یعقوب ممبینی؛ محمد دوستار؛ مهشید گودرزی
دوره 21، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 113-135
چکیده
نقش مؤثر هوش سیاسی مدیران و رهبران در تغییر و تحولات بنیادی سازمان انکارناپذیر است. هوش سیاسی هوشی است که رهبران میتوانند با استفاده از آن اعمال نفوذ برای تغییرات مناسب در سازمان را ایجاد کنند. هوش سیاسی یکی از مهارتهای اجتماعی است که یک رهبر تحولآفرین باید آن را به درستی شناخته و در تغییرات سازمانی برای اثربخشی بیشتر استفاده ...
بیشتر
نقش مؤثر هوش سیاسی مدیران و رهبران در تغییر و تحولات بنیادی سازمان انکارناپذیر است. هوش سیاسی هوشی است که رهبران میتوانند با استفاده از آن اعمال نفوذ برای تغییرات مناسب در سازمان را ایجاد کنند. هوش سیاسی یکی از مهارتهای اجتماعی است که یک رهبر تحولآفرین باید آن را به درستی شناخته و در تغییرات سازمانی برای اثربخشی بیشتر استفاده کند. فرهنگ هر سازمان نقش مهمی در پذیرش تغییر از سوی کارکنان و آمادگی کارکنان برای تغییر دارد. رهبران از طریق یک فرآیند نفوذ اجتماعی فرهنگ سازی کرده و با اثرگذاری بر کارکنان، آنان را به سمت تحقق اهداف متعالی سازمان هدایت میکنند. در این مقاله تأثیر هوش سیاسی بر تغییر سازمانی در سازمانهای دولتی استان گیلان بررسی شده و همچنین نقش تعدیلگر فرهنگ سازمانی در رابطه بین هوش سیاسی و تغییر سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای پژوهش از سازمانهای دولتی استان گیلان گردآوری شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است که اطلاعات با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده و برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که هوش سیاسی بر تغییر سازمانی تأثیرگذار است و فرهنگ سازمانی رابطه بین هوش سیاسی و تغییر سازمانی را تعدیل میکند.
منوچهر منطقی؛ محسن باقرصاد؛ محمد نقی زاده؛ عاطیه صفردوست
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 201-221
چکیده
اثربخشی انتقال فناوری، میزان یا سطح تحقق اهداف از قبل تعیین شده در سازمان تعریف شده است. فرهنگ سازمانی با تأثیر از فرهنگ ملی کشورها میتواند زمینهساز موفقیت یا عدم موفقیت فرایند انتقال فناوری شود. به این منظور در پژوهش حاضر نقش فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی بر اثربخشی انتقال فناوری مورد بررسی قرار میگیرد. بر این اساس و به منظور بررسی ...
بیشتر
اثربخشی انتقال فناوری، میزان یا سطح تحقق اهداف از قبل تعیین شده در سازمان تعریف شده است. فرهنگ سازمانی با تأثیر از فرهنگ ملی کشورها میتواند زمینهساز موفقیت یا عدم موفقیت فرایند انتقال فناوری شود. به این منظور در پژوهش حاضر نقش فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی بر اثربخشی انتقال فناوری مورد بررسی قرار میگیرد. بر این اساس و به منظور بررسی مدل پژوهش، مدیران و صاحبنظران شرکتهای فناوریمحور که دارای تجربه مشارکت در انتقال فناوری بهخصوص در سطح بینالمللی هستند به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. تعداد 89 نفر از مدیران و کارشناسان در حوزههای مختلف انتقال فناوری به عنوان نمونه پژوهش بررسی شدند. یافتههای به دست آمده از بررسی فرضیههای پژوهش نشاندهنده نقش ابعاد فرهنگ ملی و سازمانی بر انتقال فناوری (تعیین میزان موفقیت و عدم موفقیت) است. همچنین یافتهها نشان داد که فرهنگ سازمانی در رابطه بین فرهنگ ملی و اثربخشی انتقال فناوری نقش متغیر میانجی را دارد.
امین پاشایی هولاسو؛ ابوتراب علیرضایی
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 149-176
چکیده
در دنیای رقابتی امروزی که تغییر یکی از مهمترین ویژگیهای آن میباشد، ضرورت دارد سازمانها برای حفظ و بقاء حیات خود به دنبال چابکی باشند تا بتوانند در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه به بهبود کیفیت و ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات خود بپردازند. مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیتهای چابکی سازمانی در یکی از ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروزی که تغییر یکی از مهمترین ویژگیهای آن میباشد، ضرورت دارد سازمانها برای حفظ و بقاء حیات خود به دنبال چابکی باشند تا بتوانند در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه به بهبود کیفیت و ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات خود بپردازند. مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیتهای چابکی سازمانی در یکی از سازمانهای نیروهای مسلح با روش توصیفی – پیمایشی و از نوع همبستگی به رشته تحریر درآمده است و سعی میکند پنج فرضیه وجود رابطه بین "فرهنگ تصمیمگیری گروهی"، "فرهنگ یادگیری"، "فرهنگ اشتراک قدرت"، "فرهنگ مشارکت" و "فرهنگ تحمل مخاطره" بر "چابکی سازمانی" را به آزمون گذارد. برای آزمون فرضیههای فوق از یک پرسشنامۀ محققساخته متشکل از 48 سوال استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آن با استفاده از نرمافزار SPSS، 994/0 محاسبه شد. نمونه آماری تحقیق نیز با استفاده از جدول مورگان تعداد 140 نفر برآورد شد که به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج معادلات ساختاری به قرار زیر میباشد. بین "فرهنگ تصمیمگیری گروهی"، "فرهنگ یادگیری"، "فرهنگ اشتراک قدرت"، "فرهنگ مشارکت"، "فرهنگ تحمل مخاطره" و "چابکی سازمانی" رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
فرهاد وفائی؛ رضا شافعی
دوره 14، شماره 4 ، اسفند 1389، ، صفحه 233-257
چکیده
کارآفرینی یک واژه فراگیر است که هم سازمان ها و هم افراد را در بر می گیرد. به این منظور که
نمی توان سازمانی را کارآفرین در نظر گرفت که کارکنان و مدیران آن نتواسته باشند توانمندی های
خودرا شناسایی و با استفاده از فهم محیطی ایجاد شده خلاقیت های فردی را پرورش داده باشند. به
این ترتیب نگریستن به این مفهوم در خلأ نمی تواند کمکی به گسترش آن ...
بیشتر
کارآفرینی یک واژه فراگیر است که هم سازمان ها و هم افراد را در بر می گیرد. به این منظور که
نمی توان سازمانی را کارآفرین در نظر گرفت که کارکنان و مدیران آن نتواسته باشند توانمندی های
خودرا شناسایی و با استفاده از فهم محیطی ایجاد شده خلاقیت های فردی را پرورش داده باشند. به
این ترتیب نگریستن به این مفهوم در خلأ نمی تواند کمکی به گسترش آن در سازمان های امروزی کنند.
شرکت های صنعتی کوچک برای تبدیل به یک بخش سود آور ناچارند که از تمامی ظرفیت های خود
استفاده نمایند و به نظر می رسد این مسأله مهم تنها در سایه کارآفرینی سازمانی امکان پذیر باشد.
تحقیق حاضر با هدف بررسی وارزیابی نقش عوامل مرتبط با مدیریت، ساختارسازمانی، ابعاد
استر اتژیکی ، سیستم مالی و بودجه ، نظام ارزیابی عملکرد و ابعاد فرهنگی در شرکت های صنعتی
کوچک، سعی در تعیین اهمیت هر یک از این عناصر و رتبه بندی تأثیر آنها در ایجاد ساختاری
کارآفرین دارد. به این منظور 25 شرکت صنعتی در شهرک های صنعتی با روش علی – مقایسه ای
مورد مطالعه قرار گرفتند که با استفاده از روش های آماری تی مستقل ، دوجمله ای و تحلیل واریانس
فریدمن و روش های توصیفی داده های به دست آمده تحلیل شد.
نتایج تحقیق نشان داد که میزان برخورداری مدیران از مهارت های مدیریتی سه گانه ، نوع سیستم
بودجه ریزی ، نظام ارزیابی عملکرد و ابعاد فرهنگی شرکت های کارآفرین با شرکت های غیر کارآفرین
به صورت معنا داری متفاوت است ، اما این تفاوت در دیگر متغیر های ساختاری (رسمیت و تمرکز) و
ابعاد استراتژیکی (تعیین اهداف و سیاست های اجرایی ) مشاهده نشد. یافته های دیگر نشان داد کهشرکت های کارآفرین به طور معناداری از لحاظ ساختاری پیچیده تر از شرکت های غیر کارآفرین
هستند. هم چنین شرکت های کارآفرین نسبت به شرکت های غیر کارآفرین در تدوین مأموریت های
سازمانی بهتر عمل می کنند.
مهدی ابزری؛ عباس عباسی؛ زندهیاد اصغر حقشناس؛ محمد اسماعیل انصاری
دوره 14، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 1-21
چکیده
در این بررسی، تأثیر فرهنگ سازمانی و میزان تناسب اعضای هیئت علمی در دانشگاه مورد مطالعه،
در راستای تعیین پیامدهای رفتاری آن ها مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. سؤال اساسی این است
که فرهنگ سازمانی و میزان تناسب (عدم تناسب) میان اعضای هیئت علمی و دانشگاه تا چه حد
می تواند بر میزان شهروندی سازمانی و تمایل به ماندگاری آنها در راستای پرورش ...
بیشتر
در این بررسی، تأثیر فرهنگ سازمانی و میزان تناسب اعضای هیئت علمی در دانشگاه مورد مطالعه،
در راستای تعیین پیامدهای رفتاری آن ها مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. سؤال اساسی این است
که فرهنگ سازمانی و میزان تناسب (عدم تناسب) میان اعضای هیئت علمی و دانشگاه تا چه حد
می تواند بر میزان شهروندی سازمانی و تمایل به ماندگاری آنها در راستای پرورش نیرو های انسانی
مورد نیاز، تأثیر داشته باشد؟ این مطالعه، از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار پرسشنامه باز و
بسته، برای بررسی متغیرها و پاسخگویی به این سؤال، استفاده می کند. جامعه آماری این مطالعه،
393 نفر شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال 1385 است که
بر اساس مطالعه مقدماتی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 205 نفر از آنها به عنوان
حجم نمونه انتخاب شدند.
نتایج به دست آمده، به طور کلی تأثیر تناسب فرد- سازمان بر رفتار اعضای هیئت علمی را مورد
تأیید قرار دادند. همچنین، میان تناسب ارزشها و میزان تمایل به خروج، تناسب اهداف و میزان تمایل
به خروج و تناسب محیط کاری و رفتارهای سازمانی (تابعیت سازمانی و تمایل به ماندگاری) در
سطح معنی دار 5%، رابطه معنی داری به دست نیامد. رابطه میان نوع فرهنگ سازمانی و تناسب فرد-
سازمان نیز، مستقیم و تا حدی قوی نشان داده شده است.
حسین اعتمادی؛ زهرا دیانتی دیلمی
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1388، ، صفحه 34-60
چکیده
مقاله حاضر، نتیجه تحقیقی است درخصوص بررسی نقش سه پارامتر فرهنگ سازمانی، مشارکت در بودجهبندی و سیستمهای حسابداری مدیریت بر عملکرد مدیران که در نهایت به تبیین نحوه اثرگذاری این عوامل بر یکدیگر میپردازد. نتایج بهدست آمده مؤید وجود رابطه بین مشارکت در بودجهبندی، سیستمهای حسابداری مدیریت و عملکرد مدیران و نیز اثرگذاری فرهنگ ...
بیشتر
مقاله حاضر، نتیجه تحقیقی است درخصوص بررسی نقش سه پارامتر فرهنگ سازمانی، مشارکت در بودجهبندی و سیستمهای حسابداری مدیریت بر عملکرد مدیران که در نهایت به تبیین نحوه اثرگذاری این عوامل بر یکدیگر میپردازد. نتایج بهدست آمده مؤید وجود رابطه بین مشارکت در بودجهبندی، سیستمهای حسابداری مدیریت و عملکرد مدیران و نیز اثرگذاری فرهنگ سازمانی بر نوع این رابطه است. بهنحویکه میتوان نتیجه گرفت در جوامع یا سازمانهای با فاصله قدرت زیاد و جمعگرا، مشارکتدادن افراد در بودجهبندی حتی با وجود اطلاعات حسابداری مدیریت مناسب، موجب موفقیت بالای عملکردی مدیر نمیشود. اما رابطه مثبتی بین سیستم حسابداری مدیریت و عملکرد مدیر در سازمانهای فردگرا با فاصله قدرت کم وجود دارد.
محمدرضا امین ناصری؛ سودابه نامدار زنگنه؛ جعفر باقری نژاد
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1388، ، صفحه 77-101
چکیده
امروزه انتقال تکنولوژیهای جدید و برتر یکی از راهکارهای مهم حفظ مزیت رقابتی در بنگاهها محسوب میشود. با توجه به نرخ بالای شکست پروژههای انتقال تکنولوژی در بسیاری از بنگاهها، توجه به شناسایی عوامل بازدارنده و تسریعکننده جذب و توسعه تکنولوژی از اهمیت بهسزایی برخوردار است. یکی از عوامل مهم در شکست پروژههای انتقال تکنولوژی، ...
بیشتر
امروزه انتقال تکنولوژیهای جدید و برتر یکی از راهکارهای مهم حفظ مزیت رقابتی در بنگاهها محسوب میشود. با توجه به نرخ بالای شکست پروژههای انتقال تکنولوژی در بسیاری از بنگاهها، توجه به شناسایی عوامل بازدارنده و تسریعکننده جذب و توسعه تکنولوژی از اهمیت بهسزایی برخوردار است. یکی از عوامل مهم در شکست پروژههای انتقال تکنولوژی، عوامل سازمانی یا توانمندی سازمانی بنگاهها در ایجاد سازگاری بین تکنولوژیهای تازه وارد با ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و منابع سازمانی میباشد.
در این مقاله نقش توانمندی سازمانی بر اثربخشی انتقال تکنولــوژی در بنگاههای ایرانی اندازهگیری شده است. برای نیل به این هدف، ابتدا متغیرها یا شاخصهای تشکیلدهنده توانمندی سازمانی در بنگاههای ایرانــی شناسایی و سپس برای انــدازهگیری میزان موفقیت بنگاه در جذب تکنولوژی، اقدام به شناسایی متغیرهای تشکیلدهنده اثربخشی انتقال تکنولوژی در بنگاههای ایرانی مورد نظر شده است. در نهایت آثار توانمندی سازمانی و متغیرهای آن بر اثربخشی انتقال تکنولوژی و متغیرهای آن اندازهگیری شده است.
وجه الله قربانی زاده
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1388، ، صفحه 209-238
چکیده
بسیاری از نظریهپردازان مدیریت، سازمان یادگیرنده را سیستمی زنده و رو به تکامل میدانند که بهطور مداوم از طریق دستیابی به دانش، عملکرد خود را بهبود میبخشد. دو عنصر «اندیشیدن به آینده یا آیندهسازی» و «افزایش ظرفیت یادگیری» نقطه مشترکی است که همه نظریهپردازان سازمانهای یادگیرنده بر آن تأکید دارند. در هزاره جدید، سازمانهایی ...
بیشتر
بسیاری از نظریهپردازان مدیریت، سازمان یادگیرنده را سیستمی زنده و رو به تکامل میدانند که بهطور مداوم از طریق دستیابی به دانش، عملکرد خود را بهبود میبخشد. دو عنصر «اندیشیدن به آینده یا آیندهسازی» و «افزایش ظرفیت یادگیری» نقطه مشترکی است که همه نظریهپردازان سازمانهای یادگیرنده بر آن تأکید دارند. در هزاره جدید، سازمانهایی قادر به حفظ و ادامه حیات خواهند بود که یادگیرنده باشند و سازمانی که یادگیری مولد نداشته باشد، نخواهد توانست در عصر حاضر به حیات خود ادامه دهد.
مدیران سازمانها، برداشتهای متفاوتی از میزان یادگیرنده بودن سازمانهای خود دارند و برای اینکه بدانند سازمان تحت مدیریتشان تا چه اندازه از ویژگیهای سازمان یادگیرنده برخوردار است، نیاز به ابزار اندازهگیری دارند. در این مقاله، شاخصهای اندازهگیری پنج دسته ویژگی اصلی سازمان یادگیرنده، شامل ویژگیهای رهبری، نیروی انسانی، طرح سازمانی، فرهنگ سازمانی و مأموریت/استراتژی، استخراج و روایی محتوی، روایی سازه و روایی همگرا و واگرای آن با استفاده از روشهای دلفی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل متغیر سنجیده شده است.
شاخصهای تأییدشده در این مقاله، اجزای تشکیلدهنده ابزار سنجش ویژگیهای سازمان یادگیرنده است که میتواند در اندازهگیری میزان یادگیرنده بودن شرکتها و سازمانهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
امیرحسین کریمی کاشانی؛ میر مهدی سیداصفهانی
دوره 9، شماره 2 ، تیر 1384، ، صفحه 29-58
چکیده
هدف از این تحقیق طراحی و تبیین الگوی توسعه تکنولوژی صنعت خودرو در ایران با تأکید بر استراتژی صادرات میباشد که به بررسی عوامل مؤثر بر فرایند توسعه تکنولوژی و صادرات در صنعت خودرو با تدوین مدل مناسب منجر میشود. صاحبنظران در مقوله توسعه صادرات دیدگاههای مختلفی ارائه دادهاند و هر یک از محققان سعی کردهاند تا به بررسی مقوله توسعه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق طراحی و تبیین الگوی توسعه تکنولوژی صنعت خودرو در ایران با تأکید بر استراتژی صادرات میباشد که به بررسی عوامل مؤثر بر فرایند توسعه تکنولوژی و صادرات در صنعت خودرو با تدوین مدل مناسب منجر میشود. صاحبنظران در مقوله توسعه صادرات دیدگاههای مختلفی ارائه دادهاند و هر یک از محققان سعی کردهاند تا به بررسی مقوله توسعه صادرات بپردازند.
روش انجام تحقیق، توصیفیـ میدانی یا پیمایشی میباشد. در این روش وضعیت صنعت خودروسازی در ایران بررسی شده و سپس با کشور کره مقایسه تطبیقی آن صورت گرفته است. جامعه آماری مورد بررسی با استفاده از جمعآوری نظرات خبرگان و مدیران با سابقه صنعت خودروسازی کشور میباشد که اطلاعات مورد نیاز جهت تجزیه و تحلیل از طریق پرسشنامه (در قالب 112 سؤال) و مصاحبه جمعآوری شده است. مهمترین آزمون آماری استفاده شده، آزمون همبستگی اسپیرمن است که در کنار این آزمون از روشهای ویلکاکسون و فریدمن نیز استفاده شد. براساس آزمون همبستگی اسپیرمن بین توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه ساختار سازمانی و توسعه ساختار مدیریتی از یک سو و توسعه تکنولوژی از سوی دیگر ارتباط معناداری وجود دارد (توسعه منابع انسانی، 852/0؛ فرهنگ سازمانی، 879/0؛ ساختار سازمانی، 722/0؛ توسعه ساختار مدیریتی، 861/0.
یکی دیگر از نتایج بهدست آمده در این تحقیق مقایسه وضعیت توسعه تکنولوژی در کشورهای ایران و کره میباشد که با استفاده از تکنیک SWOT مقایسه شده است. لازم به ذکر است برای مقایسه تطبیقی وضع کره و ایران از آزمونهای ویلکاکسون و فریدمن استفاده شده است که حاکی از معنادار بودن اختلاف بین ایران و کره از نظر توسعه تکنولوژی است. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت توسعه تکنولوژی ارائه شده است.
محمدحسین پورکاظمی؛ غلامرضا شاکری نوائی
دوره 8، شماره 20 ، آذر 1383، ، صفحه 37-63
چکیده
در حـال حاضر که کشور ما دوران حساسـی را میگذرانـد، نقش سازمانهای اداری، صنعتی و آمـوزشـی در چرخه اقتصـاد و توسعـه مملکت انکارناپذیـر است. امـا اینکه آیـا تمـام آنهـا در تـلاش بـرای حصول اهداف تعییـن شده موفـق بودهانـد، حقیقتاً جـای تأمل است، زیرا برخی از آنها در انجـام وظایف خویـش موفقتر از بقیـه جلوه میکنند. با نگاهی به سازمانهای ...
بیشتر
در حـال حاضر که کشور ما دوران حساسـی را میگذرانـد، نقش سازمانهای اداری، صنعتی و آمـوزشـی در چرخه اقتصـاد و توسعـه مملکت انکارناپذیـر است. امـا اینکه آیـا تمـام آنهـا در تـلاش بـرای حصول اهداف تعییـن شده موفـق بودهانـد، حقیقتاً جـای تأمل است، زیرا برخی از آنها در انجـام وظایف خویـش موفقتر از بقیـه جلوه میکنند. با نگاهی به سازمانهای موفق میتوان به وجود عوامل کلیدی و مشترک بین آنها که زمینه ساز و شاید عامل اصلی موفقیت آنها بوده است، پی برد.
یکی از عوامل کلیدی، فرهنگ قوی و مسلطی است که این سازمانها در آن فعالیت میکنند. در واقع شناخت اینگونه عوامل و تقویت آنها گامی در جهت کامیابی سازمانها و نیل به سمت اهداف عالی آنها خواهد بود.
در ایـن مقاله ابتدا فرهنگ و فرهنگ سازمانی از بُعد نظری بررسی میشود؛ سپس بهرهوری نیروی انسانی تشریح میگردد، آنگاه نظریههای موجود درباره رابطه بین فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی نیز بیان میشود. دانشکدههای مدیریت همچنین با استفاده از آزمون تحلیل واریانس رتبه دانشکدههای مدیریت دانشگاههای مجتمع آموزش عالی قم، تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی از نظر تأثیر فرهنگ سازمانی بر میزان بهرهوری تعیین شده است. ضمناً با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن رابطه فرهنگ سازمانی با بهرهوری دانشکدهها با توجه به شاخصهایی که برای بهرهوری بیان شده است تجزیه و تحلیل میشود. در پایان نیز شاخصها و مؤلفههای فرهنگ سازمانی با استفاده از آزمون فریدمن رتبهبندی شدهاند.