دوره 25، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 95-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zangeneh N, moeini A, Haji heydari N, Azar A. A framework to develop Platform business modeا:Findings based on Meta-synthesis approach. IQBQ. 2021; 25 (1) :95-115
URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-45541-fa.html
زنگنه نژاد نرجس، معینی علی، حاجی حیدری نسترن، آذر عادل. چارچوب تدوین مدل کسب و کار پلتفرم: یافته ای مبتنی بر فراترکیب. پژوهش های مدیریت در ایران. 1400; 25 (1) :95-115

URL: http://mri.modares.ac.ir/article-19-45541-fa.html


1- دکترای مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، n.zangeneh@ut.ac.ir
2- استاد، گروه علوم مهندسی، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (321 مشاهده)
:  رویکرد توسعه کسب ­وکار در صنایع و بازارهای متعدد به سوی رقابت مبتنی بر پلتفرم تغییر کرده ­است.این رویکرد نسبتا نوظهور مستلزم اتخاذ دیدگاه­های مدیریتی متفاوت و تعریف مدل­های کسب وکار مقتضی است. توانمندی مالک پلتفرم تضمین­کننده موفقیت و پایایی پلتفرم­ نبوده، بلکه پایایی و عمکلرد پلتفرم در گرو قابلیت­های شرکا و ترکیب روابط دو و چندجانبه است. از این­رو اتکا به اصول تدوین مدل­های کسب­وکار خطی جهت طراحی مدل­های کسب­وکار پلتفرم اثربخش به نظر نمی­رسد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف پرکردن شکاف پژوهشی موجود در زمینه مدل­های کسب­وکار پلتفرم و ارائه چارچوبی جامع جهت تدوین مدل­های کسب­وکار متناسب با نیازمندی­ها و مشخصات پلتفرم­ها انجام شده است. بدین منظور و جهت شناسایی مؤلفه­های سازنده مدل کسب و کار پلتفرم از مرور نظام مند متون و شیوه پژوهشی فراترکیب استفاده شده است. پس از استخراج مطالعات پژوهشی انجام شده در سالهای 2008 تا 2019 از پایگاه­های علمی معتبر و پالایش یافته­ها مبتنی بر معیارهای مشخص، محتوای 32 مقاله پژوهشی منتخب مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است. ارائه چارچوبی جامع با در نظرگرفتن ویژگی­های خاص یک پلتفرم، اهمیت مشارکت اعضای آن و شیوه متفاوت ارزش آفرینی در آن، دستاورد اصلی این پژوهش است.  نتایج حاصل از تحلیل و فراترکیب در قالب چارچوب تدوین مدل کسب و کار پلتفرم در دو سطح تعریف شده است که سطح اول شامل شش بعد اصلی و سطح دوم شامل 22 مؤلفه مدل کسب­وکار پلتفرم است. محور اساسی مدل پیشنهادی، همکاری و خلق مشترک ارزش میان اعضای پلتفرم است که زیربنای اصلی موفقیت در پلتفرم هاست.
 
متن کامل [PDF 1039 kb]   (86 دریافت)    
نوع مقاله: مروری تحليلی | موضوع مقاله: کسب و کار، مدیریت و حسابداری (متفرقه)
دریافت: 1399/6/5 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1400/1/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول