دوره 23، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 75-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری مدیریت (سیستم)، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
2- استادیار ، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، hryazdani@ut.ac.ir
3- استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده:   (4387 مشاهده)
از جمله چالش‌های مهم سازمان‌ها این است که بسیاری از برنامه‌های استراتژیک با موفقیت اجرا نمی‌شوند. قابلیت‌های فناوری اطلاعات با فراهم آوردن بستر ابزاری و اطلاعاتی مورد نیاز در سطوح مختلف سازمان و در بین مدیران عالی و استراتژیک، سازمان را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های خود را به‌طور اثربخش اجرا کند. هدف اصلی این پژوهش طراحی چارچوب اجرای استراتژی بر مبنای قابلیت‌های فناوری اطلاعات است. روش تحقیق از حیث نتیجه جز تحقیقات توسعه‌ای و از حیث هدف جز تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جز تحقیقات کیفی از نوع مطالعه موردی است. ابزار جمع‌آوری داده‌های تحقیق مصاحبه است و به منظور تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل تم استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، اجرای استراتژی بر مبنای قابلیت‌های IT مستلزم لزوم تحول در جایگاه IT است که شامل پنج مفهوم اصلی است. هم‌چنین ابعاد و اجزای قابلیت‌های IT شامل 9 مفهوم و کارکردهای IT در قالب 18 مفهوم تبیین شده و ابزارهای مرتبط با  هر مضمون پیشنهاد گردید و در نهایت چارچوب نهایی ارائه شد.
متن کامل [PDF 420 kb]   (526 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: علم مدیریت و تحقیقات عملیاتی
دریافت: 1397/10/5 | پذیرش: 1398/4/18 | انتشار: 1398/7/10