مدل سازی ریاضی استوار، رویکردی نوین در بودجه ریزی عمومی ایران

سجاد نجفی؛ عادل آذر

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 1-20

چکیده
  مهمترین برنامه راهبردی در هر کشوری قانون بودجه است، بنابراین بررسی علمی بودجه ریزی در کشور ضروری است. بودجه ریزی در ایران تاکنون با استفاده از روش‌های تجربی و چانه زنی انجام شده است و عمدتا موجب تخصیص غیربهینه منابع گردیده است. همچنین پیچیدگی و تلاطم محیط سازمانی و دخالت پارامترها و متغیرهای بسیار در تصمیم گیری، استفاده از روش‌های ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر تعهد و رفتار خریداران در بازاریابی صنعتی

محمدعلی بابایی زکلیکی؛ پریسا راکعی

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 21-46

چکیده
  تعهد در روابط بین خریدار و فروشنده صنعتی یک مبحث مهم در حوزه بازاریابی رابطه مند است. از ‏جمله منافعی که بازاریابان از تعهد شرکت های خریدار صنعتی کسب می کنند، بروز رفتارهای مطلوب ‏آنان است که به کاهش هزینه ها و افزایش سود شرکت های فروشنده منجر می شود. ‏ این پژوهش به بررسی عوامل تأثیرگذار بر تعهد خریدار در بازارهای صنعتی و تأثیر ...  بیشتر

زمان بندی تعمیرات پیشگیرانه در حالت وجود نیروی کار چند مهارته

مجید اسماعیلیان؛ احمد جعفر نژاد

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 47-70

چکیده
  چکیده: هدف از طرح ریزی و زمانبندی تعمیرات پیشگیرانه انجام یک سری از فعالیت‌ها و وظایف به منظور کاهش یا حذف توقفات تولید و حداکثر کردن قابلیت اطمینان تجهیزات تولیدی می باشد. بازرسی، تعمیر و جایگزینی(تعویض) تجهیزات تولیدی از فعالیت‌های محوری و اساسی تعمیرات پیشگیرانه(PM) می‌باشند. یک هدف‌های مهمِ انجام تعمیرات پیشگیرانه، حداقل کردن ...  بیشتر

بررسی تطبیقی وب سایت های برتر دانشگاه های جهان و ‏ارائه الگویی مناسب برای دانشگاه های کشور ‏

شمس السادات زاهدی

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 71-84

چکیده
  وب سایت ها مجموعه ساختار یافته ای از داده ها هستند که در قالب متن ها، تصاویر گرافیکی، عکس ها، ‏و فیلم ها نمایش داده می شوند و به صورت یک پایگاه داده ای چند رسانه ای، ابزار مناسبی را برای ‏معرفی سازمان ها به مخاطبان و علاقه مندان آن ها تشکیل می دهند. دانشگاه ها نیز از این ابزار یرای ‏معرفی خود و تعامل با دانشجویان، استادان، پژوهشگران ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر در ایجاد و تقویت تعهد سازمانی ‏کارکنان بانک های دولتی ‏

حسن صفرنیا

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 85-106

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد و تقویت تعهد سازمانی، به بررسی نحوه تأثیر عواملی ‏مانند امنیت شغلی، مشارکت در مالکیت، مشارکت در هدف گذاری و مشارکت در تصمیم گیری بر میزان ‏تعهد سازمانی مجموعه ای از کارکنان بانک های دولتی می پردازد. در این تحقیق پژوهشگر با استفاده از ‏روش توصیفی- پیمایشی، ابزار پرسشنامه بسته و هم چنین ...  بیشتر

اندازه گیری ظرفیت حاکمیت: مفاهیم، مدل و روش اندازه گیری

سیدیعقوب حسینی؛ علی اصغر فانی؛ حسن دانایی فرد؛ اصغر مشبکی

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 107-132

چکیده
  چکیده: ظرفیت دولت و حاکمیت از جمله مفاهیم جدیدی است که در طول دهه ی اخیر به ادبیات مدیریت دولتی و علوم سیاسی وارد شده است. ادبیات موجود در زمینه ی این مفهوم از جامعیت و یکدستی برخودار نیست. این مقاله قصد دارد تا ابعاد مختلف ظرفیت را مورد واکاوی قرار داده و بر پایه آن مدلی برای سنجش آن ارائه دهد. ظرفیت حاکمیت در ابعادی چون ظرفیت یک کشور ...  بیشتر

تبیین نهادی نحوه شکل گیری ساختارهای هیدرولیک در ایران

آرین قلی پور؛ علی اصغر پورعزت

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 133-150

چکیده
  تأثیر سیر تکامل علوم گوناگون بر نظریه سازمان، اهمیت مشروعیت بیرونی را همراستا با اهمیت ‏کارایی درونی مدنظر قرار داد. اگر مدیریت در سویه عقلانیت ابزاری مشغول است، جامعه‏شناسی به ‏سویه عقلانیت فرهنگی متمایل می‏شود؛ در ایران این زمینه فرهنگی از کنش‏های ساختاری و رفتاری ‏مدیریت آب بسیار تأثیر پذیرفته است. از این رو آب‏سالاری ...  بیشتر

به کارگیری ‏QFD‏ فازی در مدیریت استراتژیک عرضه ‏محصول‎:‎مطالعه موردی در شرکت پارس الکتریک

هایده متقی؛ حسین صفری؛ کرامت اله دهقانی

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 151-180

چکیده
  جهان امروز به سرعت در حال تغییر بوده و ارتباطات روز به روز در حال گسترش است؛ دسترسی ‏به اطلاعات آسان تر می شود ؛ رقابت برای فروش محصول جدی تر می شود و دیگر نمی توان کالایی را ‏به مشتری تحمیل کرد.‏‎ ‎به نظر می آید که موفق ترین تولیدکنندگان، یک اصل مهم را سرلوحه کار خود ‏قرار داده اند ؛ یک اصل ساده و در عین حال مشکل، یعنی "مدیریت ...  بیشتر

رابطۀ ادراک سیاست سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ‏در دانشگاه های دولتی شهر تهران: تبیین نقش تعدیل گر ‏معنویت سازمانی

عباس مقبل باعرض؛ مصطفی هادوی نژاد

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 181-204

چکیده
  در اختیار داشتن نیروی انسانی که علاوه بر وظایف محول شده منطبق با شرح شغل، به طور ‏داوطلبانه گام هایی در جهت افزایش عملکرد سازمان بردارد ، از منویات هر سازمانی است. بیش از 20 ‏سال است که تلاش برای شناسایی عوامل پیش بین چنین رفتارهایی که از آن ها با عنوان «رفتارهای ‏شهروندی سازمانی» یاد می شود، در دستور کار پژوهشگران رفتار سازمانی ...  بیشتر

اندازه گیری رضایت مشتری در بانک توسعه صادرات ایران با استفاده از روش تجزیه و تحلیل چند معیاره رضایت (MUSA)

ایرج نوری؛ کمیل فتّاحی

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، صفحه 205-229

چکیده
  مقوله رضایت مشتری بیانگر یک رویکرد نوین نسبت به کیفیت در مؤسسات اقتصادی و سازمان ها و همچنین ایجاد یک مدیریت و فرهنگ مشتری مدار واقعی می باشد. اندازه گیری رضایت مشتریان، ارایه کننده یک بازخورد فوری، معنی دار و عینی در خصوص انتظارات و اولویت های مشتری می باشد. بدین ترتیب، می بایست عملکرد سازمان ها در ارتباط با مجموعه ای از ابعاد رضایت ...  بیشتر