دوره 25، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 163-182 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

JAVADI M M, rezaee mirghaed M, ALVANI M, MUSAKHANI M, Azimi P. Designing an Entrepreneurship Development Policy Model in Iran. IQBQ. 2021; 25 (1) :163-182
URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-46594-fa.html
جوادی محمدمرتضی، رضایی میرقائد محسن، الوانی سید مهدی، موسی خانی مرتضی، عظیمی پرهام. طراحی مدل خط‌مشی توسعه کارآفرینی در ایران. پژوهش های مدیریت در ایران. 1400; 25 (1) :163-182

URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-46594-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
2- دانشیار، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران ، mmg_ms@yahoo.com
3- استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
چکیده:   (456 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل خط‌مشی توسعه کارآفرینی در ایران است، این تحقیق، یک مطالعه آمیخته است. در بخش نخست بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های تخصصی شاخص‌های خط‌مشی توسعه کارآفرینی دولتی شناسایی شدند و در مرحله بعد پرسشنامه‌ها بین خبرگان کارآفرینی توزیع گردید. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری بودند. فرایند نمونه‌گیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و 11 خبره در این مرحله شرکت کردند. جامعه آماری در بخش کمی (اعتبارسنجی و ارائه الگوی نهایی) مدیران و کارشناسان سازمان‌های دولتی بودند. روش‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌ها شامل روش گراندد تئوری، مدل‌سازی ساختاری-تفسیری و حداقل مربعات جزئی است. در این تحقیق تعداد 9 مقوله اصلی و 44 مقوله فرعی برای طراحی مدل خط‌مشی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران شناسایی شد. مقوله‌های مذکور در 6 پارادایم با عناوین شرایط زمینه‌ای، شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها و اقدامات، شرایط مداخله‌گر و پیامدها دسته‌بندی شدند. در ادامه روند پژوهش، با اجرای تکنیک دلفی فازی در 2 مرحله غربالگری و اعتبارسنجی معیارهای حاصل از تحلیل کیفی پژوهش انجام شد. در ادامه، شناسایی روابط معیارهای خط‌مشی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران انجام شد و توسعه کارآفرینی به‌عنوان متغیر سطح اول شناسایی شد. همچنین بر اساس بار عاملی استاندارد و مقدار آماره t به‌جز فرضیه‌های هفت، نه و هیجده تمام فرضیه‌های پژوهش و رابطه بین متغیرها تأیید شد.
متن کامل [PDF 1464 kb]   (416 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: کسب و کار، مدیریت و حسابداری (متفرقه)
دریافت: 1399/7/14 | پذیرش: 1399/11/7 | انتشار: 1400/1/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول