دوره 24، شماره 3 - ( 1399 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 144-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، rezaei@ase.ui.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (301 مشاهده)
از مهم‌ترین عواملی که به‌طور فزاینده‌ای افکار و رفتار خریداران را شکل می‌دهد، رعایت اخلاق و پایبندی به اصول اخلاقی در کسب‌وکارهای امروزی می‌باشد. یکی از چالش‌های اساسی کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای آنلاین، پایبندی فروشندگان به اصول اخلاقی است که بر جنبه‌های مختلف کسب‌وکار ازجمله تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خرده‌فروش اثرگذار است. پژوهش حاضر به اخلاقیات خرده‌فروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خرده‌فروش می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف از نوع توسعه‌ای و کاربردی می‌باشد. جامعه آماری را 342 نفر از مشتریانی که به صورت الکترونیک خرید می‌کنند تشکیل می‌دهد. ابزار گردآوری داده‌های کمی پرسش‌نامه بوده‌است. تحلیل داده‌ها به روش مدل سازی معادلات ساختاری و بااستفاده از نرم‌افزارهای اِس‌پی‌اِس‌اِس و پی‌اِل‌اس انجام شده‌است. مدل اخلاقیات خرده‌فروشان الکترونیک شامل پنج بُعد می‌باشد: 1. حریم خصوصی، 2. امنیت، 3. قابلیت اعتماد ، 4. عدم فریب‌کاری 5. خیرخواهی. براساس یافته‌های پژوهش، اخلاقیات خرده‌فروشان الکترونیک بر تمایلات رفتاری خریدار و تصویر خرده‌فروش تأثیر مثبت و معناداری دارد.
کلیدواژه‌ها: اخلاقیات خرده‌فروشان الکترونیک، تجارت الکترونیک، تمایلات رفتاری خریدار، تصویر خرده‌فروش
 
متن کامل [PDF 798 kb]   (82 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: بازاریابی
دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1399/7/10