مفهوم پردازی تجارب کارکنان از شایستگی مدیران: پژوهشی پدیدارنگارانه

کاوه جباری؛ حسن دانایی فرد؛ سید حسین کاظمی؛ جلیل دلخواه

دوره 24، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 1-26

چکیده
  در این مقاله، در باب تغییرپذیری معنای شایستگی مدیریت نزد اعضای گروه­ هایی که با مدیران در ارتباط اند استدلال شده و انجام پژوهش تجربی در خصوص آن پیشنهاد شده است. سپس کاربرد این پیشنهاد از طریق انجام یک پژوهش کیفی با روش پدیدارنگاری و مشارکت 33 نفر از کارکنان یک سازمان به نمایش گذاشته شده است. داده­ های پژوهش توسط انجام مصاحبه­ های ...  بیشتر

کاربرد استراتژی تصمیم‌گیری پاندا در شرایط بحرانی: با تمرکز بر بحران کرونا در ایران

مهدی عزیزی؛ عادل آذر؛ محمود دهقان نیری

دوره 24، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 27-49

چکیده
  بحران­ها همیشه سخت­ترین آزمون برای انواع نظریه­های مدیریت هستند. نظریات مدیریتی اندکی وجود دارند که در در بحران­های سهمگین نیز کارایی داشته باشند. در نتیجه، سازمان­ها و مدیران در عمل، هنگام بحران­های بزرگ، بسیاری از کارکردها، ابعاد و وظایف خود را موقتاً متوقف می­کنند. در این میان، عرصه­ی تصمیم­گیری وضعیتی ویژه دارد، ...  بیشتر

ارزیابی و تحلیل عوامل مؤثر بر پیاده‌‌ سازی بانکداری جامع در نظام بانکی

مرتضی نجف؛ قاسم بولو؛ جعفر باباجانی؛ وجه الله قربانی زاده

دوره 24، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 51-89

چکیده
  بانک‏ها به عنوان یکی از مهم‏ترین نهادهای مالی، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و همواره بدنبال ارائه محصولات و خدمات مطابق با نیاز‏ها و خواسته‏های مشتریان هستند. داشتن رویکرد و مدل مناسب بانکداری، می‏تواند به ارائه خدمات و محصولات مطابق با نیاز مشتریان کمک زیادی کند. یکی از این رویکردها جهت دستیابی به این هدف، مدل بانکداری ...  بیشتر

شناسایی ابعاد و مولفه های برندسازی شخصی کارمند با روش آمیخته (مطالعه موردی: صنعت بیمه ایران)

اکبر حسن پور؛ یوسف وکیلی؛ حسین نوروزی؛ فرشید خمویی

دوره 24، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 91-116

چکیده
  برندسازی شخصی کارمند به عنوان یک مفهوم کلیدی برای موفقیت شخصی و سازمانی لازم و ضروری است. بدین منظور این تحقیق به دنبال شناسایی ابعاد و مولفه­های برندسازی شخصی کارمند می­باشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع مطالعات توسعه­ای-کاربردی به شمار می­رود که از نظر گردآوری داده­ها از نوع توصیفی و از نظر قطعیت داده­ها از نوع اکتشافی است. ...  بیشتر

واکاوی استراتژی های نخبه گریزی مدیران در سازمان های دولتی ایران

هومن الوندی؛ محمد محمدظاهری

دوره 24، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 117-142

چکیده
  استفاده از منابع انسانی نخبه در تصمیم سازی ها و اجرای تصمیات اتخاذ شده در سازمان های دولتی ضرورتی پذیرفته شده از سوی بسیاری از مدیران و خبرگان سازمانی می باشند، با این وجود در عمل تعداد قابل توجهی از مدیران در سطوح مختلف به دلایل مختلف و با استراتژی های متفاوت از بکارگیری و تعامل موثر با نخبگان طفره می روند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی ...  بیشتر

بررسی اخلاقیات خرده‌فروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خرده‌فروش

جعفر عیوض پور؛ حسین رضایی دولت آبادی؛ مجید محمدشفیعی

دوره 24، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 144-167

چکیده
  از مهم‌ترین عواملی که به‌طور فزاینده‌ای افکار و رفتار خریداران را شکل می‌دهد، رعایت اخلاق و پایبندی به اصول اخلاقی در کسب‌وکارهای امروزی می‌باشد. یکی از چالش‌های اساسی کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای آنلاین، پایبندی فروشندگان به اصول اخلاقی است که بر جنبه‌های مختلف کسب‌وکار ازجمله تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خرده‌فروش ...  بیشتر

تحلیل روایت پژوهانه عوامل موثر بر شدت پشیمانی پس از خرید بانوان جوان

شهریار عزیزی؛ زهرا عفیفی راد؛ بهمن حاجی پور؛ زهرا فضلعلی

دوره 24، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 169-185

چکیده
  احساس پشیمانی پس از خرید یک محصول ، به معنای ارجح دانستن گزینه های انتخاب نشده است. شرایط حال حاضر دنیای کسب وکار  از جمله  توسعه فناوری اطلاعات و دسترسی مشتریان به محصولات و برندهای متنوع موجب افزایش تعداد جایگزین ها شده و احتمال بروز پشیمانی پس از خرید را افزایش داده است. شدت پشیمانی پس از خرید بر واکنش های خریدار موثر است. شناسایی ...  بیشتر