1- استاد یار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، esfidani@gmail.com
2- کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رفتاری، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (3917 مشاهده)
امروزه شرکتهای با عملکرد برتر در صنعت گوشیهای همراه (موبایل) به دنبال ایجاد مزایای اضافی برای محصولاتشان بوده تا واکنشهای روانشناختی مطلوبی را در مصرفکنندگانشان شکل دهند. یکی از راههای ایجاد چنین مزایایی، توجه به نقش متغیر طرح محصول است. بر این اساس، این مطالعه به بررسی تأثیر طرح محصول بر واکنشهای رفتاری مصرفکنندگان با توجه به نقش تعدیلگری متغیرهای تجربه مصرف و درگیری محصول میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر محتوا، توصیفی - پیمایشی و از نظر افق زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مصرفکنندگان گوشیهای همراه در شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 385 بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار PLS نشان داد که تمامی ابعاد طرح محصول (زیبایی شناختی، کارکردی و نمادین) بر واکنشهای روانشناختی مصرفکنندگان تأثیر مثبت و معناداری دارند. نتایج فرضیهها در ارتباط با متغیر تعدیلگر تجربه مصرف نشان داد که تجربه مصرف در تأثیر تمامی ابعاد طرح محصول بر واکنشهای رفتاری مصرفکنندگان نقش تعدیلکنندگی دارد. نتایج همچنین نشان داد که درگیری محصول در تأثیر تمامی ابعاد طرح محصول بر واکنشهای رفتاری مصرفکنندگان نقش تعدیلکنندگی دارد. به منظور بهبود واکنشهای روانشناختی مصرفکنندگان گوشیهای همراه، توجه به طرح محصول و ابعاد سهگانه آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
نوع مقاله:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
علم مدیریت و تحقیقات عملیاتی دریافت: 1397/8/8 | پذیرش: 1398/5/14 | انتشار: 1398/7/10