دوره 24، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 98-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarei A, feiz D, Taheri G. Providing Social Market Intelligence Framework based on web 2.0 Using Text-Mining Technique on Social Media Websites (Case Study: Competitive Analysis between Samsung and Emersun Brands). IQBQ. 2020; 24 (4) :98-125
URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-39172-fa.html
زارعی عظیم، فیض داود، طاهری غزاله. ارائه چارچوب هوشمندی بازار اجتماعی مبتنی بر وب 0/2 با استفاده از تکنیک متن کاوی در وب سایت های رسانه های اجتماعی (مورد مطالعه: تحلیل رقابتی در بین برندهای سامسونگ و امرسان). پژوهش های مدیریت در ایران. 1399; 24 (4) :98-125

URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-39172-fa.html


1- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، a_zarei@semnan.ac.ir
2- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
3- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده:   (163 مشاهده)
با توسعه فناوری­های مبتنی بر وب 0/2 و ابزارهای مفید رسانه­های اجتماعی در سازمان­ها، نحوه عملکرد سیستم­های اطلاعاتی سازمان به جهت کسب هوشمندی رقابتی بهبود یافته است. یکی از بهترین منابع اطلاعاتی، محتوای تولیدشده کاربران در مورد شرکت، محصول و رقبا است که در رسانه­های اجتماعی به اشتراک گذاشته می­شود و شرکت­ها می­توانند با استفاده از تکنیک­های تحلیلی در کلان داده­ها از الگوی دانش پنهان در این اطلاعات بهره­مند شوند. از این رو مهمترین اهداف این پژوهش، ارائه چارچوب هوشمندی بازار اجتماعی مبتنی بر وب 0/2 با استفاده از تکنیک متن­کاوی در وب­سایت­های رسانه­های اجتماعی و همچنین مقایسه وضعیت هوشمندی بازار 0/2 در بین دو برند امرسان و سامسونگ از طریق تحلیل­رقابتی می­باشد. روش این پژوهش از نوع کیفی و نحوه گردآوری داده­ها، بهره­گیری از مرور ادبیات، مصاحبه با خبرگان و همچنین استفاده از تکنیک متن­کاوی در میان 3860 داده­ متنی مشتریان در رسانه­های اجتماعی می­باشد. با مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، 4 بُعد اصلی هوشمندی بازار اجتماعی 0/2 مشخص گردید. سپس از تکنیک خوشه­بندی برای استخراج مهمترین شاخص­ها و زیرشاخص­های مؤثر در هر یک از ابعاد، استفاده گردید که همه آن­ها به تأیید خبرگان رسیدند. به منظور بررسی مقایسه­ای وضعیت هوشمندی بازار اجتماعی 0/2 در بین برندها نیز از تحلیل احساسی کلمات استفاده شد که نتایج آن نشان می­دهد، برند سامسونگ نسبت به امرسان در اکثر شاخص­ها نظرات مثبت مشتریان را به خود جلب کرده است. درنهایت به دلیل وجود ارتباطات پنهان در شاخص­های اصلی، از روش ساختاری- تفسیری برای تعیین روابط بین آن­ها استفاده گردید.
 
متن کامل [PDF 1107 kb]   (29 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: بازاریابی
دریافت: 1398/10/30 | پذیرش: 1399/2/3 | انتشار: 1399/10/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول