دوره 25، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 216-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soleimani R, esmaeilpour R, Akbari M, Ebrahimpour M. Designing a strategic model for the transnational presence of Iranian knowledge-based firms in foreign markets. IQBQ. 2021; 25 (1) :216-237
URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-47541-fa.html
سلیمانی رضا، اسماعیل پور رضا، اکبری محسن، ابراهیم پور مصطفی. طراحی الگوی راهبردی حضور فراملی شرکت های دانش بنیان ایرانی در بازارهای خارجی. پژوهش های مدیریت در ایران. 1400; 25 (1) :216-237

URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-47541-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، rezasoleimanims@gmail.com
2- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (339 مشاهده)
در سال­های اخیر توسعه اقتصاد دانش­بنیان و حضور شرکت­های ایرانی در بازارهای جهانی از اولویت­های اصلی اقتصادی کشور قرار گرفته است. هدف این پژوهش توسعه و تکوین الگویی راهبردی برای حضور فراملی شرکت­های دانش­بنیان در بازارهای خارجی در یک مطالعه آمیخته اکتشافی می­باشد. در این پژوهش پس از انجام 12 مصاحبه با مدیران و خبرگان، مولفه­های بین­المللی­سازی شرکت­های دانش­بنیان در یک مطالعه کیفی شناسایی گردید، سپس در یک مطالعه کمی و با جمع­آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از 243 نفر از مدیران و خبرگان در 73 شرکت دانش­بنیان، از مدل­سازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی برای تخمین و برآورد روابط در مدل بدست آمده استفاده شده است. تحلیل داده­های پژوهش نشان می­دهد که ترکیب سه دسته مولفه­های علی منبع­محور، شبکه­محور و کارآفرین­محور می­تواند به پدیده محوری حضور بین­المللی پایدار شرکت­های دانش­بنیان منجر شود. راهبرد شرکت­های دانش­بنیان برای بین­المللی شدن، رشد از طریق مشتری­مداری مبتنی بر رقابت­فنارانه است و در این فرآیند شرکت­های دانش­بنیان به بهبود عمکرد در سه مولفه شهرت، بقاء و رشد و ارتقاء تکنولوژیکی دست خواهند یافت.
متن کامل [PDF 1328 kb]   (78 دریافت)    
نوع مقاله: توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: استراتژی و مدیریت
دریافت: 1399/8/20 | پذیرش: 1399/12/6 | انتشار: 1400/1/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول