارکتی چه بصورت فردی و چه گروهی و همچنین روش مدلسازی جمعی که مبتنی بر مشارکت انبوه مردم از طریق وب 2 و شبکههای اجتماعی است توسعه داده شده است. با این حال تاکنون مطالعه سیستماتیک زیادی برای ارزیابی ...
بیشتر
رویکرد پویاییشناسی سیستمها بر مشارکت افراد در مدلسازی و همچنین ارزیابی مدل و مدلسازی تاکید دارد. در سالهای اخیر روشهای مدلسازی مشارکتی چه بصورت فردی و چه گروهی و همچنین روش مدلسازی جمعی که مبتنی بر مشارکت انبوه مردم از طریق وب 2 و شبکههای اجتماعی است توسعه داده شده است. با این حال تاکنون مطالعه سیستماتیک زیادی برای ارزیابی اثربخشی و مقایسه این روشهای مدلسازی صورت نگرفته است. از طرف دیگر در توسعه روشهای مدلسازی بخصوص روش جدید مدلسازی جمعی، ویژگیها و خصوصیات خاصی را برای هر یک برشمردهاند که نیاز است تا با بررسی دقیق آنها مورد واکاوی قرار گیرد. لذا این مقاله بدنبال ارزیابی و مقایسه سیستماتیک روش مدلسازی جمعی و گروهی است. برای این منظور از طریق پرسشنامه آنلاین به بررسی این دو روش مدلسازی پرداخته شده است. نتایج بیانگر این بود که مشارکتکنندگان به تاثیر مثبت جلسات مدلسازی گروهی و جمعی در تامین اهداف و همچنین اهمیت و مفید بودن این جلسات اذعان کردند. با این حال نتایج نشان داد مدلسازی جمعی در شناخت ابعاد مختلف تامین مالی جمعی با نگاهی واگرا، انتشار مباحث و فرهنگ سازی در جامعه مفیدتر است در حالی که مدلسازی گروهی در عمق بخشیدن شناخت افراد نسبت به ابعاد تامین مالی جمعی با نگاهی همگرا، افزایش تعهد (احساس مسئولیت) افراد نسبت به توسعه تامین مالی جمعی مفیدتر بوده است. همچنین نتایج نشان داد تنوع افراد و ساختار غیررسمی جلسات در موفقیت مدلسازی جمعی و گروهی تاثیر معنیداری دارد.
محمد شهاب شیبانی فر؛ عباسعلی رستگار؛ سید مهدی الوانی؛ حسین دامغانیان؛ حسن دانایی فرد
دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 156-175
چکیده
پرداختن به مدیریت و مدیریت منابع انسانی بهصورت علمی در ایران عمری کمتر از یک قرن دارد. این تحقیق، سیر تطور «دانش مدیریت منابع انسانی» در ایران را به کمک استراتژی پژوهش کیفی نظریه داده بنیاد موردمطالعه قرار داده است. دادههای تحقیق از مصاحبههایی که با جمعی از اساتید پیشکسوت دانش مدیریت در ایران انجام شده است، به دست آمده که ...
بیشتر
پرداختن به مدیریت و مدیریت منابع انسانی بهصورت علمی در ایران عمری کمتر از یک قرن دارد. این تحقیق، سیر تطور «دانش مدیریت منابع انسانی» در ایران را به کمک استراتژی پژوهش کیفی نظریه داده بنیاد موردمطالعه قرار داده است. دادههای تحقیق از مصاحبههایی که با جمعی از اساتید پیشکسوت دانش مدیریت در ایران انجام شده است، به دست آمده که با دادههای گردآوری شده از منابع مکتوب تکمیل شدهاند. در گام بعدی با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی دادههای منابع شفاهی و مکتوب تحقیق تحلیل گردیدهاند. درنهایت، نظریهای مبتنی بر مدل سیستماتیک نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین تطور دانش مدیریت منابع انسانی در ایران را در 4 دورهی تاریخی «دوره تکوین»، «دوره شکوفایی»، «دوره فترت» و «دوره بازآفرینیِ» منابع انسانی دستهبندی کرده است.
مهدی نظری؛ حسن مهرمنش؛ جلال حقیقت منفرد
دوره 24، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 177-198
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تابآوری تولید در ایران (مورد مطالعه گروه خودروسازی سایپا) میباشد. این تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی بوده و در قسمت کیفی از نظریه رویشی مطابق با روش نظاممند اشتراوس و کوربین استفاده شد. مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان تولید انجام و براساس تکنیک گلولهبرفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. از 930 عبارت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تابآوری تولید در ایران (مورد مطالعه گروه خودروسازی سایپا) میباشد. این تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی بوده و در قسمت کیفی از نظریه رویشی مطابق با روش نظاممند اشتراوس و کوربین استفاده شد. مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان تولید انجام و براساس تکنیک گلولهبرفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. از 930 عبارت کلیدی حاصل از مصاحبهها، 711 کد سطح اول، 137 کد سطح دوم، 68 مفهوم و 32 مقوله حاصل شد. ارزیابی کیفی مدل، طبق نظر اشتراوس وکوربین در تمام ابعاد انجام و تایید گردید. در ارزیابی کمی مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده گردید. تمام اعداد معنیداری، بزرگتر از 1.96 و ضرایب استاندارد بزرگتر از 0.4 حاصل شد و مدل مورد تایید قرار گرفت. با توجه به اینکه معیار برازش دادهها برابر 0.712 بدست آمد، برازش مدل نهایی تأیید گردید. مهمترین یافته های تحقیق در حوزه راهبردهای کنش شامل عواملی همچون توسعه بینش اقتصاد مقاومتی در سطح استراتژیک، تولید متناسب با بومآوری منطقهایاستانی، اجرای درونیسازی بجای برونسپاری و ایجاد مرکز تربیت مدیران جهادی در ایجاد تابآوری حاصل شد.