مهدی ایزدیار؛ عباس طلوعی اشلقی؛ زهرا مهری
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 1-24
چکیده
یکی از اهداف استراتژیک کسب و کار فعلی، بهبود پایداری در زنجیرههای تامین میباشد. شرکتها استراتژیهای جدید مدیریتی را برای دستیابی به پایداری در زنجیره تامین تولیدی مورد پذیرش قرار دادهاند. بنابراین ضروری است عملکرد پایداری استراتژیهای جدید مدیریتی بهکار گرفته شده را در زنجیره تامین مورد ارزیابی قرار دهند. هدف این ...
بیشتر
یکی از اهداف استراتژیک کسب و کار فعلی، بهبود پایداری در زنجیرههای تامین میباشد. شرکتها استراتژیهای جدید مدیریتی را برای دستیابی به پایداری در زنجیره تامین تولیدی مورد پذیرش قرار دادهاند. بنابراین ضروری است عملکرد پایداری استراتژیهای جدید مدیریتی بهکار گرفته شده را در زنجیره تامین مورد ارزیابی قرار دهند. هدف این مقاله، ارائه مدل ارزیابی عملکرد پایداری شیوههای مدیریت زنجیره تامین لارج در زنجیره تامین خودروسازی با استفاده از رویکرد پویایی سیستم میباشد. در این پژوهش، با مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، شیوههای مدیریت زنجیره تامین لارج شناسایی و با استفاده از دیمتل فازی و فرآیند تحلیل شبکهای فازی اولویتبندی شدند و رویکرد یکپارچه از شیوههای لارج ارائه گردید و در نهایت از رویکرد پویایی سیستم برای ارزیابی پویایی شیوههای مدیریت زنجیره تامین لارج و تاثیرشان بر عملکرد پایداری در زنجیره تامین استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که سناریوهای بهبود در حمل و نقل انعطافپذیر و بهبود در اجرای تولید به موقع، موجب پایدارتر شدن زنجیره تامین میگردد. نتایج حاصل از اجرای این سناریوها نشان از بهبود پایداری در زنجیره تامین میدهد. همچنین نتایج نشان میدهد که استراتژی ناب، استراتژی بسیار مهمی در دستیابی به پایداری در زنجیره تامین میباشد. مدل ارائه شده به مدیران صنعت و تصمیمگیرندگان کمک میکند که نتایج بدست آمده از اجرای شیوههای مدیریت زنجیره تامین لارج را شناسایی کنند و با اتخاذ تدابیری، شیوههای موثر بر پایداری در زنجیره تامین را بهبود دهند.
ناصر صفایی؛ آرمین چراغعلی پور؛ عماد روغنیان
دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 55-79
چکیده
امروزه، توجه به جنبههای اجتماعی و زیست محیطی علاوه بر جنبه اقتصادی باعث پررنگ شدن زنجیره تامین پایدار گشته است. از طرفی، نگرشهای مدیریتی کلان جهت سودآوری به عنوان یک جزء کلیدی در استواری صنایع مختلف از جمله تولید مرکبات مطرح است. در تحقیق حاضراز طریق یک دیدگاه سیستماتیک به بررسی تاثیر محرک سودآوری بر عوامل مرتبط با آن با استفاده ...
بیشتر
امروزه، توجه به جنبههای اجتماعی و زیست محیطی علاوه بر جنبه اقتصادی باعث پررنگ شدن زنجیره تامین پایدار گشته است. از طرفی، نگرشهای مدیریتی کلان جهت سودآوری به عنوان یک جزء کلیدی در استواری صنایع مختلف از جمله تولید مرکبات مطرح است. در تحقیق حاضراز طریق یک دیدگاه سیستماتیک به بررسی تاثیر محرک سودآوری بر عوامل مرتبط با آن با استفاده از مدل پویایی سیستم تحت نگرشهای مدیریتی پرداخته شده است. بدین منظور یک مدل پویایی سیستم ارائه شده است و به منظور اعتبار سنجی، رفتار آن با مشاهدات تاریخی جمع آوری شده مقایسه شده است. تحلیل های آماری نشان دهنده تبعیت مدل شبیه سازی شده با حالت واقعی آن است. برای بررسی بیشتر شبیه سازی مونت کارلو برای متغیرهای حساس انجام شده است و در نهایت مدل پیشنهادی تحت سناریوهای مختلف اجرا و بررسی گردیده است. در دفعات مختلف شبیه سازی نشان داده شده است که سیاستهای مداخلاتی همچون تحقیق و توسعه (R&D) باعث افزایش تولید مرکبات ودیگر متغیرهای کلیدی می شود.
حسین طالبی؛ مقصود امیری؛ پرهام عظیمی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 95-118
چکیده
از مهمترین اهداف پیش روی بانکها جلب رضایت مشتریان از طریق کاهش زمان انتظار در شعب است. بانکها از جمله سیستمهای صف است که تشکیل صفهای طولانی سبب افزایش زمان انتظار مشتریان و کاهش رضایت خواهد شد. از جمله راه حل مناسب جهت کاهش زمان انتظار نیز استفاده از تعداد مطلوب کارکنان خدمتدهی در هر بخش به نحوی است که علاوهبر کاهش زمان انتظار ...
بیشتر
از مهمترین اهداف پیش روی بانکها جلب رضایت مشتریان از طریق کاهش زمان انتظار در شعب است. بانکها از جمله سیستمهای صف است که تشکیل صفهای طولانی سبب افزایش زمان انتظار مشتریان و کاهش رضایت خواهد شد. از جمله راه حل مناسب جهت کاهش زمان انتظار نیز استفاده از تعداد مطلوب کارکنان خدمتدهی در هر بخش به نحوی است که علاوهبر کاهش زمان انتظار مشتریان سبب افزایش زمان مشغول بودن خدمتدهندگان باشد که در این مقاله با استفاده از شبیهسازی و روش طراحی آزمایشات به این موضوع پرداخته شده است. مقاله حاضر از یک مدل ریاضی با دوتابع هدف کمینهسازی زمان انتظار مشتری و بیشینهسازی زمان مشغول بودن کارکنان تشکیل شده که در مرحله نخست وضعیت کنونی یکی از شعب بانک ملی توسط نرمافزار ایدی شبیهسازی شده است، سپس سناریوهای بهبوددهنده به کمک روش طراحی آزمایشات اجرا شده و در نهایت مدل حاصل با نرمافزار دیزاین اکسپرت حل شده است. نتایج حاصل از پژوهش سناریویی که در آن یک کارمند انتقالی و الکترونیک و پنج کارمند تحویلداری باشد را به عنوان مطلوبترین سناریوی خدمتدهی به مشتریان ارزیابی کرده است که در آن قادر خواهیم بود تا در شعبه بانک مدت زمان انتظار مشتریان را %32 کاهش دهیم که این کاهش مدت زمان انتظار تأثیر مستقیمی در رضایت مشتریان خواهد داشت.
جلیل حیدری دهویی؛ سید مجتبی سجادی؛ فرشته توان
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 7-35
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، اهمیت کنترل تولید و موجودی در شرکت های کوچک و متوسط با توجه به تأثیر عواملی همچون نوسانهای تقاضا و خرابی ماشینآلات بر تولید، بیشتر از گذشته مورد توجه مدیران قرار گرفته است. سیستمهای مستعد شکست زیرمجموعهای از سیستمهای تولیدی است که فرض خرابی ماشینآلات در آنها در نظر گرفته شده است. در این مقاله یک ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز، اهمیت کنترل تولید و موجودی در شرکت های کوچک و متوسط با توجه به تأثیر عواملی همچون نوسانهای تقاضا و خرابی ماشینآلات بر تولید، بیشتر از گذشته مورد توجه مدیران قرار گرفته است. سیستمهای مستعد شکست زیرمجموعهای از سیستمهای تولیدی است که فرض خرابی ماشینآلات در آنها در نظر گرفته شده است. در این مقاله یک سیستم شبکهای مستعد شکست چند محصولی با کالاهای فاسد شدنی مورد مطالعه قرار میگیرد. سیاست کنترلی تولید بر مبنای سیاست نقطه محدودکننده شامل تولید بیش از میزان مورد نیاز و نگهداری محصول در زمانهایی که ماشین سالم است بوده تا در دورههایی که ماشین دچار خرابی میشود، برای جلوگیری از کمبود موجودی بتوان از آنها استفاده نمود. تقاضا در این سیستم ثابت است و کمبود ( نسبتی از پس افت و فروش از دست رفته) مجاز است. هدف اصلی از این مقاله، تعیین نرخ بهینه تولید بهگونهای است که امید ریاضی مجموع هزینههای تولید، نگهداری، کمبود و فساد کالا کمینه شود. به منظور تعیین نرخ بهینه تولید به دلیل قطعیت نداشتن و پیچیدگی اینگونه سیستمها، بهینهسازی بر مبنای شبیهسازی با استفاده از نرمافزار ARENA انجام شده است. درنهایت یک مثال عددی، کارایی رویکرد پیشنهادی را ارائه میدهد.
غلامرضا بداقی؛ جعفر محمودی
دوره 16، شماره 4 ، دی 1391، ، صفحه 145-170
چکیده
در این مقاله ابتدا مدل وضعیت موجود فرآیند امور سازمانی با استفاده از ابزار مدلسازی BPMN ترسیم شده و سپس با استفاده از نرم افزار شبیه سازی Simprocess مدل شبیه سازی وضعیت موجود فرآیند مذکور ترسیم و پارامترهای مربوطه تعریف گردیدند. زمانبندیهای مورد نیاز در تعریف پارامترهای شبیه سازی بر اساس مستندات و سوابق سازمانی موجود در بایگانی استخراج ...
بیشتر
در این مقاله ابتدا مدل وضعیت موجود فرآیند امور سازمانی با استفاده از ابزار مدلسازی BPMN ترسیم شده و سپس با استفاده از نرم افزار شبیه سازی Simprocess مدل شبیه سازی وضعیت موجود فرآیند مذکور ترسیم و پارامترهای مربوطه تعریف گردیدند. زمانبندیهای مورد نیاز در تعریف پارامترهای شبیه سازی بر اساس مستندات و سوابق سازمانی موجود در بایگانی استخراج و تنظیم شدند. سپس با استفاده از آزمونهای آماری مدل شبیه سازی وضعیت موجود تصدیق و تعیین اعتبار گردید. در گام بعدی بر اساس اصول مهندسی مجدد، نظریات خبرگان، جلسات طوفان مغری و نیز یافته های حاصل شده در حین اجرای پروژه، چندین سناریو مهندسی مجدد پیشنهاد و طراحی گردیدند. این سناریوها نیز ابتدا با استفاده از ابزار مدلسازی BPMN مدلسازی شده و سپس مدل شبیه سازی آنها طراحی گردید. با توجه به اینکه این سناریوها مختص وضعیت مطلوب و آینده فرآیند می باشند، تنها برخی از مراحل تصدیق و بررسی اعتبار مدل شبیه سازی در مورد آنها صورت گرفت. در نهایت بر اساس معیارها و شاخصها تعریف شده در ابتدای پروژه، مقادیر این شاخصها برای هر کدام از این سناریوها محاسبه و بر اساس تحلیل سود و هزینه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سرانجام با استفاده از روش AHP این سناریوها رتبه بندی شده و امتیازهای مربوط به هر کدام جهت ارائه به مدیریت سازمان تهیه و پیشنهاد گردیدند.
عادل آذر؛ عظیم زارعی؛ شعبان الهی؛ حبیب الله رعنایی
دوره 11، شماره 20 ، آذر 1386، ، صفحه 31-58
چکیده
در حال حاضر، سازمانها با تعدد و تنوع ذینفعان و به تبع آن، خواستهها و انتظارات روبهرو بوده، به علت عقلانیت اقتصادی و یا عدم توانمندی در تأمین امکانات و تجهیزات لازم، قادر به پاسخگویی مطلوب نیستند. برقراری و توسعه ارتباطات بین سازمانی به عنوان راهکاری برای این امر مطرح است که در حال حاضر، بیش از پیش مصداق یافتهاست. در واقع، سازمانها، ...
بیشتر
در حال حاضر، سازمانها با تعدد و تنوع ذینفعان و به تبع آن، خواستهها و انتظارات روبهرو بوده، به علت عقلانیت اقتصادی و یا عدم توانمندی در تأمین امکانات و تجهیزات لازم، قادر به پاسخگویی مطلوب نیستند. برقراری و توسعه ارتباطات بین سازمانی به عنوان راهکاری برای این امر مطرح است که در حال حاضر، بیش از پیش مصداق یافتهاست. در واقع، سازمانها، خواسته یا ناخواسته مجموعهای از ارتباطات را با سایر سازمانها انجام میدهند که علیالقاعده بخشی از مشکلات و چالشها و در نقطه مقابل بخشی از مزیتهای رقابتی و کارامدی آنها در این حوزه قابلطرح و بررسی است. با عنایت به این موضوع، مقاله حاضر به ارائه مدلی مبتنی بر شبیهسازی جهت بررسی و تحلیل ارتباطات بین سازمانی پرداختهاست. در این مدل، ارتباطات بین سازمانی با نگرش فرایندی، شناسایی و مستندسازی شده و از لحاظ حجم، زمان، نیروی انسانی درگیر، شبکه وابستگی متقابل و تصمیمگیریها مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرند و بر اساس نتایج حاصل، اقدام به طراحی مجدد یا بهبود فرایندهای مربوط میشود. مطلوبیت این تغییرات بار دیگر به کمک شبیهسازی بررسی و در صورت تأیید، اقدام به پیادهسازی آنها میشود. این مدل در دفتر امور صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اجرا شدهاست.