دوره 25، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 117-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili Palandi F, kordnaeij A, Khodadad Hosseini S H, Shirkhodaie M. Systematic Literature Review: Comparative Comparison of Shopping Motivation Studies. IQBQ. 2021; 25 (1) :117-135
URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-45551-fa.html
خلیلی پالندی فرشته، کردنائیج اسداله، خدادادحسینی سید حمید، شیرخدایی میثم. مرور نظام مند ادبیات: مقایسه تطبیقی مطالعات انگیزه های خرید. پژوهش های مدیریت در ایران. 1400; 25 (1) :117-135

URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-45551-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، naiej@modares.ac.ir
3- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده:   (323 مشاهده)
خرید در مفهوم کلی امری دوپهلو و مبهم است، هم کار، فراغت و تفریح است و هم فعالیتی است که بین زندگی خصوصی و خلوت فرد با ابعاد اجتماعی و در تنش بین عقلانیت و هوس و شکل اجتماعی لذت­بخش با فعالیت ضروری و ملزم در نوسان و تلاطم است. پژوهش حاضر با بررسی نظام­مند ادبیات پژوهش در پی مقایسه تطبیقی مطالعات انگیزه­های خرید، شناسایی خلاهای پژوهشی و ارائه پیشنهادهایی در این حوزه است. به همین منظور در پی پاسخگویی به این سوال است که مقالات علمی موجود داخلی و خارجی در حوزه انگیزه­های خرید از لحاظ مسئله­شناسی، نظریه­شناسی و روش­شناسی چه قوت و ضعف­هایی دارند. روش اجرای این پژوهش مرور نظام­مند مقالات لاتین و فارسی در حوزه مطالعاتی مرتبط با انگیزه­های خرید بوده است و مقالات یافت شده در بازه زمانی ۱۳۸۹- ۱۳۹۸ برای مقالات فارسی و ۲۰۰۱- ۲۰۲۰ برای مقالات لاتین در نظر گرفته شد. با بررسی کلیدواژه­ها در پایگاه­های اطلاعاتی این حوزه و براساس ملاک­های از پیش تعیین شده، مقالات مناسب انتخاب شدند و محتوای مقالات براساس پاسخگویی به پرسش­های پژوهش حاضر به دقت مطالعه و تحلیل شدند. طی بررسی ابعاد مقالات مورد مطالعه می­توان بیان نمود که کم توجهی در مسئله­شناسی، فقدان روش­شناسی­های متنوع، غالب بودن رویکرد اثبات­گرایی و کم توجهی به پارادایم­های تفسیری و رئالیسم انتقادی، فقدان مبانی نظری روشن و کم توجهی به نظریه­های پایه­ای و مرتبط با مفاهیم انگیزه­های خرید لذت­گرایی و مطلوبیت­گرایی بسیار مشهود می­باشد. در انتهای پژوهش براساس نتایج حاصل از مرور نظام­مند ادبیات، مدلی از انگیزه­های خرید ارائه شده است.
متن کامل [PDF 1162 kb]   (120 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: بازاریابی
دریافت: 1399/6/5 | پذیرش: 1399/11/7 | انتشار: 1400/1/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول